További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
2005 szeptemberében a VEKE javaslatára gyökeresen átalakították Budapest éjszakai tömegközlekedési hálózatát. Mindez a bevont szolgálati járatok miatt nem jelentett teljesítmény-többletet, így a szolgáltatási színvonal növekedése lényegében nem jelentett üzemeltetési többletköltséget a BKV-nak, állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitzéy Dávid.
Csaknem megduplázódott az utasszám
Az eddigi hálózatfejlesztés sikerességét mutatja, hogy az utasok száma a BKV mérései szerint hétköznapokon a korábbi 22-24 ezerről 40 ezerre növekedett, szombati napokon pedig a korábbi mintegy 30-32 ezer helyett 56 ezer felszálló utast regisztráltak. Bizonyos útirányokon állandó, immár 150 százalékos utasszám-növekedés mutatható ki.
Az első év tapasztalatai alapján a Fővárosi Önkormányzat Városüzemeltetési Bizottsága legutóbbi ülésén döntött az éjszakai közlekedés továbbfejlesztéséről. A VEKE már az első félév tapasztalatai után összeállította úgynevezett "korrekciós" javaslatcsomagját, amely a hálózat továbbfejlesztését, a tapasztalt hiányosságok pótlását és a zsúfolt járatok sűrítését tűzte ki célul, ezt a törekvést érvényesítette most gyakorlatilag a fővárosi bizottság.
November 3-tól változik a menetrend
Vitézy tájékoztatása szerint a BKV november 3-tól megint módosít az éjszakai közlekedésen.
A hálózatfejlesztés részeként Újpest-Központ és Megyer között a IV. kerületben új járat indul, 930-as számjelzéssel. A III. kerületi Táborhegy kiszolgálására éjjelente egyszer 937-es számjelzéssel új járat közlekedik majd a nappali 137-es autóbusz vonalán, a Bécsi út és a Máramaros út között.
Telefonhívásra megy fel a hegyre a busz
Érdekes új megoldás, hogy a várhatóan viszonylag alacsony utasszám miatt az óbudai busz kísérleti üzemben indul be, az első hat hónapban csak akkor megy majd fel a hegyre, ha lesz rajta utas, a hegyről utazni szándékozóknak pedig be kell telefonálniuk a diszpécserközpontba, hogy akkor is felmenjen értük a busz, ha éppen a Bécsi úttól nem utazik vele senki.
Zugló kertvárosi részének és az Újpalotai lakótelep déli részének hiányzó kiszolgálására a most a Bosnyák téren végződő, Andrássy út felől érkező 979-es járat a Csömöri úton továbbmegy majd az Újpalotai lakótelepig.
Pesti külső kerületek között is indul egy új járat
Hűvösvölgy és Adyliget között új járat indul 963-as számjelzéssel. A 966-os autóbusz nemcsak Soroksár központjáig jár majd, hanem útvonala a Milleniumtelepig hosszabbodik, emellett a járat a jelenlegi 120 perces követés helyett sűrűbben, 60 percenként fog közlekedni.
Új járat indul 996-os számjelzéssel a pesti külső kerületeket összekötve, a Cinkotai autóbuszgarázstól a XVI. kerületen és Újpalotán át Újpestre. Új járat indul 999-es számjelzéssel Kispest, Határ út és Hofherr Albert utca között is, Wekerletelepet és Kispestet a nappali 194-es busz vonalán kiszolgálva.
Járatsűrítések
Az új éjszakai rendszer beindulása előtt kiszolgálatlan budai hegyvidéki területeken (Svábhegy-Normafa, Rózsadomb) jelentős utasszám jelent meg.
A hálózatot átszervezik, mindkét hegyvidék (a II. kerületi rózsadombi-zöldmáli térség és a XII. kerületi Istenhegyi út - Normafa útvonal) is 120 helyett 60 percenként kap járatot, ami azt jelenti, hogy a Rákóczi útról érkező és a Normafára járó 921-es járat kétórás periódus helyett óránként fog járni.
A Rózsadomb a mai 911-es helyett egy új járatot kap: az Árpádföldről érkező és most a Deák téren véget érő 931-es járat megy tovább és a Nyugati téren, illetve a Margit hídon át éri el a Rózsadombot, a jelenlegi, Erzsébet hídon átmenő 911-es járat 120 perces követés helyett rövidebb útvonalon, sűrűbben, óránként jár majd.
A zsúfoltság enyhítése
A Nagykörúton közlekedő 906-os járat pénteken és szombaton este 7-8 helyett 6 percenként indul, az erős zsúfoltság enyhítésére. Éjfél és 1 óra között minden este sűrítik a Dél-Budáról a Rákóczi úton át Zuglóba közlekedő 907-es járatot is.
A Belvárosból Kőbányára közlekedő 909-es, és az egyik irányban a fent említett hálózatfejlesztésnek köszönhetően Újpalotára, míg a másik irányban Csepelre járó 979-es járaton péntek és szombat este csuklós járművek állnak forgalomba.
Minden járat három perccel később indul
A Moszkva tér és Hűvösvölgy között minden este sűrűbben jár majd a 956-os éjszakai járat, a zsúfoltság csökkentése érdekében, és sűrűbben jár majd az Óbudát Dél-Budával összekötő 960-as autóbusz éjjel 1 és 2 óra között.
A fentieken túl változik a 901-es, 908-as, 914-es, 923-as, 938-as, 952-es, 992-es járatok menetrendje is. A VEKE kiemeli, hogy a "hangolási rendszer szimmetriaközéppontját" a BKV eltolja, ez azt jelenti, hogy még a változtatásokban nem érintett járatok menetrendje is plusz 3 perccel eltolódik.
A Magyarországon először a budapesti éjszakai közlekedési rendszer bevezetésekor használt ütemes menetrendi rendszer lényege, hogy a buszok mindig ütemesen közlekednek és óránként ismétlődően azonos időpontban találkoznak az azonos vonal szembejövő járművével. Ez a találkozási szimmetriapont kerül át a 27/57 félóránként ismétlődő időpontokról a megjegyezhetőbb 00/30-as időpontokra, ezért minden járat 3 perccel később indul majd.
Változik néhány nappali járat késő esti és hajnali menetrendje is, az új éjszakai menetrendekkel való jobb illeszkedés érdekében. Ezek a 3-as, 23-as, 50-es, 53-as, 58-as, 69-es, 150-es, 153-as gyors, 159-es, 193-as autóbuszokat, az 1A villamost és a 76-os trolibuszt érintik.
A változtatások részleteiről a VEKE honlapján bővebben is olvashatnak.