Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Volán-buszokkal törnék meg a BKV-sztrájkot

2008.04.14. 14:50
A főváros vezetése tárgyalásokat kezdeményezett a Volán társaságokkal, hogy a péntekre tervezett BKV-sztrájk idején a főbb BKV-vonalakon sárga buszokkal biztosítsák a közlekedést. A tárgyalások azonban aligha lehetnek sikeresek, a Volánoknak országosan is csak alig hatvan, máshol bevethető buszuk van, de reálisan csak harminccal számolhatna a főváros. Ennyi aligha oldana meg bármit is.

Kommunikációs lufi lehet a fővárosi önkormányzat azon szándéka, hogy a Volán társaságok bevonásával biztosítanának minimális szolgáltatást Budapesten a péntekre tervezett BKV-sztrájk alatt. Hasonló megoldás nem először merül fel a BKV-dolgozók sztrájkjának megtörésére. Korábban a BKV próbálkozott hasonlóval, akkor sofőröket toboroztak kiemelt fizetést ígérve, de végül ebből semmi sem lett.

Hasonló lehet a sorsa a mostani fővárosi javaslatnak is. Az ötlet arra utal, hogy a főváros vezetése nem enged a járatrikításból (ez ellen tiltakoznak a szakszervezetek), és megegyezés, tárgyalás helyett már a sztrájkra készül.

A krónikusan veszteséges Volán társaságok mindegyike minimális járműparkot és alkalmazotti létszámot tart fenn. A napi járatkokon felül alig hatvan tartalék busz van az országban a Volánoknál összesen, ráadásul zömük különjáratként közlekedik, tehát péntekre jó részük már foglalt. Reálisan alig harminc buszt lenne képes a Volán-csoport felajánlani, ha erre egyáltalán hajlandóak, hiszen sofőrjeik, szakszervezeteik vélhetően szolidárisak BKV-s kollégáikkal.

Pedig akár lehetne ráció is a Volánok bevonásában, hiszen már az előző sztrájkkor is több peremkerületből csak a Volán-autóbuszokkal lehetett a városközpont felé utazni. Akkor erre nem volt túl nagy utasigény, a fővárosi lakosok ugyanis nem ismerik a sárga buszok megállóit, menetrendjét, útvonalait.

Ha komplett BKV-vonalak Volán-járatokkal nem is válthatók ki, arra volna lehetőség, hogy a jellemzően az Örs vezér terére, Kőbánya-Kispestre, a Stadionokhoz, a Népligetbe, Csepelre, Újpest-központba, az Etele térre közlekedő autóbuszok tovább haladjanak a város közepe felé, mondjuk, a Deák térig. Sőt még ennél is jobb lenne, ha buszok nemcsak a város közepéig jönnének, hanem tovább egy buszállomásig, például a népligeti buszok Újpestre, az Etele tériek a Stadionokhoz, az Árpád hídiak az Örs vezér terére.