További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Új járműbeszerzéseket fontolgat a BKV. Erről Antal Attila vezérigazgató nyilatkozott a Világgazdaságnak. Antal elmondta: "többek között gondolkodunk azon is, hogy a 7-es buszcsalád vonalán Dél-Amerikában már komoly sikereket elért, 25 méteres óriás autóbuszokat vezessünk be".
Bukik a metró?
Az esetleges buszbeszerzés hírére egyes szakértők felkapták a fejüket. Ha tényleg igaz, hogy Antal Attilának a Helsinkiben megrendezett közlekedési kiállításon megtetszettek a nagy Volvo-buszok, és valóban vásárolna ilyeneket, akkor ez arra utalhat, hogy a városvezetés kezd kihátrálni a 4-es metró projektje mögül.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője elmondta az Indexnek: ha ilyen duplacsuklós buszokat vásárol a BKV, az eltérne az európai szokásoktól, minthogy ez Dél-Amerikában jellemző, ahol nincs pénz metróra, de még villamosra se. A zártpályás duplacsuklós buszjáratokra Sao Paulóban (Brazília) és Bogotában (Kolumbia) akad példa, ahol a villamosközlekedésnek nincsenek hagyományai, de valahogy pótolni kell a metrót.
Villamosvonalakat kéne építeni
Budapesten viszont villamosokra lenne szükség, és ha a 7-es buszcsalád egy része megmaradna, akkor inkább síneket kellene építeni. Szakértők szerint a Rákóczi úton is vissza lehetne állítani a vágányokat, de a négyes metró második ütemét a VEKE szerint hatodannyiba kerülő villamospályával is pótolni lehetne a Baross tér és Újpalota között.
A duplacsuklós buszok beszerzése Vitézy szerint azt bizonyítja, hogy a kormány és a főváros belátta: nincs pénze a négyes metró második ütemének a megépítésére, de kell valamit mutatni a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakaszra váró zuglóiaknak is. Ezért találhatták ki szerinte az illetékesek a szupercsuklósokat, amelyek valószínűleg Újpalota és a Keleti pályaudvar között járnának majd, míg Dél-Buda és a Baross tér között megépülne a négyes metró első üteme.
Nincs pénz és nincs terv se a 4-es metró második ütemére?
Vitézy szerint a második ütemre se az államnak, se a fővárosnak nincs pénze, de még a tervek sem készültek el erre a szakaszra. Viszont az összes EU-, állami és fővárosi forrásból, amit a két ütemre összesen szántak, megépíthető lenne a tervezettnél jóval drágábbnak bizonyuló első szakasz.
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója viszont azt mondta az Indexnek: nincs összefüggés a négyes metró és a buszbeszerzés között. A 25 méteres buszok bárhol járhatnának a fővárosban szükség esetén, ám ezek megvásárlásáról nem született semmiféle döntés, egyelőre csupán fontolgatják a dolgot.