BKV: miért küldenénk vissza a Combinókat?

2006.09.14. 17:44
Gyakorlatilag ellentmond a BKV a főpolgármesternek: a cég szerint nincs ok arra, hogy visszaküldjék a Combinókat, ha újra leállna egy Siemens-villamos, és nem is vizsgálja ezt a kérdést a közlekedési társaság. A BKV szerint a Siemens teljesíti a szerződést, viszont a kötbérről már tárgyalnak a gyártóval. A cég reményei szerint október első felében már újra az összes Combino teljes üzemidőben közlekedhet Budapest utcáin.

Megkezdte az egyeztetést a BKV a kötbérről, amelyet a Siemensnek kell fizetnie azért, mert nem állította ki az általa szállított villamosokat augusztusban - jelentette be a BKV vezérigazgató-helyettese, Donáth Zoltán és a vállalat Combino-projektért felelős vezetője, Vág Péter.

Betartja a Siemens a szerződést

Ugyanakkor a BKV-sok azt is elmondták: a Siemens a vele kötött szerződés szerint jár el, és a javításokat a szerződésen felül teljesíti, hiszen nem egyenként javítgatta a villamosokat, hanem visszahívta az összeset az ajtóhibák miatt. Ezeknek az ajtóhibáknak a száma ugyanis nem érte el a sorozathiba mértékét, ezért nem kellett volna mind a hat Combinót egyszerre javítani. (A hibák számát néhány tucatra tette Donáth Zoltán.)

A vezérigazgató-helyettes, aki talán Aba Botond szabadsága miatt volt kénytelen nyilatkozni, arról is beszélt, hogy a Combinókkal kapcsolatos hibák ritkábbak, mint az ipari csuklós (ICS) villamosok meghibásodásai - ez azonban aligha meglepő, hiszen az ICS-k több évtizede készültek.

Kártérítés végső soron kérhető, de...

A Combinókról kötött szerződés Donáth Zoltán szerint nem tartalmaz olyan kitételt, miszerint, ha legközelebb meghibásodik egy ilyen villamos, akkor azt vissza lehetne küldeni a szállítónak. Mindazonáltal a BKV bármikor felmondhatja a szerződést, ám akkor ki kell fizetnie a már elkészült és leszállított villamosokat, továbbá a felmondástól számított 28 napon belül elkészített járműveket a Siemensnek.

Jogász szakértőjének megkérdezése után a vezérigazgató-helyettes azt is elmondta, hogy ha a kötbérről szóló tárgyalások kudarcba fulladnának, a Siemens pedig nem szállítana tovább, és még a póthatáridőket is elmulasztaná a gyártó, akkor egyszerűen felmondható a szerződés a BKV részéről. Ilyenkor végső soron perelhetne a BKV, és kártérítést is követelhetne.

Ám a felsorolt szerződésszegési feltételek közül egy sem teljesült eddig Donáth szerint, hiszen a Siemens hajlandó tárgyalni a kötbérről, javítja és szállítja a villamosokat és a határidőket is tarja. Éppen ezért semmilyen oka sincs a BKV-nak arra, hogy visszalépjen a szerződéstől.

A jóteljesítési garancia

A vezérhelyettes arról is beszámolt, hogy a kötbért ugyan kivetnék a Siemensre, de az úgynevezett jóteljesítési garanciához nem nyúlnának, csak végső esetben. Ez a szerződés összegének tíz százalékára vonatkozó bankgarancia, amelyet a BKV lehívhat.

Ezt az eszközt azonban csak végső esetre tartalékolják, és ha ehhez folyamodna a BKV, akkor a bankok később nehezebben adnának hitelt a társaságnak, mert ebben az esetben nem a Siemens, hanem a bankgaranciát adó pénzintézet fizetne a gyártó helyett.

A vezérigazgató-helyettes szerint az összes eddig leszállított Combino legkorábban október első felében állhat újra forgalomba, de ez nem politikai okokkal magyarázható, vagyis nem az október elsejei önkormányzati választásokkal, hanem azzal, hogy ekkorra képzik ki az összes járművezetőt, vizsgáztatják le az összes újonnan érkező villamost, és a többi feltétel is várhatóan ekkor teljesül a zavartalan üzemeléshez.