Olivér
5 °C
8 °C

Visszaküldik a Combinókat, ha még egyszer elromlanak

2006.09.09. 14:48
Demszky Gábor ultimátumot adott a Combinóknak: ha valamelyik villamos ezentúl elromlik, visszaküldik a gyárba. "Vagy megcsinálják úgy, hogy zavartalanul működjön, vagy adják vissza a pénzt, amit kifizettünk érte" - jelentette ki a főpolgármester.

Ha valamelyik Combino a következő időszakban akárcsak 5 percre is elromlik, visszaküldjük a Siemensnek - nyilatkozta Demszky Gábor főpolgármester szombaton. A Városháza kész jogi lépéseket is megfontolni a villamosok hibái miatt. Demszky Gábor szerint a Combinokat vissza kell vonni, ha a körúti forgalmat nem lehet velük zavartalanul lebonyolítani. A Siemens szerint a Combino villamosok műszaki állapota megfelel a szerződésben meghatározott feltételeknek.

Menjen a villamos

"Nem számítottunk rá, hogy a világ egyik legnagyobb cégétől rendelt villamosok sorban meghibásodnak" - fűzte hozzá, egyben megjegyezte: a történtek miatt magyarázatot vár a Siemenstől.

"Olyan ez, mintha lecserélnénk a családi Ladát egy megbízható német autóra és az az első nap lerobban. Aztán bevisszük a márkaszervizbe, megcsinálják, hazavisszük és megint lerobban" - fogalmazott a főpolgármester.

"Minden nap más-más hibáról kapunk hírt, más-más indoklással. Lehet, hogy külön-külön ezek a hibák mind megmagyarázhatók valamivel" - mondta, hozzátéve, hogy nem magyarázatokra van szükség, hanem arra, hogy menjen a villamos. "Vagy megcsinálják úgy, hogy zavartalanul működjön, vagy adják vissza a pénzt, amit kifizettünk érte" - jelentette ki Demszky Gábor.

Szerencsétlen óriáshernyó

Az Ausztriában gyártott Combinók július 1-jén álltak forgalomba, és miután kiderült, hogy a régi felsővezetékek, és a tartóoszlopok nem bírják a terhelést, az átalakításig szünetelt a Nagykörúton a villamosforgalom. A szerelvények újraindítása után az első lerobbanásról szóló hír július 29-én érkezett, a másodikra egészen másnapig kellett várni, a harmadik Combino pedig harmadnap robbant le a Blahánál.

Miután két hét alatt 30 ajtóhiba és egy fékhiba történt, Dirk Rösler, a Siemens AG közlekedéstechnikai ágazatának projektvezetője budapesti sajtótájékoztatóján bejelentette, típushibáról van szó. Ezért úgy döntöttek, visszahívják és ellenőrzik a villamosokat.

Augusztus 1-je után nem közlekedtek teljes üzemidőben a Combinók. Az ajtókat kijavították, és csökkentett üzemmódban augusztus 26-tól ismét szállítanak utasokat a Siemens villamosai, igaz, nem a teljes szakaszon, és nem egész nap. A Combinók az esti üzemzárást követően próbaüzemben járnak.

Darabonként 820 millió forint

Az óriásvillamosoknak nincs szerencséjük, előbb graffitiművészek rongálták meg az ablakaikat, majd újabb üzemzavarok történtek: ezúttal a 2002-es számú villamos lett a mumus. Legutóbb csütörtök este 11 óra 22 perckor a Nyugati téren robbant le az üzemben lévő hat Combinóból az egyik.

A világ leghosszabb, 54 méteres egylégterű villamosa darabonként 820 millió forintjába kerül a BKV-nak. A 4-6-os villamos a világ legforgalmasabb vonalai közé tartozik, naponta mintegy 220 ezren utaznak a járatokon.

Farkas Szilvia, a Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta: a Combino villamosok műszaki állapota és "rendelkezésre állása" megfelel a szerződésben meghatározott feltételeknek. Különleges javítási intézkedés jelenleg nem indokolt.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?