Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Drasztikusan emelnék a BKV pótdíjait

2007.04.16. 11:58
Májustól többszörösére drágulhatnak a BKV pótdíjai. A rajtakapott bliccelőknek - a főpolgármesteri kabinet javaslata szerint - a helyszínen az eddigi 2500 helyett ötezer forintot kell majd fizetniük. A végső szót a Fővárosi Közgyűlés mondhatja ki az ügyről. Az Infó rádió szerint a BKV saját benzinkúthálózatot is szeretne létrehozni.

A jövő hónaptól drasztikusan, akár több mint háromszoros mértékben is drágulhatnak a BKV-járműveken jegy nélkül utazók pótdíjai. Ez abból a javaslatból derül ki, amelyet Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes terjesztett a főpolgármesteri kabinet hétfői ülése elé. A városházi testület alkalmasnak ítélte a dokumentumot arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés április 26-án döntsön róla.

Antal Attila, a BKV vezérigazgatója az ülés után az MTI-nek elmondta, hogy felméréseik, elemzéseik alapján nincs elég visszatartó ereje a jelenlegi pótdíjaknak. A jegy nélkül utazók számára ugyanis jobban megéri egy-két alkalommal pótdíjat fizetni, mint bérletet venni.

Minden huszonkilencedik utazásnál jön az ellenőr?

A BKV elemzései alapján egy utas átlagosan minden huszonkilencedik utazásakor találkozik ellenőrrel. Minthogy a jelenlegi pótdíj tizenegy jegy árának felel meg, a többi 18 utazást ingyen teheti meg egy rendszeres bliccelő.


Az Index információi szerint Antal Attila egy tavalyi felmérésre hivatkozott, amikor a 29 utazást említette. Mint megtudtuk, ez az átlagos érték nem egy rendszeresen ugyanazon a járaton utazó utasra vonatkozik, mert az ilyenek többször is találkozhatnak ellenőrrel. Viszont aki rendszertelenül, alkalmilag száll fel egy-egy véletlenszerűen kiválasztott járatra, akár még több alkalommal is háborítatlanul, ellenőrzés nélkül veheti igénybe a BKV szolgáltatásait.

Szigorított ellenőrzés

Azt is megtudtuk, hogy éppen ennek a tavalyi vizsgálatnak az eredményeképpen szigorították idén többször is a jegyellenőrzést, és vettek fel új ellenőröket a BKV-hoz. Ennek eredményeként már változhattak a statisztikák is.

A BKV számításai szerint a jelenlegi pótdíjak mellett a jogos bevétel beszedéséhez 718-cal kellene növelni az ellenőrök számát, vagy a 2500 forintos helyszíni pótdíjat kellene 12 ezer forintra emelni. Ilyen emelés "a mai jövedelmi viszonyok alapján Budapesten egy lépésben nem vezethető be", de a jelenlegi pótdíjakat növelni kell - rögzíti a kabinet elé került előterjesztésében Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.

Megduplázódik a helyszíni bírság

Antal Attila kifejtette, hogy a jövőben a helyszínen 2500 helyett ötezer forintot kell majd fizetni pótdíjként. A mai 7500 helyett tízezer forintot kell lerónia majd annak, aki harminc napon belül befizeti a büntetését. Harminc napon túli kiegyenlítés esetén pedig az eddigi 15 ezer helyett húszezer forint lesz a büntetés.

A legnagyobb mértékű a drágulás az otthon felejtett bérletek nyolc napon belüli bemutatásakor lesz: a jelenlegi 750 helyett 2500 forintot kell majd fizetni.

Ez utóbbi kapcsán az MSZP-frakció múlt heti ülésén komoly vita volt - tudta meg az MTI a képviselőcsoport tagjaitól. Tájékoztatásuk szerint Devánszkiné Molnár Katalin frakcióvezető-helyettes a többgyermekes családokat egy feledékenység miatt jelentősen sújtó teher nagyságára figyelmeztetett.

Leisztinger élettársának mindig van bérlete

Ilyen esetben ugyanis a pótdíj csaknem ugyanannyi lenne, mint a jelenlegi diákbérletek ára. Tüttő Kata pénzügyi bizottsági elnök (aki az ország egyik leggazdagabb vállalkozójának, Leisztinger Tamásnak az élettársa) viszont azt hangsúlyozta, hogy mindenkinek figyelnie kell arra, hogy nála legyen a bérlete, ő például soha nem hagyja otthon - jegyezte meg a frakcióülésen.

A Devánszkiné és Tüttő közötti vita kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a BKV álláspontja szerint az utólagos bemutatás egy olyan megoldás, ami inkább gesztusnak tekinthető az utasok felé. Ez csak Közép-Európában (például Prágában és Pozsonyban) szokás inkább, Nyugat-Európában általában nincs ilyen lehetőség.

Saját benzinkút-hálózatot akar a BKV

A főpolgármesteri kabinet ismét foglalkozott hétfőn a BKV reorganizációjával. Antal Attila, a cég vezérigazgatója közölte, hogy a szervezeti korszerűsítés egyik fontos lépéseként a jelenlegi 12 igazgatóság számát több mint a felével csökkentenék. A vezérigazgató-helyettesek száma viszont a jelenlegi 3-ról 5-re nőne.

Vezérigazgató-helyettes irányítása alá kerülne a 4-es metró projektigazgatósága, amelynek élén a napokban zajlott le a vezetőváltás. A vezérigazgató tájékoztatása szerint az új szervezet és az új működés létszámcsökkentő hatása júliusra válna véglegessé. Egy ilyen leépítés a nemzetközi gyakorlatban a fizikaiaknál 10 százalék alatti, a szellemi dolgozóknál 20 százaléknál nagyobb mértékű lenne - jegyezte meg a cégvezető.

Az Infó rádió értesülései szerint a BKV középtávú stratégiájában és intézkedési terveiben felmerült, hogy külső forgalmat is kiszolgáló töltőállomásokat alakítanának ki, azaz BKV-benzinkút hálózat létesülne. A legfurcsább része a bevétel-növelési elképzelésnek a BKV-ajándéktárgyak gyártása és értékesítése. Az új működési modell szerint 2008-ban már nullszaldós lehet a BKV gazdálkodása, szemben az idénre várt mintegy 17 milliárd forintos veszteséggel.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?