További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Forgalomtechnikai szakemberek szerint augusztus 20-tól minden évben folyamatosan emelkedik a forgalom nagysága szeptember elejéig, amikor eléri a csúcsot. Szeptember első napjaiban becslés szerint már harminc százalékkal nagyobb a forgalom Budapesten, főleg a főutakon, mint augusztus első felében. Az emelkedés annak tudható be, hogy a fővárosiak visszajönnek a szabadságról, ám a forgalomnak az iskolakezdés adja meg a végső döfést.
A Fővinformtól és forgalomtechnikai szakértőktől kapott információk szerint a gondok elsősorban a budai alsó rakpart és a Margit híd budai hídfő környékén, valamint a Fővám-Kálvin tér-Kiskörút-Astoria térségében várhatók. A Budai alsó rakparton a hétvégén két jelentősebb változás is történt, amit az autósok főleg hétfőn vettek észre. Az egyik pozitív, hiszen megnyitották a Műegyetem rakpartot, így egyszerűbben lehet haladni a Duna mentén.
A két góc: a Budai alsó rakpart és a Kiskörút
Az öröm azonban nem sokáig tart, mert az Erzsébet hídnál viszont megszűnt a lehajtási lehetőség az alsó rakpartra az ünnepi rendezvények miatt. Ez azt jelenti, hogy hétfőtől gyakorlatilag a teljes budai alsó rakpart le van zárva, a meghirdetett augusztus 21-e előtt már három nappal korábban. Emiatt hétfőn már óriási dugók voltak a környező utakon.
A rakpart lezárása a Clark Ádám térnél is okozott és okoz torlódást. Ez a szakasz várhatóan még két hónapig, azaz novemberig nem használható a csatornaépítések miatt. Az ettől a résztől délre, a Petőfi híd felé eső szakasz várhatóan az év végéig lesz lezárva. A Margit hídtól a rakpart északi végéig, a Mozaik utcáig viszont előreláthatólag jövő év októberéig tartanak a munkálatok.
Miért pont most?
A főpolgármesteri hivatal közleménye szerint a Margit hídnál augusztus első hetében a folyó felől, hajókról indulnak a rakpartszélesítés munkálatai, ennek ellenére mégis szükséges a rakparton az útlezárás, mivel a rakpartszélesítéshez meg kell bontani a támfalat, és statikai, állékonysági, tehát biztonsági okokból ekkor nem haladhat autós forgalom a budai alsó rakparton.
Másrészt a lezárt útszakaszt a folyó felől történő munkálatok szállítási, logisztikai ellátásához használja majd a kivitelező. Ezért a rakpartlezárás első 2-3 hetében valószínűleg nem látszik majd látványos munkavégzés magán a lezárt útszakaszon, de a folyó felőli munkálatok miatt mégis szükséges az útlezárás.
A munkakezdést késleltetheti, illetve a későbbiekben hátráltathatja a Duna magas vízállása, ekkor a kivitelezés folytatásához meg kell várni a szükséges mértékű apadást.
A budai kis utcákban sem lesz jobb
A főgyűjtőcsatorna építésével párhuzamosan mellékcsatornákat is kell építeni, hiszen a főgyűjtőcsatornát össze kell kapcsolni az érintett budai kerületek (XI., I., II.) meglévő csatornahálózatával, valamint a főgyűjtőépítés előtt közműfelújításokat is kell végezni. Ezért a rakparthoz közeli utcákban is várhatóak majd útlezárások.
A Liptay utcában félpályás lezárás lesz a Bem tér és a Bodrog utca között. Itt több ütemben kell az utca lezárására számítani jövő év elejéig, de a Margit hídi felhajtó 2 forgalmi sávja közül 1 sáv mindig nyitva marad az autósok számára.
Október végéig a Krisztina körút Dózsa György tér és Szarvas tér közötti, körülbelül 300 méteres szakaszát is le kell zárni. A forgalmat az Attila út felé terelik, ami ideiglenesen két irányúvá válik. Az elterelt Krisztina körúti forgalom a Szarvas téren tér vissza eredeti nyomvonalára. A villamos zavartalanul közlekedik majd a körúton.
Pesten a Kiskörutat kell messzire elkerülni
Pesten a metróépítés okoz továbbra is bonyodalmakat. A Szabadság híd lezárását már megemésztették az autósok, sokan tudják, hogy májusig nem is lehet számítani a használatára. (A villamosközlekedés viszont a napokban várhatóan elindul.)
A Fővám tér és a Kálvin tér lezárása is megszokottá válik lassan. A Károly körúti vágányépítés viszont nemrégen kezdődött. A Kiskörúton most is akadozik a forgalom, várhatóan egyre nagyobb dugókra kell számítani az ősz közeledtével. (A vágányépítés befejezését augusztus 31-re ígérik, de az útépítés még nem tudni, mikor fejeződik be, ráadásul várhatóan a Rákóczi út forgalmát is korlátozni fogják.)
Az Index úgy tudja, hogy az autósok elsősorban arra panaszkodnak a főpolgármesteri hivatalnál, hogy a Kálvin tér nehezen elérhető a Soroksári út felől, vagy a Kecskeméti utca elérhetőségét szapulják. Sokan nem is tudják, hogy egy ideig úgy volt, hogy a Kecskeméti utcát is lezárják néhány hónapig a Budapest Szíve program keretében, de ez egyelőre még nem történt meg.
A főpolgármesteri hivatal álláspontja Czuk Dorottya sajtófőnök szerint az, hogy a kisebb útfelújításokat zömében nyáron befejezik-befejezték. A nagyberuházásokat, mint a rakparti főgyűjtőcsatorna-építést, vagy a metróberuházást pedig folytatni kell ősszel is.
Miért szívatja Demszky az autósokat?
Egy taxis megkérdezte Demszky Gábort, hogy miért szívatja őket, amire ő azt válaszolta, hogy a fővárosnak a következő két évben van lehetősége felvenni jelentős uniós támogatást, 2010-től már nem lesz rá esélye, számolt be róla maga a főpolgármester nemrég egy sajtótájékoztatón. 2010-től ugyanis már egy fejlettebb kategóriába tartozik majd a Budapestet is magában foglaló központi régió, amelynek nem jár majd akkora támogatás, mint a szegényebb térségeknek.