További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nagyobb figyelmet kellene fordítani a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére, mondta Ongjerth Richárd, a Studio Metropolitana urbanisztikai kht. igazgatója, aki egy háromszáz fős, reprezentatív mintán végzett felmérés eredményeit mutatta be kedden.
A megkérdezettek fele mondta, hogy az elmúlt évben ült biciklin, és 5 százalékuk teszi ezt napi gyakorisággal. A megkérdezettek 10 százaléka egyáltalán nem tud kerékpározni; ez különösen a nőkre, az idősekre és a legalacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezőkre jellemző.
A diákok 90 százaléka soha nem ül nyeregbe
De nézzük azokat, akik élnek a két kerék adta lehetőségekkel. A fővárosiak mindössze 1 százaléka állította, hogy kizárólag kerékpárral közlekedik a városban. A megkérdezettek hatodával fordult elő, hogy kerékpárral ment dolgozni, de egyetemre vagy iskolába sem járnak többen biciklivel. A diákok 90 százaléka soha nem ül nyeregbe, hogy begördüljön az iskolába. A szórakozni járó fiatalok 15 százaléka szokta igénybe venni a kerékpárját, ha elmegy mulatni. A felmérésből kiderült, hogy kerékpárt elsősorban a fiatal középkorúak, valamint a főiskolai, egyetemi végzettséggel rendelkezők használnak, főleg városi közlekedésre.
Azok, akik bár tudnak, de mégsem szoktak biciklizni, sokszor az egészségügyi állapotukra, az életkorukra hivatkoznak. Ez Ongjerth Richárd szerint azt is jelenti, hogy a kerékpáros társadalom megítélése általánosan pozitív, ezért kifogásokat keresnek azok az emberek, akik tudnak, de mégsem tekernek.
Sokan azzal indokolták a városi kerékpározástól való tartózkodást, hogy veszélyesnek tartják az autók közötti közlekedést, ami az összefüggő kerékpárutak hiányosságára vezethető vissza. A budapestiek 70 százaléka kifejezetten fél kerekezni a városi forgalomban, különösen a nők. A megkérdezettek szerint hiányoznak a kerékpártárolók is Budapestről. A járdákra festett kerékpárutak sem arattak osztatlan sikert a válaszadók között.
A társadalom támogatja a bicikliseket, az autósok nem
A felmérés kitért a kerékpárosok megítélésére is. A fővárosiak alapvetően a biciklisek pártján állnak, de a bringásokkal összefüggésbe hozható problémák, mint az agresszivitás, a gyorshajtás, a figyelmetlenség már nem elfogadottak. A rendszeresen autózók felét kifejezetten zavarják a biciklisek: állításuk szerint a kerékpárosok balesetveszélyesen közlekednek, és az autósok negyede szerint feltartják a forgalmat, kerülgetni kell őket.