Nándor
9 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Fidesz: nem független a BKV szakértője

2006.07.21. 14:08
A Fidesznek nem tetszik a nagykörúti vizsgálatokra felkért független szakértő. Szerintük korábban már dolgozott a műegyetemi tanár a BKV-nak. A vizsgálat Szálka Miklós fideszes városatya szerint azért is kifogásolható, mert nem terjed ki Demszky Gáborra.

Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottságának tagja, a Fidesz-MKDSZ frakció képviselője szerint a nagykörúti villamosleállások, üzemzavarok kivizsgálására felkért független szakértő valójában nem is független, mert régóta kap megbízásokat a BKV-tól. Szálka szerint a közlekedési cég finanszírozza egyébként is azt a vizsgálatot, amelyet lefolytat a szakértő, így a függetlenség más szempontból is vitatható.

A felügyelőbizottság által két ellenszavazat mellett elfogadott szakértő helyett a Fidesz ezért egy ténylegesen független specialista felkérését javasolja.

Későbbi megbízások reményében dolgozik a szakértő?

Szálka Miklós az Indexnek elmondta: a felkért szakértő valószínűleg később is akar még a BKV-nak dolgozni, ezért nem várható el tőle, hogy az amúgy is a cég pénzén végzett vizsgálat elfogulatlan egyen.

A fideszes városatya azt is hozzátette: a BKV nem alkalmas olyan nagyberuházások elvégzésére, mint amilyen a 4-6-os felújítása. Jól bizonyítják ezt a mostani leállások csakúgy, mint az, hogy a négyes metrót előkészítő szervezeti egység 1,4 milliárd forinttal többet költött az eredetileg előirányzottnál a projektre.

Nem lenne biztosíték egy vidéki szakértő sem

Az Index felvetésére, hogy nem lett volna-e jobb egy megyeszékhely villamosközlekedési szakértőjét felkérni, például Miskolcról, ahol szintén van műszaki felsőoktatás, Szálka Miklós elmondta: a vidéki tömegközlekedési cégek és a főváros vállalat között is szoros kapcsolatok vannak, és nem az a fontos, hogy ne budapesti legyen a szakértő.

Bármilyen mérnök meg tudja ugyanis ítélni, hogy megfelelően volt szervezve, előkészítve a beruházás. Ugyanakkor Szálka kitért arra is, hogy a most felkért ellenőr már előre hangsúlyozta, hogy ő jogi és közgazdasági szempontból nem hivatott megvizsgálni a nagykörúti ügyeket, szakmailag csak a műszaki paramétereket ellenőrizheti.

Miért nem vizsgálják Demszkyt is?

Szálka Miklós végül hozzátette: kifogásolják a mostani vizsgálatnál azt, hogy az ellenőrzés nem terjed ki a beruházások előkészítésénél a Főpolgármesteri Hivatal szerepére, és nem vizsgálják Demszky Gábor ezzel kapcsolatos tevékenységét. Az ellenzéki párt szerint ugyanis a főpolgármesterre is ki kellene terjednie az ellenőrzésnek.

Székely Gábor, a BKV felügyelőbizottságának (fb) elnöke az Indexnek elmondta: a BKV fb-je természetes, hogy csak a BKV pénzéből rendelhet meg vizsgálatokat. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a testület vizsgálata nem független, hiszen az fb feladata éppen a menedzsment ellenőrzése.

Abszurditás

Székely szerint abszurditás, hogy valaki megkérdőjelezi a Műegyetem függetlenségét, hiszen ha már a műszaki egyetem sem független, akkor Magyarországon tényleg nem létezik ilyen kategória. Székely a vizsgálatokról elmondta, hogy azok műszaki jellegűek lesznek, így aligha várható, hogy a főpolgármesterre kiterjednek, minthogy Demszky Gáborról valószínűtlen, hogy a Margit hídon szerelte volna a felsővezetékeket.

A Városházán először nem kommentálták a Fidesz kijelentéseit, egy megjegyzést azonban sikerült kihúznunk egy név nélkül nyilatkozó illetékestől. Szerinte érdekes, hogy Szálka Miklós függetlenségét nem kérdőjelezi meg senki, pedig ő is a BKV-tól kap juttatást, hiszen ő is tagja a felügyelőbizottságnak.

Városháza: a BKV-nak két éve volt a felkészülésre
A Főpolgármesteri Hivatal a Fidesz vádjaival kapcsolatban egy rövid összefoglalót juttatott el az Indexhez, amely szerint a főváros szerepvállalása a nagykörúti beruházás során néhány pontban összefoglalható. Így 2000-ben döntötték el, hogy lecserélik a villamosokat. 2002-ben ennek előteremtették a fedezetét. Ekkor már pontosan lehetett tudni, hogy a villamospályán milyen átalakításokra lesz szükség. Ekkor fogadták el az első engedélyokiratot, amit egyébként ütemezéssel együtt az MDF is megszavazott. 2004-ben, több mint két évvel ezelőtt fogadták el a második engedélyokiratot. Ez már azt is tartalmazta, hogy idén márciusban érkezik az első villamos. Mindebből kitűnik a Városháza szerint, hogy a BKV-nak két éve volt rá, hogy előkészítse a beruházást és felkészüljön a villamosok fogadására.