További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A főpolgármesteri kabinet további vizsgálatokra utasította az illetékeseket, így most bizonytalan, hogy a metróépítéssel egyidejűleg zárják-e le majd a Szabadság hidat, vagy csak azután.
Korábban ugyanis felvetődött, hogy a hidat felújítják, méghozzá akkor, amikor a Dél-Budát és Rákospalotát összekötő négyes metró kivitelezése miatt a Fővám téren és a Gellért téren amúgy is munkálatok folynak majd.
Rozoga híd
Szálka Miklós fideszes képviselő, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának tagja a testület legutóbbi ülésén felvetette: a Szabadság hidat nem lehet csak részlegesen felújítani, alapos vizsgálatra lenne szükség ugyanis e "műtárgy" esetében. Szálka szerint a Szabadság hídon kétféle probléma jelentkezik: az egyik az, hogy a híd egy része szegecselt, a másik része pedig hegesztéssel illeszkedik a régebbi elemekhez. A régebbi szegecselt részek egyébként is foszfortartalmúak, ami a hegesztésnél az anyag károsodásához vezethetett.
További probléma, hogy a hatvanas években elkezdték sózni a hidat a téli közlekedés fenntartása miatt. Ez jelentősen korrodálta a fémszerkezetet, a híd legfontosabb szerkezeti elemei közül így némelyik 20-30 százalékot is veszített a teherbírásából. (Valójában 20-30 százalék nem vesz részt abban az erőjátékban, amely a híd stabilitását adja - ez a szakszerűbb kifejezés, Szálka is erről beszélt.)
Szálka szerint ebből is látható, hogy a híd fő elemeit kell kicserélni adott esetben, ami sokmilliárdos költséggel járhat, és nem szabad "kozmetikázni" a hidat, nem szabad felületi, tüneti kezelést alkalmazni. Vagyis úgy vélte, nem lehet a metróépítéstől függővé tenni a felújítást. Ugyanis a metróépítés miatti forgalmi korlátozások esetleg csak rövidebb ideig tartó lezárást indokolnának, s ilyenkor kidobott pénz lenne a főbb szerkezeti hibák kijavítása nélkül nekiállni a munkáknak.
A bizottsági elnök is vizsgálatokat javasol
Egyetértett Szálka álláspontjával Lakos Imre SZDSZ-es városüzemeltetési bizottsági elnök is, legalábbis annyiban, hogy nem a bizottság megkerülésével kellett volna a Szabadság híd lezárásának ötletét "bedobni" a médiába. (Szálka ugyanis Vajda Pál főpolgármester ezen ötletfelvetésére reagálva hozta elő egy bizottsági ülésen a témát.) Lakos éppen ezért további vizsgálatokat javasol az ügyben.
A szakemberek egyelőre tényleg vizsgálják a kérdést, mondta az Indexnek Gulyás László, a DBR Projekt Igazgatóság vezetője, aki a metróépítést, illetve annak előkészületeit irányítja. A közbeszerzésen kiválasztandó cég(ek)nek fel kell majd mérniük azt, hogy a hídnak milyen fokú felújításra van szüksége. Ezen kívül azt is vizsgálják majd, hogy a két metróállomás kialakításakor, a Gellért téren, illetve a Fővám téren milyen munkálatok lesznek. Ha a két téren teljesen lehetetlenné válik az átmenő közlekedés, akkor a hidat is érdemes lezárni, és akkor a szükséges felújítások elvégezhetővé válhatnak.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület képviselője az Indexnek elmondta: ellenzik azt, hogy akkor zárják le a Szabadság hidat, amikor amúgy is megbénul majd a metróépítés miatt Dél-Buda közlekedése. Legalább a villamosközlekedést fenn kéne tartani a dunai átkelőhelyen a VEKE szerint. Ugyanakkor a városüzemeltetési bizottság ülésén az is elhangzott: hosszabb távon döntést kell hozni arról, hogy a meggyengült szerkezetű híd mennyire bírja a nehéz villamosok áthaladását. Ha le kell venni ezeket a járműveket a hídról, akkor viszont a kiskörúti villamosok sorsa is megpecsételődik.