Drasztikusan emelnék a BKV pótdíjait

2007.04.16. 11:58
Májustól többszörösére drágulhatnak a BKV pótdíjai. A rajtakapott bliccelőknek - a főpolgármesteri kabinet javaslata szerint - a helyszínen az eddigi 2500 helyett ötezer forintot kell majd fizetniük. A végső szót a Fővárosi Közgyűlés mondhatja ki az ügyről. Az Infó rádió szerint a BKV saját benzinkúthálózatot is szeretne létrehozni.

A jövő hónaptól drasztikusan, akár több mint háromszoros mértékben is drágulhatnak a BKV-járműveken jegy nélkül utazók pótdíjai. Ez abból a javaslatból derül ki, amelyet Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes terjesztett a főpolgármesteri kabinet hétfői ülése elé. A városházi testület alkalmasnak ítélte a dokumentumot arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés április 26-án döntsön róla.

Antal Attila, a BKV vezérigazgatója az ülés után az MTI-nek elmondta, hogy felméréseik, elemzéseik alapján nincs elég visszatartó ereje a jelenlegi pótdíjaknak. A jegy nélkül utazók számára ugyanis jobban megéri egy-két alkalommal pótdíjat fizetni, mint bérletet venni.

Minden huszonkilencedik utazásnál jön az ellenőr?

A BKV elemzései alapján egy utas átlagosan minden huszonkilencedik utazásakor találkozik ellenőrrel. Minthogy a jelenlegi pótdíj tizenegy jegy árának felel meg, a többi 18 utazást ingyen teheti meg egy rendszeres bliccelő.


Az Index információi szerint Antal Attila egy tavalyi felmérésre hivatkozott, amikor a 29 utazást említette. Mint megtudtuk, ez az átlagos érték nem egy rendszeresen ugyanazon a járaton utazó utasra vonatkozik, mert az ilyenek többször is találkozhatnak ellenőrrel. Viszont aki rendszertelenül, alkalmilag száll fel egy-egy véletlenszerűen kiválasztott járatra, akár még több alkalommal is háborítatlanul, ellenőrzés nélkül veheti igénybe a BKV szolgáltatásait.

Szigorított ellenőrzés

Azt is megtudtuk, hogy éppen ennek a tavalyi vizsgálatnak az eredményeképpen szigorították idén többször is a jegyellenőrzést, és vettek fel új ellenőröket a BKV-hoz. Ennek eredményeként már változhattak a statisztikák is.

A BKV számításai szerint a jelenlegi pótdíjak mellett a jogos bevétel beszedéséhez 718-cal kellene növelni az ellenőrök számát, vagy a 2500 forintos helyszíni pótdíjat kellene 12 ezer forintra emelni. Ilyen emelés "a mai jövedelmi viszonyok alapján Budapesten egy lépésben nem vezethető be", de a jelenlegi pótdíjakat növelni kell - rögzíti a kabinet elé került előterjesztésében Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.

Megduplázódik a helyszíni bírság

Antal Attila kifejtette, hogy a jövőben a helyszínen 2500 helyett ötezer forintot kell majd fizetni pótdíjként. A mai 7500 helyett tízezer forintot kell lerónia majd annak, aki harminc napon belül befizeti a büntetését. Harminc napon túli kiegyenlítés esetén pedig az eddigi 15 ezer helyett húszezer forint lesz a büntetés.

A legnagyobb mértékű a drágulás az otthon felejtett bérletek nyolc napon belüli bemutatásakor lesz: a jelenlegi 750 helyett 2500 forintot kell majd fizetni.

Ez utóbbi kapcsán az MSZP-frakció múlt heti ülésén komoly vita volt - tudta meg az MTI a képviselőcsoport tagjaitól. Tájékoztatásuk szerint Devánszkiné Molnár Katalin frakcióvezető-helyettes a többgyermekes családokat egy feledékenység miatt jelentősen sújtó teher nagyságára figyelmeztetett.

Leisztinger élettársának mindig van bérlete

Ilyen esetben ugyanis a pótdíj csaknem ugyanannyi lenne, mint a jelenlegi diákbérletek ára. Tüttő Kata pénzügyi bizottsági elnök (aki az ország egyik leggazdagabb vállalkozójának, Leisztinger Tamásnak az élettársa) viszont azt hangsúlyozta, hogy mindenkinek figyelnie kell arra, hogy nála legyen a bérlete, ő például soha nem hagyja otthon - jegyezte meg a frakcióülésen.

A Devánszkiné és Tüttő közötti vita kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a BKV álláspontja szerint az utólagos bemutatás egy olyan megoldás, ami inkább gesztusnak tekinthető az utasok felé. Ez csak Közép-Európában (például Prágában és Pozsonyban) szokás inkább, Nyugat-Európában általában nincs ilyen lehetőség.

Saját benzinkút-hálózatot akar a BKV

A főpolgármesteri kabinet ismét foglalkozott hétfőn a BKV reorganizációjával. Antal Attila, a cég vezérigazgatója közölte, hogy a szervezeti korszerűsítés egyik fontos lépéseként a jelenlegi 12 igazgatóság számát több mint a felével csökkentenék. A vezérigazgató-helyettesek száma viszont a jelenlegi 3-ról 5-re nőne.

Vezérigazgató-helyettes irányítása alá kerülne a 4-es metró projektigazgatósága, amelynek élén a napokban zajlott le a vezetőváltás. A vezérigazgató tájékoztatása szerint az új szervezet és az új működés létszámcsökkentő hatása júliusra válna véglegessé. Egy ilyen leépítés a nemzetközi gyakorlatban a fizikaiaknál 10 százalék alatti, a szellemi dolgozóknál 20 százaléknál nagyobb mértékű lenne - jegyezte meg a cégvezető.

Az Infó rádió értesülései szerint a BKV középtávú stratégiájában és intézkedési terveiben felmerült, hogy külső forgalmat is kiszolgáló töltőállomásokat alakítanának ki, azaz BKV-benzinkút hálózat létesülne. A legfurcsább része a bevétel-növelési elképzelésnek a BKV-ajándéktárgyak gyártása és értékesítése. Az új működési modell szerint 2008-ban már nullszaldós lehet a BKV gazdálkodása, szemben az idénre várt mintegy 17 milliárd forintos veszteséggel.