További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Visszaküldik a pénztárhoz
Több ilyen levelet kaptunk azután, hogy április hetedikétől a BKV előbb a piros, majd a kék metró vonalán szigorított jegyellenőrzést tart. Az utasokat az eddigi gyakorlattól eltérően nem az állomásról való távozáskor, hanem érkezéskor ellenőrzik. A módszert utasbarátnak ítéltük, mert a menetjegyet, bérletet felmutatni nem tudókat - nyilatkozta akkor a BKV menetbevételi főosztályvezetője - visszaküldik a pénztárhoz, büntetést nem kell fizetniük.
Már az új rendszer első napján tapasztaltuk, hogy az ellenőrök mégis büntetnek. Lucza Mihály erről akkor azt mondta: "A bliccelők egy része úgy gondolja, hogy potyázott már annyit, hogy kifizesse a kétezer forintos pótdíjat."
Miért büntetnek mégis?
A panaszos levelek után a Stadionok metróállomáson kipróbáltuk, hogy tényleg visszaküldik-e jegy nélkül utazókat vagy azon nyomban megbírságolják őket. Nos, a jegyvásárlási lehetőséget nem ajánlották fel, két biztonsági őr termett mögöttünk, nehogy meglógjunk. (A "váratlanul megkerült" bérlet felmutatása után tovább mehettünk.)
"Csak abban az esetben büntetnek az ellenőrök, ha az utasnál nincs annyi pénz, hogy jegyet vegyen" - mondta Bencze Ferencné szakszolgálatvezető. "Ha tudja magát igazolni, akkor csekket kap tőlünk, de az utazását folytathatja" - közolte. Az illetékes arra a kérdésre nem tudott válaszolni, hogy akkor miért büntetnek mégis az ellenőrök.
Konfliktussal járó, nehéz munka
A BKV egyébként újabb ellenőrök felvételével igyekszik erősíteni az április elején bevezetett szigorított rendszert. A pszichológiai alkalmassági vizsga és az orvosi vizsgálat után várhatóan húsz-huszonöt jelölt kezdi meg a háromhetes, napi nyolc órás tanfolyamot. "A jelentkezés feltétele a középiskolai végzettség, a jó megjelenés, ápolt külső és büntetlen előélet" - sorolja Bencze Ferencné.
Jelenleg négyszáz ellenőr áll a BKV alkalmazásában, a szigorított ellenőrzést százan végzik, most éppen, a kék metró Kőbánya-Kispest és Deák tér közötti szakaszán. A szakszolgálatvezető szerint ehhez a "konfliktussal járó, nehéz munkához" nélkülözhetetlen az erős idegzet és a türelem.
"Én már 7 éve jegy és bérlet nélkül utazok a fővárosban nap mint nap. Ezalatt az idő alatt egyszer sem büntettek még meg. Villamosról, buszról leszállok ha ellenőrbe botlok, a metrókijáratnál meg elsétálok mellettük. Én a 3-as metróval járok, így a 2-es metrós razzia még nem ért el, de ha átjönnek a 3-ashoz, akkor megyek busszal, ami körülbelül pár perccel hosszabb menetidőt fog eredményezni, de kibírom:) Meglepődve tapasztaltam ma reggel, hogy pang a metró 9 órakor. Máskor félig, de előfordult már, hogy tele volt, de ma szó szerint pangott az ürességtől. Köbánya-Kispesttől a Deák térig folyamatosan az ülőhelyek fele üres volt. Tegnap is már szellősen voltunk, de ma végképp üres volt a metró. Ebből csak azt tudom leszűrni, hogy mindenki a felszínen közlekedik inkább."