Beomlott a föld két panelház között egy parkban a 4-es metró építkezésének útvonalán, Kelenföldön, hívta lapunkat szerda reggel egy, a környéken lakó olvasónk. Hangja kicsit kétségbeesett volt, hiszen a föld még kedden omlott be, de eddig sehol sem hallotta, miért.
Megkeresésünkre Balogh Árpád, a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője sem tudott azonnal válaszolni. Hivatalosan nem kapott értesítést, de érdeklődésünkre kiküldte az illetékeseket. "Ha ez probléma, meg kell oldanunk" - mondta.
Az illetékesek pár órán belül valóban választ adtak. Vizsgálatuk szerint "az épülő Tétényi úti metrómegálló közelében tapasztalt kisebb felszíni szakadások semmiféle veszélyt nem jelentenek a közelben élőkre".
A Fejér Lipót utcai omlás - egy egy méter átmérőjű mélyedés - valójában a talaj süllyedése, ezt csupán vissza kell tölteni. Arra, hogy a visszatöltött kupac tetején mit keres egy fenyőfa, nem kaptunk választ.
A talaj azon a területen süllyedt meg, ahol a fúrópajzs tavaly októberben két hétig állt. A pajzs felett repedezett kőzet volt, a fúrópajzs újraindulásakor csökkent a légnyomás a repedésekben, a talaj meglazult, és ez okozta a süllyedést. Pető Szabolcs, az építkezés szóvivője ahhoz hasonlította a jelenséget, amikor egy kiásott árok betemetése után megsüllyed a föld.
A talajt már a novemberi újrainduláskor megerősítették, ami most a kisebb süllyedést okozta, azt a szakértő "maradéklazulásként" írta le.
A süllyedés közelében két panelház is áll. Egyik alatt fut az alagút. A DBR mérnökének beszámolója szerint az épület nincsen veszélyben, ahogy a többi érintett budapesti lakóház sem. Egyrészt a lakóépületek alatt más technológiával fúrnak - a szóvivő szerint ez lassítja és drágítja is a beruházást. A Fejér Lipót utcai toronyház süllyedését a fúrás idején és azóta is negyedóránként folyamatosan mérik. Az épület maximális süllyedése 24 milliméter lehet, ezt az értéket nem érte el.
A Tétényi úti újraindításnál tapasztaltakról nemzetközi és hazai szakértők véleményét is kikérték, a technológiát tökéletesítették.