További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A legtöbben a főváros nyújtotta kulturális és sportlehetőségekkel elégedettek a budapestiek közül, derült ki a Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Központ Kht. felméréséből. A legnagyobb problémát a városban a köztisztaság hiányosságai és a parkolási helyzet okozza. A budapestiek gazdátlannak, elhanyagoltnak érzik a köztereket, ezért nem szívesen töltik ott idejüket, áll a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló közhasznú társaság reprezentatív felmérésében.
A Studio Metropolitana munkatársai ezerkétszáz fő (ebből kétszázan Budapest környékiek) megkérdezésével végezték a felmérést 2004 október-novemberében. A legfőbb kérdésük az volt, hogyan használják a budapestiek a rendelkezésükre álló köztereket, és mennyire elégedettek azokkal. Az eredményeket Bihary Gábor, a fővárosi önkormányzat európai integrációs és külügyi bizottságának MSZP-s elnöke, illetve a Studio Metropolitana igazgatója, Ongjerth Richárd ismertette.
Inkább jó, mint rossz
1. A főváros kulturális élete
2. Budapest sportélete
3. Egészségügyi ellátás
4. Munkalehetőségek
5. A Budapestre irányuló tömegközlekedés
6. A zöldterületek nagysága
7. Közbiztonság
8. Tömegközlekedés
9. Az agglomerációból a fővárosba vezető utak állapota
10. A környezet állapota
11. A zajszint
12. A köztisztaság
13. A parkolási helyzet
Kiderült, hogy a megkérdezettek 40 százaléka szerint jó is és rossz is a fővárosban élni, 36 százalékuk szerint pedig inkább jó, mint rossz. 11 százalék válaszolta, hogy egyértelműen rossz Budapesten élni, 13 százalék szerint nagyon jó.
A közvélemény-kutatók összegzése szerint a budapestiek nagy része kényszerből használja a köztereket, tehát inkább közlekedésre, semmint szórakozásra, kikacsolódásra fordítja az ott töltött időt. Kiderült az is, hogy a fővárosiak szemében a közterek állapotuk miatt gazdátlannak tűnnek, és a rendezetlenséget a válaszadók szigorúbb szabályozással számolnák fel. Felmerült az a kifogás is, hogy a városrendezésnél a hatóságok inkább a fiatalabb generációk igényeire összpontosítanak, az idősebbek elvárásaival keveset törődnek.
A parkolás két oldala
A legnagyobb elégedetlenséget a városlakókból a parkolási nehézségek váltják ki, és a város szűkössége nemcsak az autóval közlekedőket zavarja. A parkolási helyzet a gyalogosokat is aggasztja, különösen azért, mert a parkoló járművek gyakran szinte teljes egészében kisajátítják a nem számukra fenntartott közterületeket, tehát a járdákat is.
Az utakon a kátyúk okozzák a legnagyobb problémát, míg a járdákon az ott parkoló autókon kívül a szemét és a kutyapiszok. A köztisztaság tekintetében a fővárosiak szigorúbb szabályozásra vágynak.
Tömegközlekedési hierarchia
A kérdésekre adott válaszokból kialakult a budapesti tömegközlekedési eszközök hierarchiája. A legtöbben a metróval elégedettek, ezt követi a villamos és az autóbusz, míg a troli presztízse a legrosszabb. Amellett, hogy a szűk utakon a troli gyakran dugóba keveredik, a járművek állapota is hagy maga után kívánnivalót a válaszadók szerint.
A város nyitott lenne a kerékpározásra
A felmérésből kiderült, Budapestet a legtöbben alkalmatlannak tartják a kerékpározásra, pedig sokak szerint a biciklizés csökkenthetné az elviselhetetlen forgalmat. A kerékpárút-hálózatot azonban hiányosnak találják, és az általános megítélés szerint a kevés kerékpárút is rossz állapotban van. Ha a kerékpározás infrastruktúrája javulna, többen választanák ezt a közlekedési eszközt, véli a válaszadók jó része.
Tetszetős megoldások
A kérdezők által felvázolt két legvonzóbb megoldási javaslat a felmérés eredményei szerint a kutyapiszkot fel nem takarítók és az utcán szemetelők szigorúbb büntetése volt. A válaszadók háromötöde teljesen egyetért azzal, hogy a társasházakat és az üzleteket kötelezni kellene a portájuk előtti járdaszakasz tisztántartására. A felmérés résztvevői ezen kívül pártolnának egy olyan szabályozást, amely csak akkor engedné az autókat a járdára parkolni, ha még legalább két gyalogos elfér mellettük.