Tarlós: A HÉV-et 5-ös metrónak nevezni a világ vicce
Mint arról beszámoltunk, az óbudai önkormányzat a honlapján foglalta össze a fővárosi közgyűlés által elfogadott Budapesti Mobilitási Tervben szereplő, kerületet érintő fejlesztéseket. Az összefoglalóban kétszer is kitértek a szentendrei HÉV-re, miszerint
- a fővárosi önkormányzat kezdeményezi a H5-ös HÉV vonal fejlesztését érintő kormányhatározatok módosítását annak érdekében, hogy a vonal Békásmegyer és a belváros közötti szakaszát metróüzemre alakítsák át
- és hogy a közgyűlés arról is döntött, hogy a H5-ös HÉV vonalat, tekintettel annak fontosságára, utasforgalmának nagyságára, 2019. szeptember elsejétől a főváros M5-ös metróvonalaként hivatkozza, és felkéri a BKK-t a szükséges módosítások átvezetésére.
Ez utóbbi pontból azt a következtetést lehet levonni, hogy a szentendrei HÉV-et szeptembertől átnevezik 5-ös metróra.
De nem a főpolgármester szerint, aki lapunknak elmondta, hogy az átnevezésre nincs is jogosítványa a fővárosnak. A HÉV-et ugyanis visszaadták az államnak, egészében a MÁV tulajdonában van. Hozzátette, szó sincs az átnevezésről szakmailag sem. A tervezett összekötés ugyanis nem klasszikus metróépítés, csak egy minimális szakaszon mélyépítés, és még akkor se nevezné metrónak, amikor megvalósul.
Ez ellen tiltakozom, ez kezelhetetlen, ez így egy ostobaság
– mondta. Arról, hogy a főváros mégiscsak elfogadott egy olyan határozatot, ami erre utal, Tarlós közölte: Bús Balázs, óbudai polgármester kezdeményezte, hogy majd a tervezésnél metróként vegyék figyelembe a szentendrei HÉV-et.
De ezt így használni, az közröhej
– nyilatkozta.
Az 5-ös metró név a főpolgármester szerint még Demszky Gábor idejéből ered, akkor emlegették így az összekötött szentendrei és csepeli-ráckevei HÉV-et, legalábbis ezen az alapon javasolhatták most is. Mint kifejtette, felőle a tervezők a tervasztalon nevezhetik metrónak a HÉV-et, de így nevezni valójában, az a világ vicce. Ez egy jó hecc, mert minden épeszű ember röhög rajta, csak éppen nem igaz – közölte végül.
(Borítókép: Tarlós István a hármas metró átadásán 2019. március 30-án. Fotó: Huszti István / Index)