További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A belváros átmenő forgalmát 30 százalékkal csökkentené, a külső kerületekből a központba tett utak menetidejét 15-20 perccel mérsékelné Dancs Gábor, akit szerdán mutatott be a sajtónak Demszky Gábor főpolgármester, s aki az SZDSZ fővárosi listáján kap helyet az önkormányzati választásokon.
Vissza kell foglalni Budapestet
Dancs szerint ehhez kétféle intézkedéscsomagra van szükség: az egyik a belváros forgalomcsillapítása, a másik pedig a tömegközlekedés előnyben részesítése. Ehhez csatlakozott Demszky Gábor is, aki szerint vissza kell foglalni az autóktól Budapestet, és ezért elsődlegesen a gyalogosok, aztán a tömegközlekedés érdekeit kell figyelembe venni, s csak az utolsó szempont lehet az autósoké.
Ez azonban akkor lesz így, ha elkészülnek azok a hiányzó elkerülő és tehermentesítő közlekedési elemek, mint az M0-s keleti szakasza, az M0-s északi hídja és a négyes metró.
Feldarabolják a BKV tevékenységeit
Dancs szerint a tömegközlekedésben a legfontosabb szempont az, hogy a BKV-t tehermentesítsék bizonyos feladatok alól. Így például a beruházások megrendelése, a fejlesztések kijelölése nem a vállalat feladata lenne a jövőben, hanem erre egy budapesti közlekedésszervező társaság jönne létre. A BKV-nál pedig maradnának a "klasszikus" üzemeltetői feladatok.
A sajtótájékoztató után Dancs az Indexnek elmondta: a BKV fölött most inkább politikai testületek gyakorolják a kontrollt, ezért lenne fontos egy szakmai ellenörző szervezet kiépítése.
Megrendelő és szervező
A közlekedésszervező társaság megrendelőként és fejlesztőként is felléphetne. Ez a szervezet megfelelő adatokkal, képzett szakemberekkel rendelkezne, és bizonyos funkciókat átvenne a BKV-tól, a Főpolgármesteri Hivataltól és a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt.-től is.
A BKV-tól a fejlesztések lebonyolítását venné át a szervező társaság, a Főpolgármesteri Hivatalból bizonyos ellenőrző tevékenységet delegálnának ehhez, míg az FKF-től a konkrét közlekedésszervezési intézkedéseket összpontosítanák ide. Jelenleg ugyanis például a közlekedési táblákat az FKF helyezi Budapesten.
Nem emelik a BKV-tarifákat idén
Demszky egy újságírói kérdésre elmondta: idén nem emelik a BKV tarifáit, ezzel cáfolta a Népszabadság hírét, amely szerint októberben, az önkormányzati választások után 20 százalékos emelés következik. Ugyanakkor Demszky kijelentései alapján arra lehet következtetni, hogy januárban lesz emelés, és erről decemberben fognak dönteni a Fővárosi Közgyűlésben. (A Népszabadság egyébként azt írta, hogy az "önkormányzati választások után drasztikus, húsz százalék körüli BKV-tarifaemelésről várható döntés".)
Demszky szerint a kormány a konvergencia-program háttéranyagaiban a tömegközlekedési normatívára 20-30 milliárd forintot szán jövőre. A főváros a 30 milliárdnál is valamivel többet szeretne, de Demszky szerint már ez a Gyurcsány Ferenc által hangoztatott BKV-támogatás is sokat jelent a tömegközlekedési vállalat számára.