Lobbanékony trolikat tesztel a BKV

2007.07.10. 20:04
Kettős üzemre képes trolibuszok tesztje kezdődött szerdán Budapesten. A Lausanne-ban a forgalomból két éve kivont 26 Neoplan busz megvásárlásáról egy hónap múlva dönt a BKV.

Duo jellegű, vagyis autóbuszként is üzemeltethető trolibuszt tesztel mostantól egy hónapon keresztül a BKV Budapest utcáin. A korábban Lausanne-ban közlekedő, 5 éves trolibusz tesztüzeme a tervek szerint szerdán kezdődik, egyelőre utasok nélkül, közölte a BKV szerdán.


Neoplan N6121 Lausanne-ban (Forrás: Osterholt.ch)

A Neoplan és a Kiepe cégek kooperációjában készült jármű autóbuszként és trolibuszként is közlekedik, két szinkron generátora révén maximális utasterhelés mellett is képes folyamatos felsővezeték nélküli üzemre. A trolibusz teljes hosszában alacsonypadlós, áramszedői a vezetőfülkéből távvezérléssel működtethetők.

A BKV a tesztidőszak alatt megvizsgálja az üzemeltetési lehetőségeket, előzetes vizsgálatot végez a párhuzamos trolibusz- és autóbuszvonalak összehangoltabb üzemeltetésére. Ez bizonyos csuklós buszvonalak csuklós, - sőt a Neoplanok esetében duplacsuklós - trolibuszokkal való kiváltását jelentheti felszabadítva az ezeken a vonalakon járó új Volvo buszokat.

A fővárosi tömegközlekedési cég ugyan nem közölte, de az eladásra kínált 26 darab ötéves Neoplan busznak Svájcban már megvonták a típusengedélyét, miután kettő kigyulladt belőlük (személyi sérülés nem történt) Lausanne-ban. A városi tömegközlekedési cég 2005 májusában vonta ki őket a forgalomból, azóta árulják a trolikat.

A jármű egyébként technikailag fejlett: kerékagymotoros, vagyis a motor közvetlenül a kerekeket hajtja meg, folyadékhűtéses, emiatt azonban komoly szigetelési gondok adódtak vele korábban.


Neoplan N6121 Lausanne-ban (Forrás: Osterholt.ch)

A BKV-t kéthetente keresik meg különböző ajánlatokkal, ilyenkor a cég ingyen tesztelheti a felkínált járműveket, mert az orosz ZIU típusú trolikat a BKV-nak le kell cserélnie, mondta el az Indexnek Regőczi Miklós.

A használt trolikat egyébként egy brókercég árulja, nem a gyártó. A BKV-t már keresték meg Bulgáriából is, hogy megvennék a leharcolt ZIU-kat Budapesttől, míg a cég nemrégiben lecsúszott egy innsbrucki trolivásárlásról, számolt be a trolipiac világáról a kommunikációs igazgató.

A BKV még dolgozik azon, hogy oldja meg a 26 járművet érintő trolibuszcserét, a Skoda segítségével talpra állított Ganz egy korábbi rendelés alapján eddig 10 darabot szállított le eddig.

A Sokda-Ganz Trollinóit 92 millió forintért lízingeli a BKV, a Neoplanok áráról nem tudunk, de 90-150 millió körül mozoghat darabja.