Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Életveszélyes megoldások a 4-es metrónál

2007.10.18. 17:31
Skardelli György építész szerint életveszélyes megoldásokat is javasol a beruházó a metróépítésen, a Kálvin tér felszíni rendezésénél. Az Ybl-díjas építész ezért kiszáll a tervezésből és az építésből, ha a tervek módosulnak. A VEKE szerint jobb lenne, ha az építész nem szólna bele a közlekedés dolgába, illetve körülnézne Budapesten.

Ki akar szállni a 4-es metró tervezéséből és építéséből Skardelli György, adta hírül az Infó rádió. Az Ybl-díjas építész szerint a Kálvin téri megálló általa tervezett felszíni rendezésénél a beruházó olyan közlekedési módosításokat szeretne, amelyek életveszélyesek a gyalogosok számára, ezért számára vállalhatatlanok.

Balra az építész javaslata, jobbra az eredeti (lilával a 9-es busz útja)

A térnél ugyanis a gyalogosok számára kialakított helyen, a Baross utcában közlekednének a csuklós buszok is, ami szerinte lehetetlen helyzetet idézne elő, éppen ezért építészként nem tudja ezt felvállalni.

Mint mondta, a főváros közlekedési ügyosztálya és a metróbiztos áldását adta az elképzelésre, ő azonban azt szeretné, hogy az országos főépítész, valamint egy szakmai testület is tekintse át a terveket.

Horváth Éva, a DBR projektigazgatóság szóvivője elmondta, hogy a Kálvin téri felszíni rendezés megbízója a fővárosi önkormányzat, nem az igazgatóság. Hozzátette, hogy semmilyen életveszélyes tervet nem fogadnak el. Az Infó rádió megtudta, hogy az országos főépítész vezette Központi Tervtanács csütörtöki ülésén elsöprő többséggel Skardelli György módosítatlan terveit támogatta.

"Nem értünk egyet az építésszel, és károsnak tartjuk azt a szemléletet, hogy úgynevezett közösségi terekké akarnak formálni közlekedési csomópontokat. Mivel így az átszállási távolságok megnyúlnak, ami az utazást kényelmetlennebbé teszi" - jelentette ki Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. A szervezet szerint így a Baross utcából érkező 9-es busznak fölösleges kerülőt kell tennie, és plusz egy lámpán legalább át kell majd verekednie magát, miközben az autókkal együtt - adott esetben - ácsoroghat a dugóban.

A civilek szerint az építésznek elég lenne Budapesten vagy Bécsben körülnézni, hogy találkozzon hasonló megoldásokkal: nem messze innen, a Ráday utcában pl. díszburkolaton, autók elől lezárt utcán közlekedik a 15-ös busz, de találni erre példát a József Nádor téren és a Nagymező utcában is. Bécs "Váci utcáján", a Kärtnerstrassén pl. a gyalogosok mellett az 1-es és a 2-es busz is elfér.

A VEKE munkatársa elmondta, mindent megtesznek azért, hogy az eredeti, a főváros által a tervező számára előírt koncepció szerint járhasson a 9-es busz, aminek még a megállója is itt, a Baross utca végén lehetne: az utasoknak nem kéne a Nemzeti Múzeumtól gyalogolni a metróállomáshoz. "Nem fogjuk hagyni, hogy az építészek egy szűk köre teljesen tönkretegye Budapest közlekedését" - fogalmazott Dorner, példaként hozva fel a kormányzati negyed esetét, vagy a már elkészült Gellért teret, illetve a villamosfordulótól megfosztott Móricz Zsigmond körteret.