Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Lobbanékony trolikat tesztel a BKV

2007.07.10. 20:04
Kettős üzemre képes trolibuszok tesztje kezdődött szerdán Budapesten. A Lausanne-ban a forgalomból két éve kivont 26 Neoplan busz megvásárlásáról egy hónap múlva dönt a BKV.

Duo jellegű, vagyis autóbuszként is üzemeltethető trolibuszt tesztel mostantól egy hónapon keresztül a BKV Budapest utcáin. A korábban Lausanne-ban közlekedő, 5 éves trolibusz tesztüzeme a tervek szerint szerdán kezdődik, egyelőre utasok nélkül, közölte a BKV szerdán.


Neoplan N6121 Lausanne-ban (Forrás: Osterholt.ch)

A Neoplan és a Kiepe cégek kooperációjában készült jármű autóbuszként és trolibuszként is közlekedik, két szinkron generátora révén maximális utasterhelés mellett is képes folyamatos felsővezeték nélküli üzemre. A trolibusz teljes hosszában alacsonypadlós, áramszedői a vezetőfülkéből távvezérléssel működtethetők.

A BKV a tesztidőszak alatt megvizsgálja az üzemeltetési lehetőségeket, előzetes vizsgálatot végez a párhuzamos trolibusz- és autóbuszvonalak összehangoltabb üzemeltetésére. Ez bizonyos csuklós buszvonalak csuklós, - sőt a Neoplanok esetében duplacsuklós - trolibuszokkal való kiváltását jelentheti felszabadítva az ezeken a vonalakon járó új Volvo buszokat.

A fővárosi tömegközlekedési cég ugyan nem közölte, de az eladásra kínált 26 darab ötéves Neoplan busznak Svájcban már megvonták a típusengedélyét, miután kettő kigyulladt belőlük (személyi sérülés nem történt) Lausanne-ban. A városi tömegközlekedési cég 2005 májusában vonta ki őket a forgalomból, azóta árulják a trolikat.

A jármű egyébként technikailag fejlett: kerékagymotoros, vagyis a motor közvetlenül a kerekeket hajtja meg, folyadékhűtéses, emiatt azonban komoly szigetelési gondok adódtak vele korábban.


Neoplan N6121 Lausanne-ban (Forrás: Osterholt.ch)

A BKV-t kéthetente keresik meg különböző ajánlatokkal, ilyenkor a cég ingyen tesztelheti a felkínált járműveket, mert az orosz ZIU típusú trolikat a BKV-nak le kell cserélnie, mondta el az Indexnek Regőczi Miklós.

A használt trolikat egyébként egy brókercég árulja, nem a gyártó. A BKV-t már keresték meg Bulgáriából is, hogy megvennék a leharcolt ZIU-kat Budapesttől, míg a cég nemrégiben lecsúszott egy innsbrucki trolivásárlásról, számolt be a trolipiac világáról a kommunikációs igazgató.

A BKV még dolgozik azon, hogy oldja meg a 26 járművet érintő trolibuszcserét, a Skoda segítségével talpra állított Ganz egy korábbi rendelés alapján eddig 10 darabot szállított le eddig.

A Sokda-Ganz Trollinóit 92 millió forintért lízingeli a BKV, a Neoplanok áráról nem tudunk, de 90-150 millió körül mozoghat darabja.