Be kell tömni a metróalagutat?
Nem kizárt, hogy a 4-es metró Gellért téri állomása térségében a a fúrást végző Bamco konzorciumnak vissza kell majd tömnie a metróalagút egy részét - írja a Népszava.
Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) főigazgatója a lapnak kifejtette, hogy az NKH szeptember első hetében ugyan meg fogja adni az engedélyt, amelyet a kivitelező nem kért meg időben, csakhogy ez az eredeti kiviteli tervek szerinti építésre szóló jóváhagyás lesz. Vagyis ez alapján elvileg nem folytatható az alagútfúrás, mivel a terep az engedély nélküli fúrás miatt időközben megváltozott.
A Bamco tehát az átkötőalagútra szóló engedéllyel a zsebében sem lehet nyugodt. Ha a cég jogkövető módon akar tovább dolgozni, és nem szeretné, hogy még több bírságot hajtson be rajta a DBR Metró Projektigazgatóság, vissza kell állítani az eredeti állapotot. Ez a gyakorlatban a kérdéses rész visszatömését jelenti, hogy aztán hozzáfoghassanak annak ismételt kifúrásához... A másik lehetőség az NKH főigazgatója szerint az, ha a Bamco módosított engedélykérelmet nyújt be.
Mivel azonban a kőzet eredeti tömörségét valószínűleg lehetetlen visszaállítani, a tömködéssel sem lehet azt az állapotot reprodukálni, hogy az eredeti tervek szerint, szabályosan indulhasson meg a fúrás. Ezért valószínűbb, hogy a Bamco, a DBR és az NKH közötti jogi és pénzügyi meccs illetve kivárásos játék legújabb felvonásáról van szó.
Az NKH szakemberei a múlt héten ellenőrzést tartottak a munkaterületen, és megállapították, hogy a Bamco az általuk korábban éppen az építési engedély hiánya miatt leállított munkákat folytatta, és a főalagutat 17 méterrel tovább fúrta. Emiatt legfeljebb egymillió forintnyi bírságról szóló értesítést postáznak a beruházó DBR-nek, mert a hatóság jogilag a beruházóval áll kapcsolatban.
Más kérdés, hogy a DBR miként hajtja majd be ezt az összeget a Bamcón. A bírságot pedig - az erről szóló értesítés kiadásától számítva - akár naponta újra és újra kiszabhatja a hivatal. Egészen addig, míg a szabálytalan építkezés, vagyis a 17 méternyi túlhaladás fennáll.