További Belföld cikkek
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
- 60 milliós Merci, vagy nincs mit enni? – Anyagi különbségek karácsonykor
- Hamarosan megszólal Orbán Viktor, évértékelő interjút ad a miniszterelnök
Nem követték a görög irányítók utasításait
A vizsgálat a baleset közvetlen okaként azt jelöli meg, hogy a repülőgép behúzott futóművekkel ért földet, és 12 másodpercen át 243 km/órás átlagsebességgel csúszott a repülőtér betonján. További - a balesethez vezető - közvetlen ok, hogy a légijármű személyzete a megközelítés során nem követte a görög irányítók utasításait.
A vizsgálat szerint a Malév-gép pilótái nem észlelték, hogy a futóművek behúzott állapotban vannak. Erre utal, hogy a sikeres átstartolás után a pilóták még nem tudták, mi történt. Először egymást kérdezték, hogy mi is történt, pár pillanat múlva pedig a görög irányítótól kétszer is megkérdezték, hogy miért kellett átstartolniuk.
Összeomlott a kommunikáció
A balesethez az vezetett, hogy a repülőgép személyzete az utasításokkal ellentétben az engedélyezettnél korábban fordult be a repülőtér irányába, ezzel a számítottnál korábban érte azt el. Emiatt mind a személyzet, mind pedig a légi irányítás időzavarba került, ami a pilóták közötti együttműködés összeomlásához vezetett. Ennek az összeomlásnak az eredménye lett, hogy a leszállás előtti kötelező ellenőrző listát nem olvasta fel a személyzet.
A futóművek benti helyzetére figyelmeztető dudát a személyzet kikapcsolta, ami egyébként a Malév főpilótai utasítás értelmében - a leszállás előtti ellenőrző lista felolvasásáig - engedélyezett volt. Az ellenőrzőlista - kötelezően előírt - felolvasása azonban elmaradt, így a személyzetnek nem volt módja meggyőződni arról, hogy a jelződuda bekapcsolt, illetve, hogy a futómű nyitott állapotban van-e.
"Startolj át, startolj át Malév!
A vizsgálat kitér a görög irányítók szerepére is. A görög irányítás - vélhetően az időzavar miatt - hibázott, amikor hagyta, hogy a repülőgép a repülőtér felé folytassa a megközelítést, bár nyilvánvalóan észlelte, hogy a repülőgép nem az utasításainak megfelelően manőverezik. Közvetett okként az is szerepet játszott a balesetben, hogy a Thessaloniki repülőtér főpályájának zárva tartása miatt a légtér rendkívül zsúfolt volt. Erről a tényről azonban a személyzetnek már az indulás előtt tudomása volt.
A Tu-154-es egy felszálló Boeing 757-es után kapott leszállási engedélyt. A vizsgálat szerint nem alakult ki veszélyes közelség, mert a felszálló gép éppen a pálya másik vége felett volt, amikor a Malév gép leszállni készült. Egy már a földön álló gép személyzete - látva a behúzott futóművekkel közeledő Tu-154-est - a rádióba üvöltött "startolj át, startolj át Malév!". Ezt az utasítást a görög irányító is azonnal megismételte. A személyzet az utasítás értelmében megkezdte az átstartolási manővert, de túl későn, emiatt a több mint hetven tonnás repülőgép a talajhoz ért, és 12 másodpercen át csúszott a futópályán.
A Tu-154-es teljesen használhatatlanná vált
Az átstartolás után a futópályát a Tu-154-es szárnyának és törzsének leszakadt darabjai borították, a gép 16 perc 20 másodpercet töltött sérülten a levegőben. Másodszorra a repülőgép rendben leszállt, és külső segítség nélkül begurult az állóhelyre, ahol az utasok az utaslépcsőn keresztül hagyhatták el a fedélzetet. A balesetben személyi sérülés nem történt, a Tu-154-es azonban jelentősen megrongálódott. A gép teljes alsórésze megsérült, a fékszárnyból letörtek darabok, és ezeknek a letört a daraboknak egy részét az 1-es és a 3-as hajtómű beszívta. A repülőgép Görögországban van, a PLH törölte a magyar lajstrom nyilvántartásból.
A PLH tudomása szerint a repülőgép személyzete ellen jelenleg büntetőeljárás van folyamatban, ezért annak jogerős lezárásáig pilótajogosítás (szakszolgálati engedély) nem adható ki nekik. További intézkedésként a PLH visszavonta a repülőgép parancsnokának oktatói, illetve parancsnoki jogosítását, továbbá mindkét pilótát kötelezte az újbóli teljes körű közforgalmú pilótavizsga letételére. A fedélzeti mérnöknek a hajózómérnöki típustanfolyamot kell újra elvégeznie.