További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Büntetnek a félénk rendőrök
"A járdán bicikliztem, lassan, mégis megbüntettek - mesélte az Indexnek hétfő délutáni esetét Tóth Zoltán, aki a Kékgolyó utcában biciklizve kerülte el a forgalmas Alkotás utat. - A rendőrök udvariasak voltak, de hiába mondtam, hogy a kétszer három sávos úton veszélyesnek éreztem a biciklizést, nem engedtek el. Azt mondták, nekik ki lett adva, hogy a szabálytalanul közlekedő bicikliseket büntessék".
"Félénken szóltak utánam, azt hittem, valami utcát keresnek, így visszagurultam hozzájuk. Meglepődtem, mikor mondták, azért állítottak meg, mert akadályozom a gyalogosokat, a járdán ugyanis tilos biciklizni. Felírták az adataimat, és mondták azt is, hogy őket a kerékpárosok figyelésére állították ki. Mégis meglepődtem, amikor megkaptam a 10 ezer forintos büntetést. Hiszen azon a környéken nem a biciklisek akadályozzák a gyalogosokat, hanem a villogóval tilosban parkoló autók, amikkel viszont úgy tűnt, senki nem foglalkozott."
Rákosi panasszal fordult a rendőrséghez, esetét még nem bírálták el.
Szabályos és életveszélyes
Felhívtuk a kerületi rendőrséget, hogy kiderítsük, valóban rászálltak-e a biciklisekre, és hogy mennyivel jobb, ha a kerékpárosok a járdák helyett az autók közt bicikliznek. Meglepetésünkre kiderült, hogy azért, mert egy út fokozottan életveszélyes, a szabályok szerint még alkalmas a kerékpáros közlekedésre.
(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
Részlet a XII. rendőrkapitányság leveléből:
Nem alkalmatlan az úttest kerékpárközlekedésre, ha azon nagy a forgalom, és emiatt ott veszélyes közlekedni, vagy az úttesten jelzőtábla, illetve szabály tiltja a kerékpárral való közlekedést, tehát ezekben az esetekben a járdán tilos a kerékpározás.Ugyanakkor igaz, hogy az utóbbi időben sok lakossági bejelentést kaptak a járdán kerékpározók miatt, sőt, Tóth Béla elmondta, civilben több alkalommal őt és kollégáit is leszorították a járdáról a szabálytalanul kerékpározók.
Felvetésünkre, hogy a KRESZ szerint a járdán legfeljebb 10 km/óra sebességgel lehet biciklizni, ha az úttest alkalmatlan a közlekedésre, Tóth Béla elmondta, a környéken az Alkotás útja és a Krisztina körút is alkalmas kerékpározásra, még ha a nagy forgalom miatt balesetveszélyesek is.
Vadkeleti megoldások
Érdeklődtünk a Budapesten hivatásszerűen bicikliző kerékpáros futárszolgálatoknál is, ahol megerősítették, a rendőrök gyakran célzottan szállnak rá a kerékpárosokra. Sinka Károly, a Hajtás Pajtás Egyesület ügyvezető igazgatója a cégüknél rendszeres, 5-10 ezer forintos csekkek említése mellett felhívta a figyelmünket a tudatzavaros helyzetre. Miközben büntetik a járdán kerékpározókat, éppen a félénkebbeket kényszerítve le a veszélyes forgalomba, a városvezetés a legolcsóbb módon alakít ki bicikliutakat: sárga csíkot festve a járdákra.Ez egyrészt értelmetlenné és álságossá teszi a rendőrség büntetési gyakorlatát, másrészt egyre lehetetlenebb helyzetbe hozza a bicikliseket. Hiszen például a Stefánia, a Dózsa György út vagy a Budai rakpart járdáin kialakított kerékpárutak a gyalogosok és a kerékpárosok ellentétét élezik, miközben a probléma valójában az autós közlekedéssel, és az olcsó megoldásokat forszírozó városvezetéssel van.