További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Demszky Gábor még a tavaly októberi választási kampányban vádolta meg Tarlós István akkori óbudai polgármestert és egyben főpolgármester-jelöltet, hogy akadályozza az M0-s továbbépítését. A főpolgármester szerint Tarlós nem választotta ki a Nemzeti Autópálya Zrt. által javasolt hét változat közül azt a nyomvonalat, ahol megvalósulhatna a 10-es és a 11-es utak közötti M0-s szakasz.
Tarlós megvétózta, Bús nem?
2005-ben Tarlós tényleg elutasította a Nemzeti Autópálya Zrt. javaslatát a nyomvonalra. (Ez a cég idén januárban alakult át Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vé.) Az M0-s északi szektora azonban hamarosan új híddal, a Megyeri (alias: Colbert) híddal bővül, amely Budakalászra, a 11-es útig vezeti 2008-tól a pesti oldalról érkező autókat, s így Budakalász felől Óbudára zúdul majd a Dunakanyar és részben más térségek forgalma is.
A helyzetet alighanem felmérte Bús Balázs, Óbuda új fideszes polgármestere is. (Az időközben fővárosi Fidesz-frakcióvezetővé avanzsált Tarlós nem volt és jelenleg sem tagja a pártnak, amely őt támogatta több cikluson át Óbudán.) Bús szerint olyan új változatot dolgoztak ki az állami autópálya-építők, amely már közelebb áll azokhoz az elképzelésekhez, amelyeket korábban a III. kerületi önkormányzat fogalmazott meg.
Civilek készítették elő
Az M0-s tervezett, 10-es és 11-es út közötti szakaszának legújabb változatairól kedden az óbudai polgármesteri hivatalban rendeztek fórumot. Az új változat szerint a nyomvonal Budakalászra is átkanyarodna egy rövid szakaszon, így a békásmegyeri Ófalu lakosai kissé fellélegezhetnek, különösen, hogy a tervezett nagy csomópont sem Óbudán, hanem Ürömön épülne meg.
Forrás: NIF
Az ófaluiak, az Óbor Egyesület ezek után feltételesen támogatásáról biztosította a fórumon az autópálya-építők által 3.1-esnek nevezett változatot, amely így már nem az óbudai kerület- és városhatárral párhuzamosan halad majd Üröm felé, hanem tesz egy kis kitérőt Budakalászra. Ezt a változatot egyébként az Óbor-kör Kulturális és Környezetvédő Egyesület javaslatára készítették el, a korábban kidolgozott, hasonló nyomvonalú 3-as változat helyett.
Budakalász és Üröm is örül
Budakalász és Üröm vezetői szintén megjelentek a fórumon, és a budakalászi polgármester támogatta az ötletet. Az ürömi alpolgármester is beleegyezni látszott e változatba, feltéve, hogy alagútban megy majd az új körgyűrű.
Az alagút építését több szakértő és civil szervezet is javasolta, többek között Illés Zoltán is e mellett érvelt a Fidesz környezetvédelmi specialistájaként. Illés egyébként nem értett egyet az M0-s jelenlegi koncepciójával, de ha már építik, akkor szerinte a lehető legtöbb környezetvédelmi intézkedést kell végrehajtani.
A békásmegyeriek továbbra is ellenzik
A most előterjesztett legújabb változatot - amelyet Óbuda polgármestere sem utasított el kategorikusan - ugyanakkor ellenzi az S. O. S. Békásmegyerért Egyesület. Szerintük az alagút építésekor légszűrő-berendezéseket szerelnek majd fel, amelyek szennyezni fogják a felszínt, és a sajátos domborzati és széljárási viszonyok miatt a békásmegyeriek egészségét veszélyezteti majd az 50 ezres lélekszámú lakótelepet körbekerítő gyorsforgalmi út.
A békásmegyeri egyesület szerint szép, hogy a tízezres lakosságú Budakalásznak és a szintén nem túl népes Ürömnek tetszenek a jelenlegi nyomvonalváltozatok, de szerintük kijjebb kellene megépíteni az új szakaszt, a Pilisi Parkerdőgazdaság lakatlan területein, ahol nem lenne szükség alagútra sem.
50 ezer ember veszélyben?
50 ezer békásmegyerit szerintük nem szabadna ilyen veszélynek kitenni, ezért arra kérték a polgármestert, ő is mondjon nemet a 3.1-es változatra. Bús nem mondott határozott véleményt az ügyben, azt azonban hangsúlyozta, hogy a békásmegyeriek által ellenzett változat jobban megfelel a kerület érdekeinek, mint a korábbi tervek.
A sztrádacég illetékesei, illetve az általuk felkért szakértők bemutattak más nyomvonalakat is, de ezek nem kijjebb mentek volna, ahogyan ezt a békásmegyeriek kérték, hanem még kevesebb szakaszon számolnának alagutakkal. E változatokat viszont szinte minden érintett ellenezte, a magas zajszennyezés és károsanyag-kibocsátás miatt.