Erzsébet
1 °C
4 °C

Lerobbantak a HÉV-re szánt MÁV-vonatok

2008.06.28. 07:52
Három hónapra lezárták az újpesti vasúti Duna-hidat, ezzel elzárva az esztergomi vonalon közlekedő szerelvényeket a pesti oldalon lévő fenntartási bázisuktól. Az első napokban az utasok üzemképtelen vécéjű, a szokottnál rövidebb, a 35 fokos hőségben is nagy erővel fűtött vonatokkal találkoztak, ráadásul az árképzéssel sincs minden rendben.

Június 21-én nem sokkal éjfél után zárták le az újpesti Duna hidat a vasúti forgalom elől. Utoljára egy nosztalgiavonat haladt át hídon, mellyel az Index kötöttpályás rovata is utazott. Már akkor furcsálltuk, hogy a Nyugati pályaudvar felől a hídon utoljára áthaladó személyvonat egyik egységében nem működött a WC.

Azt hittük, hogy a telephelyüktől hónapokra elvágott járműveket tökéletes műszaki állapotban adták ki a Margit híd–Esztergom vasútvonalra, de erre a hétfői nap alaposan rácáfolt. Reggel arról szóltak a hírek, hogy négy vonatot kellett két egység helyett egy egységből álló szerelvénnyel közlekedtetni műszaki okok miatt. Délután pedig arról kaptunk hírt, hogy egyik motorvonaton a 35 fok ellenére melegek a fűtőtestek és nem megy a légkondicionáló berendezés.

Mivel a meghibásodások kezdtek rendszeressé válni, megkerestük az esettel kapcsolatban a vonatokat közlekedtető MÁV-Startot. Ott elmondták, hogy a vonatok karbantartását egy alvállalkozójuk végzi, nevezetesen a MÁV-Gépészet Zrt., amely a MÁV-Starthoz hasonlóan a MÁV Zrt. portfóliójába tartozik. Maguk a járművek amúgy szintén nem a MÁV-Start tulajdonában vannak, azokat a társaság csak bérli a MÁV-tól.

A MÁV-Gépészet nevében a MÁV sajtófőnöke adott tájékoztatást a meghibásodásokkal kapcsolatban. Az érintett vonalon közlekedő hároméves Siemens gyártmányú Desiro motorvonatok karbantartását egy ideiglenesen telepített depóban, Komáromban végzi a MÁV-Gépészet.

A korszerű vonatok karbantartásához szükséges speciális szerszámokból sokszor csak egy darab áll rendelkezésre, így ezeket az eszközöket erre az időre az ideiglenes bázisra kellett áttelepíteni. A rendszer áthelyezését a MÁV-Gépészet múlt hét csütörtökön kezdte meg és szerdán fejezte be. A feltételek megteremtése után, szombattól már elvégezik a teljes körű karbantartásokat az ideiglenes bázison. A javításhoz, hibaelhárításhoz szükséges alkatrészek egy része már az ideiglenes műhelyben van, egyéb esetben gépkocsival szállítják azokat a helyszínre, a megfelelő utánpótlás és a zavartalan karbantartás, hibaelhárítás érdekében.

Az utolsó vonaton nem működött a WC és mivel egységenként csak egy WC volt, esélye sincs az utasoknak másikat keresni.

Az Index által látott működésképtelen WC-ről a karbantartó cég tudott, a hibát még azon az éjjelen megkísérelték elhárítani. Sajnos azonban a szakemberek azt állapították meg, hogy a vezérlőelektronika olyan mértékben romlott el, melynek javítására akkor és ott nem volt lehetőségük. Másnap este a meghibásodott alkatrész cseréjével tették működőképessé a motorvonat WC-jét.

A korszerű kocsikon és motorvonatokon a WC meghibásodások oka döntően idegen anyagok lehúzására vezethető vissza. "Az utasok egy része figyelmen kívül hagyja a kihelyezett figyelmeztetéseket és a WC csészébe idegen anyagokat dob. Mindez a WC ürítését végző vákuumrendszer meghibásodásához és a WC dugulásához vezethet, mivel az anyag igen szűk keresztmetszetű csöveken áramlik keresztül", írta a sajtófőnök.

A hétfő reggeli lerobbanások oka, hogy elromlott a vezérlőelektronika. Az elektronika hibája miatti teljesítménycsökkenés a rendkívül meleg időjárásban dízelmotor-hűtési gondokat is okozott. Korábban ilyen jellegű meghibásodás nem volt. Ezek a problémák a MÁV szerint nem karbantartási hiányosságra vezethetők vissza.

