További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Őszinteségét és filmnyelvi eszközeit tekintve a 70-es, 80-as évek szellemiségében fogant, a járatritkításokat, járatmegszűntetéseket propagáló film került fel a BKV oldalára kedden.
A 12 perces videó (fent látható) a budapesti járatok kihasználatlanságára próbál rávilágítani. A filmes eszközök egy része érthető: hosszú, unalmas svenkek megállókról, üres buszokról, metrókról és villamosokról. Még annak is elmegy a kedve a BKV-től, akinek eddig volt.
Másrészről viszont meglepő a „kihasználatlan járatok” szelekciója. Idegen szóval manipulatívnak is nevezhetnénk, de csak azért nem tesszük, mert a tények önmagáért beszélnek:
- Csúcsidőn kívül, egy belvárosból a külvárosba tartó járatnak sosem lesz nagy kihasználtsága (a hivatkozott 37-es, 137-es busz pl.) a külvárosi végállomástól nem messze. Értelemszerűen nem szimmetrikus az utasok eloszlása.
- A két óbudai járatot ráadásul az idén sűrítették be a zsúfoltság miatt (!).
- A remizből kigördülő szerelvényen sosincsenek utasok. A üres kisföldalattiról 4:26-kor készült a videó az Oktogonnál, ám az első vonat csak 4:30-kor indul a végállomásról (!). Reméljük csak a videósnak ment el az esze, nem a cég sajtóosztályának.
- A Vörösmarty téri végállomás azért üres, mert nincs turistacsúcs korán reggel vagy késő este. A Mexikói út és a Deák tér között bonyolódik az utazások nagyja. A Vörösmarty téri végállomás történelmi adottság tehát, forgalmából nagy tévedés következtetéseket levonni az egész vonalra.
- A 21-es busz kihasználtsága megint csak nagyban függ a turizmustól, illetve ezzel járnak dolgozni a fizikusok a KFKI-be. Feltűnik az üres 90-es busz is: a BKV-hálózat tökéletesítésében nagy szerepet játszó Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnökségi tagja, Vitézy Dávid szerint azért, mert nincsenek a buszok összehangolva.
- A 37-es villamos – amin azért bőven utaznak még csúcsidőn kívül is – azért üres félig, mert a BKV/Fővárosi Önkormányzat nem újította fel a pályát, és emiatt a busz 20 percet ráver. Ugyanez igaz egyébként a megszüntetni tervezett 12-es villamosra: visszavágták a vonalat, és lassú a pálya, emiatt nem használják az emberek.
- Miért nincs bemutatva az ugyancsak visszavágásra ítélt 9-es, 86-os, 6-os busz?
- Hiába mantrázza újabban a BKV: attól, hogy a budapesti tömegközlekedésből kivonjuk a járatokat (buszt, villamost), nem kevesebb károsanyag keletkezik, hanem több a folyamatosan szaporodó autósok miatt. A busz fajlagosan környezetkímélőbb, mint az autó.
Ha ön mindezek ellenére kihasználatlan vagy zsúfolt járatokkal találkozik, küldjön be képet, videót szerkesztőségünkbe! Tüntesse fel a felvétel dátumát és idejét.
A BKV és a főváros közlekedési ügyekben érintett politikusai (Hagyó Miklós, Lakos Imre, Wintermantel Zsolt stb.) december 5-én tárgyalnak a járatritkításról a városüzemeltetési bizottság ülésén (amit valamiért következetesen társadalmi egyeztetésnek neveznek). A végső döntést járatritkításról és a tarifaemelésről a közgyűlés hozza meg december 20-án.