Hatmilliárdra perli a BKV az orosz Metrovagonmast
A BKV februárban megindította a peres eljárást az orosz féllel szemben, derült ki Tarlós István főpolgármester Gál József képviselői kérdésére adott írásbeli válaszából.
Mint forrásainktól megtudtuk, a BKV kiegyezett volna a kétmilliárd forintos kötbérértékkel, ám az orosz cég sokallta ezt. Ezért a BKV nem cicózott, beadta a bíróságra a keresetet a teljes, vitás és nem vitás kötbérkövetelésre, összesen majdnem hatmilliárd forintra. A követelés nem is lehetne sokkal több, hiszen az a teljes szerződéses érték maximum 10 százalékát érheti el.
A fakocka bosszúja
A kötbérigény nagyrészt abból a csúszásból származik, amit a nevezetes ajtóhibák javítása miatt szenvedett el a projekt. Mindenki emlékezhet, hogy Tarlós István sajtótájékoztatóján még a fakockával támadó diverzánsok rémképe is felfestődött.
Fakocka ide vagy oda, tény, hogy 2017 júniusában a hibák miatt valamennyi felújított orosz metrószerelvényt kivonták a forgalomból a közlekedési hatóság utasítására.
Klíma: befagyott ötlet
A kötbértárgyalásokon szó volt arról is, hogy az orosz fél klímaberendezések beszerelésével dolgozza le a kötbért. Megvizsgálták alaposan ezt a lehetőséget, de kiderült, hogy mivel a kocsiszekrényt nem arra tervezték, a klímaberendezés többletsúlyát csak jelentős szerkezeti átalakítás után bírta volna el. Ez így túl drága lett volna.
Budapest városa 2015-ben írta alá a szerződést az orosz Metrovagonmassal: 222 darab felújított metrókocsi vásárlására 69 milliárd forintot, azaz 15 milliárd rubelt fizetett. A metrókocsik átlagosan 40 évesek voltak.
(Borítókép: Bődey János / Index)