Klikk!

Hétfő délután az egyik motorvonatnak a klímaberendezése valóban meghibásodott, ezért fűtött hűtés helyett. Ezt garanciális meghibásodásként javítják a szakemberek.

Az Index által ismert három eset csak a jéghegy csúcsa lehet. Erre utal, hogy a hétvégén Szentesről két orosz Usgyi motorvonatot küldenek erősítésként Esztergomba. Tehát már a MÁV-csoportnál sem bíznak abban, hogy a 19 Esztergomban és Komáromban lévő Desiro motorvonatból a szükséges 17-et forgalomba tudják minden nap adni.

Ahogy azt említettük, az esztergomi vonal szerelvényeit ideiglenesen a kőbányai Rákos állomás helyett Komáromban javítják. Komárom 53 kilométerre van Esztergomtól, ahova a Desiro szerelvények az ott közlekedő Bz motorkocsik helyett személyvonatként vagy utasokat nem szállítva, úgynevezett szerelvényvonatként jutnak el.

A két város között a vasúti személyszállítást már évek óta meg akarják szüntetni, ám páratlan módon nemcsak az utasok kis létszáma miatt, hanem azért is, hogy a vonalszakaszon működő gyárak (köztük az esztergomi Suzuki) szállítási igényeit a mainál nagyobb arányban szolgálhassák ki vasúton. A személyvonatok mellett a rossz állapotú, alacsony sebességgel járható, kis kapacitású vasútvonalon ugyanis a tehervonatok alig férnek el. Most a tehervonati kapacitást csökkentették tovább az itt közlekedő szerelvényvonatok.

Titkosak az esztergomi vonalon érvényes jegyárak

Ahogy azt korábban megírtuk, a Margit híd és Óbuda között a MÁV-Start vonatai BKV bérlettel is igénybevehetők. A vasúti menetjegyeket elfogadják a Nyugati és a Margit híd között a villamoson, valamint a Margit-híd és Újpest-Városkapu között a metrón.

A MÁV-Start a HÉV-szakaszra nem adhat ki menetjegyet, mert ott a BKV alvállalkozójaként szállítják az utasokat. A MÁV-Start szerint a távolságadatok meghatározásánál a Közforgalmú Menetrend adatai a mérvadóak. Mivel a vágányzári menetrendben a HÉV-szakaszra nem adtak meg távolságadatokat, ebből az következne, hogy vagy ingyen vehető igénybe a Margit híd-Óbuda szakasz, vagy csak BKV jeggyel, bérlettel.

A MÁV-Start a fenti dilemma miatt a HÉV-állomásokat megfeleltette a Nyugati–Aquincum felső-vonalszakasz egy-egy megállójával. Így például az Angyalföldig kiadott vonatjeggyel elvben csak az Árpád hídig lehet utazni. Azért csak elvben, mert a közérdekű adatokat rendre üzleti titokként kezelő MÁV-Start nem tartotta fontosnak az árképzésének elveit az utasokkal megosztani, vitás kérdésekben pedig csak és kizárólag az Üzletszabályzat a mérvadó. Márpedig abban szó sincs ilyesmiről.

Mobiltelefonnal fényképezve szivárognak ki a közérdekű adatok a MÁV-Starttól.

A Szépvölgyi út és a Filatorigát között vonatra szállók többet fizetnek a vonatjegyért, mint amekkora távolságot ténylegesen utaznak. A Margit hídon felszállók különös átverés áldozatai. Az Index egyik fórumába elhelyezett szupertitkos szabályozás szerint a Margit hídi végállomás a Nyugati pályaudvarnak felel meg, ám a Margit hídi ideiglenes vasúti jegypénztár Újpest feliratú jegyeket ad ki, mégis úgy veszik, mintha a Nyugati lenne az utazás kezdete, ezért az utasnak 8 km-rel nagyobb távolságra kell fizetnie.

Az interneten vonatjegyet váltók – mert ilyet szolgáltatás már van – közvetlenül is szembesülhettek a titkos szabályzás következményeivel. Ám miután az Index erre rákérdezett, a Budapest-Esztergom vonal valamennyi megállóját törölték a távolságmutatóból, így oda nemhogy jegy nem váltható, de az árakról még tájékoztatás sem kapható.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?