További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Demszky rutinos jelölt: talán tudja, hogy úgyis csak kevesen olvasnak a választói közül politikai programokat, a konkrétumokat pedig évekkel később a sajtó mégis csak számon kérné rajta. Éppen ezért a mostani választási program igen rövid, alig pár oldalas, viszont legalább A4-es méretű lapokra, szép nagy betűkkel és sok képpel együtt nyomtatták ki.
Olimpia is lesz?
A bemutató-bemutatkozó sajtótájékoztatón Demszky nem árult el újdonságokat: megtudtuk, hogy mögötte épül a négyes metró. (Az esemény a Volánbusz Etele téri pályaudvarának teraszán zajlott.) Ugyanakkor a Magyar Nemzet kérdésére, hogy hogyan állnak a kormánnyal a metróépítés finanszírozásáról szóló tárgyalások, Demszky annyit mondott: "Állnak."
Molnár Gyula ezt azért kiegészítette: szerinte nem igaz az az ellenzéki vád, hogy a kohéziós alapból, az EU-támogatásokból elfogyna a Budapestnek járó pénz, ha abból finanszíroznák a metróépítést. (Vannak ugyanis erre vonatkozó kormányzati elképzelések, mert így nem kéne a magyar államnak támogatnia a beruházást.) A kohéziós alapban - Molnár szerint - nemcsak 460 milliárd forint áll majd a központi régió rendelkezésre, hanem 1900 milliárd.
Molnár egyébként hangsúlyozta, hogy az SZDSZ és az MSZP közös programja a városfejlesztés és a környezetvédelem mellett a szolidaritáson és a szabadságon alapszik. A városfejlesztés nyomán szerinte akár megteremtődhetnek annak alapjai is, hogy egyszer majd Budapest olimpiát rendezhessen.
Fejlődik a város
Demszky szerint is nagyon fejlődik a város, például a kiskereskedelmi forgalom Budapesten 8 százalékkal nőtt, miközben Magyarországon hat százalékkal. Demszky hozzátette, Budapestre és a központi régióba, vagyis Pest megyével együtt a fővárosba érkezett az elmúlt években az összes tőkebefektetés negyven százaléka. Az elmúlt négy évben 3000 milliárd forintot invesztáltak Budapestre, Pest megyébe pedig 1100 milliárdot.
A főpolgármester szerint hat nemzetközi felmérés szerint is Budapest Európa egyik legjobban fejlődő régiója, és az ellenzéki vádakkal szemben azt állította: nem Tiranával és Kijevvel, hanem Béccsel és Prágával verseng a magyar főváros.
Nullára írás
A Fideszre is többször célzott a főpolgármester, amikor reagált arra, hogy az elmúlt években "Budapest nullára írta le magát". A Fidesz e kijelentésére Demszky azt válaszolta, az itt élő emberek még akkor sem írták le nullára magukat, amikor Orbán Viktor volt a miniszterelnök, még a Fidesz-kormány sem tudta nullára írni a fővárost.
Demszky nem kommentálta a Magyar Nemzet kérdését egy újabb Combino villamos újabb meghibásodásáról. A főpolgármester szerint a BKV és a Siemens vizsgálja az ügyet, és közösen nyilatkoznak majd.
Kevés konkrétum, régi ígéretek
A főpolgármester írott programjáról említettük, hogy kevés konkrétumot tartalmaz. A dokumentum a Podmaniczky-terv már jól ismert elemeit sorolja fel újra, és a felszíni tömegközlekedés javítását ígéri, továbbá a 4-es és 5-ös metróról szól (ez utóbbi a HÉV vonalainak összekötését jelenti). Kerékpárutakat is ígér a program, de nem konkrétan.
A tömegközlekedést érintő ígéretek 14-es s a 47-es villamosok összekötésére vonatkoznak, erről Demszky már többször beszélt, és így Káposztásmegyer, illetve Budafok között jönne létre egy tömegközlekedési átló.
Villamosvonalakat kötnek össze?
A legfontosabb ebben mégsem ez, hanem, hogy a Deák tér és a Nyugati, illetve a Lehel tér között felszíni villamoskapcsolat lesz. Szintén régóta várják a budaiak, hogy Demszkyék beváltsák a rakparti villamosok meghosszabbítását, vagyis a 19-es és a 41-es járatok elérjék a Margit hidat, és összekössék e vonalakat a 17-esével, amely Óbudára megy ki.
A legrégebbi ígéretek közé tartozik a Demszky-programban az 1-es villamos átvezetése Budára. Ez egy rejtélyes projekt, hiszen a Lágymányosi hídon már a megépítéskor kihagyták a helyet a villamosnak, ám azóta sem történt semmi, csak nagyon lassan közelítenek "vágányokkal" a híd felé a főváros illetékesei.
Egyes vélemények szerint egyébként azért nem viszik át a Dunán a villamost, mert akkor a négyes metrónak nem maradna elég utasa. Ezt a feltételezést egyébként a Fidesz XI. kerületi polgármester-jelöltje, Kupper András is megkockáztatta, amikor lakossági és vállalkozói fórumokon vett részt a napokban Újbudán.