További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az SMS-jegy Budapesten egy gyakorlatilag teljesen új jegyformát, az időalapú konstrukciót vezetné be. A mobiltelefonos jegy az elképzelések szerint hétköznap 60, a kisebb járatsűrűségű hétvégeken 90 percig lenne érvényes. A jelenlegi tarifarendszerben ha két-három megállót úgy kell megtenni, hogy közben buszból, villamosból vagy troliból két járművet használunk, az kétszer annyiba kerül, mint egyetlen jeggyel végigutazni a várost a metróval mondjuk Kispesttől Újpestig. Ezen az igazságtalanságon eddig csak a metróknál tudtak némileg túllépni (a szakasz- és az átszállójegyekkel), mert a felszíni közlekedési eszközök többségében nincs időpontot és járatszámot is rögzítő "lyukasztó".
A 21. században ez nem lenne műszakilag megoldhatatlan, hiszen Európa nagyvárosainak zömében évtizedek óta működik ilyesmi, akár a legegyszerűbb, mechanikus módszerekkel. A Demszky-korszakban azonban gyakorlatilag nem történt semmi e téren Budapesten. Illetve annyi, hogy egyre nagyszerűbb, egyre többet tudó, egyre korszerűbb elektronikát alkalmazó, és persze egyre drágább megaprojekteket ígértek be, amelyekkel csak az a baj, hogy nem akarnak megvalósulni. (Aktuális terv persze jelenleg is van az e-ticketingre.) Az SMS-jegy lenne tehát az első időalapú, így igazságosabb típus.
Önnek új villamosjegye érkezett
A tervek szerint a mobilos jegy körülbelül két vonaljegy árába kerül majd, így feltehetően nemcsak azok fogják használni, akik utazni szeretnének, de nincs náluk jegy, vagy nem akarnak időt áldozni a beszerzésére, hanem azok is, akiknek a többszöri átszállás miatt SMS-ben olcsóbb lesz kifizetni az utazást. A BKV természetesen olyan megoldást keres, ahol az utas által fizetett összeg minél kisebb hányada jut a mobiltársaságnak illetve a technikai hátteret nyújtó cégnek. A vásárlót terheli majd a megrendelő SMS ára is, de az sem kizárt, hogy itt is el lehet érni kedvezményes díjszabást. El kell dönteni a fizetés módját is, előfizetőknek mehet ez a hó végi számlán, kártyásoknak az egyenlegből levonva.
Az, hogy először nem lesz vonaljegy, bizonyára azt is jelenti, hogy nem vesznek majd nagyon sokat SMS-jegyet, amely a vonaljegyhez képest drága. Valószínűleg azok, akik nem árérzékenyek, és hirtelen rákényszerülnek erre, mert nincs jegyük, de nem akarnak bliccelni, illetve azok, akiknek az időalapú jegy megéri. (Nemcsak az átszállók jöhetnek szóba, egy rövid oda-vissza út is beleférhet az egy órába.) Úgy tudjuk azonban, a BKV-nál azt tervezik, ha az órás SMS-jegy beváltja a hozzá fűzött reményeket, később másfajta termékek (vonaljegy, bérletek) is lesznek.
Természetesen meg kell oldani a jegy hitelesítését is, védekezni kell a hamisítás ellen. A nemzetközi tapasztalatok szerint azonban ez nem lehetetlen, az SMS-jegyet bevezető néhány európai város egyikében sem számoltak még be a rendszer feltöréséről. Az ellenőrnek bemutatandó, kódszámot tartalmazó válaszüzenet különleges, nem lehet például továbbküldeni, ilyesmit tud a GSM-rendszer. Eleinte minden városban előzetesen regisztrálnia kellet a vásárlóknak, újabban már vannak regisztráció nélküli rendszerek is.
Északi sikerek
Az SMS-jegyek bevezetésében az innovatív északi országok járnak elöl. Göteborgban és néhány kisebb nyugat-svéd városban 2006-ban vezették be az SMS-jegyet, amely háromfajta vonaljegyet (felnőtt, gyerek, éjszakai) helyettesít körülbelül tíz százalékkal alacsonyabb fogyasztói áron. Voltak csalási kísérletek, de ezeket a közlekedési cég szerint meggátolták. Számukra egyébként a legnagyobb előny, hogy mivel a sofőrtől vett jegyek 40 százalékát kiváltotta az új forma, kevesebb a pénz a vezetőknél, így ritkábban rabolják ki őket.
Helsinkiben már 2001 óta van ilyen, a jegyek harmadát így adják el. Ára 2 euró, tehát annyi, mint automatából, olcsóbb, mint a vezetőtől (2,20). A Finn-öböl túloldalán, Tallinban egyszerű volt a hitelesítés, amikor 2004-ben bevezették a rendszert, az ugyanis az internetországnak tartott Észtországban már akkor létező csipkártyás személyin alapul. Több mint 20 jegyfajta létezik, 1, 2, 24, 72 órás, 10, 30, 90 napos, külön az időseknek, gyerekeknek.
Két belga városban, Antwerpenben és Gentben néhány hónapja működik SMS-es rendszer. Ez volt az első, ahol nem kell előzetesen regisztrálni. A jegy olcsóbb (1,20 euró+0,15 az SMS), mint a vezetőnél váltva (1,50). Tavasszal kiterjesztenék egész Flandriára.
Bürokrata osztrákok, trükkös horvátok
Német nyelvterületen nem annyira sikeres az SMS, mint az északi országokban. Németország előreszaladt, 2002-ben ugyan volt egy kísérlet Berlinben, de most már inkább a teljesen elektronikus rendszer kidolgozása van napirenden több tartományban, az SMS csak egyetlen lehetőség lesz ezen belül. Bécsben sikerült igazi bürokratikus, nehéz rendszert bevezetni, igaz, még 2004-ben. A megrendelés után papíron kell szerződni, azt postán visszaküldeni. Maga a jegyvásárlás is valóságos csetelés, két-két elküldött és fogadott SMS-sel történik. Itt is egy új, időalapú jegyfajtát jelent a mobilos, ahogy Budapesten tervezik, Bécsben 90 percig érvényes. Vehető napijegy is, sőt a 90 perces (2,20 euró) meghosszabbítható újabb SMS-sel napijeggyé (4,20 euró).
A csalásban a legötletesebbeknek természetesen a közép-európaiak bizonyultak. Zágrábban arra a pofonegyszerű trükkre jöttek rá a horvátok, hogy nem kell jegyet venni, amíg nincs ellenőr a buszon, villamoson. Elég elküldeni az SMS-t, ha felszáll a járműre. A szakemberek szerint ez ellen úgy lehet védekezni, hogy a rendszer pár percet késleltetve küldi a jegyet. Zágrábban egyébként fél éve van SMS-jegy, az utasoknak tetszik, a közlekedési cégnek kevésbé, mert túl sokat tejel a szolgáltatóknak és a parkolási szövetségnek, amelynek a szerverét igénybe veszi. A most 90 perces érvényességet 60-ra csökkentenék, a 8 kunás árat pedig emelnék.
A szerző blogjában kommentelheti a cikket.