Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mindenki hibás volt Szalonikiben

2002.08.06. 10:41
A két évvel ezelőtti, majdnem tragikus kimenetelű átstartolás körülményeit vizsgáló hatóság szerint a Malév Tu-154-esének személyzete nem követte a légiirányítók utasításait, nem engedte ki a gép futóműveit és nem olvasta fel az utasításlistát. A gép 12 másodpercen át 243 km/órás sebességgel hason csúszott szaloniki repülőtér betonján mire újra a levegőbe emelkedett. Negyed óra múltán sikeresen landolt, a 86 utas sértetlenül megúszta, a személyzet ellen büntetőeljárás folyik.
A Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) lezárta a 2000. július 04-én szaloniki repülőtéren történt repülőbaleset kivizsgálását, amelyben a Malév Rt. Tu-154-B2 típusú repülőgépe súlyos, javíthatatlan sérüléseket szenvedett. A vizsgálat megállapítása szerint a repülőgépnek nem volt semmilyen hibája, illetve a személyzet a feladat végrehajtására szakmailag alkalmas volt.

Nem követték a görög irányítók utasításait

A vizsgálat a baleset közvetlen okaként azt jelöli meg, hogy a repülőgép behúzott futóművekkel ért földet, és 12 másodpercen át 243 km/órás átlagsebességgel csúszott a repülőtér betonján. További - a balesethez vezető - közvetlen ok, hogy a légijármű személyzete a megközelítés során nem követte a görög irányítók utasításait.

A vizsgálat szerint a Malév-gép pilótái nem észlelték, hogy a futóművek behúzott állapotban vannak. Erre utal, hogy a sikeres átstartolás után a pilóták még nem tudták, mi történt. Először egymást kérdezték, hogy mi is történt, pár pillanat múlva pedig a görög irányítótól kétszer is megkérdezték, hogy miért kellett átstartolniuk.

Összeomlott a kommunikáció

A balesethez az vezetett, hogy a repülőgép személyzete az utasításokkal ellentétben az engedélyezettnél korábban fordult be a repülőtér irányába, ezzel a számítottnál korábban érte azt el. Emiatt mind a személyzet, mind pedig a légi irányítás időzavarba került, ami a pilóták közötti együttműködés összeomlásához vezetett. Ennek az összeomlásnak az eredménye lett, hogy a leszállás előtti kötelező ellenőrző listát nem olvasta fel a személyzet.

A futóművek benti helyzetére figyelmeztető dudát a személyzet kikapcsolta, ami egyébként a Malév főpilótai utasítás értelmében - a leszállás előtti ellenőrző lista felolvasásáig - engedélyezett volt. Az ellenőrzőlista - kötelezően előírt - felolvasása azonban elmaradt, így a személyzetnek nem volt módja meggyőződni arról, hogy a jelződuda bekapcsolt, illetve, hogy a futómű nyitott állapotban van-e.

"Startolj át, startolj át Malév!

A vizsgálat kitér a görög irányítók szerepére is. A görög irányítás - vélhetően az időzavar miatt - hibázott, amikor hagyta, hogy a repülőgép a repülőtér felé folytassa a megközelítést, bár nyilvánvalóan észlelte, hogy a repülőgép nem az utasításainak megfelelően manőverezik. Közvetett okként az is szerepet játszott a balesetben, hogy a Thessaloniki repülőtér főpályájának zárva tartása miatt a légtér rendkívül zsúfolt volt. Erről a tényről azonban a személyzetnek már az indulás előtt tudomása volt.

A Tu-154-es egy felszálló Boeing 757-es után kapott leszállási engedélyt. A vizsgálat szerint nem alakult ki veszélyes közelség, mert a felszálló gép éppen a pálya másik vége felett volt, amikor a Malév gép leszállni készült. Egy már a földön álló gép személyzete - látva a behúzott futóművekkel közeledő Tu-154-est - a rádióba üvöltött "startolj át, startolj át Malév!". Ezt az utasítást a görög irányító is azonnal megismételte. A személyzet az utasítás értelmében megkezdte az átstartolási manővert, de túl későn, emiatt a több mint hetven tonnás repülőgép a talajhoz ért, és 12 másodpercen át csúszott a futópályán.

A Tu-154-es teljesen használhatatlanná vált

Az átstartolás után a futópályát a Tu-154-es szárnyának és törzsének leszakadt darabjai borították, a gép 16 perc 20 másodpercet töltött sérülten a levegőben. Másodszorra a repülőgép rendben leszállt, és külső segítség nélkül begurult az állóhelyre, ahol az utasok az utaslépcsőn keresztül hagyhatták el a fedélzetet. A balesetben személyi sérülés nem történt, a Tu-154-es azonban jelentősen megrongálódott. A gép teljes alsórésze megsérült, a fékszárnyból letörtek darabok, és ezeknek a letört a daraboknak egy részét az 1-es és a 3-as hajtómű beszívta. A repülőgép Görögországban van, a PLH törölte a magyar lajstrom nyilvántartásból.

A PLH tudomása szerint a repülőgép személyzete ellen jelenleg büntetőeljárás van folyamatban, ezért annak jogerős lezárásáig pilótajogosítás (szakszolgálati engedély) nem adható ki nekik. További intézkedésként a PLH visszavonta a repülőgép parancsnokának oktatói, illetve parancsnoki jogosítását, továbbá mindkét pilótát kötelezte az újbóli teljes körű közforgalmú pilótavizsga letételére. A fedélzeti mérnöknek a hajózómérnöki típustanfolyamot kell újra elvégeznie.