Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Engedély nélkül újra elindult a fúrópajzs

2008.08.19. 12:51
Az Index úgy tudja, hogy újra elindult a 10 napja leállított fúrópajzs a Gellért térnél, anélkül, hogy a kivitelező cég megkapta volna a hatóság jóváhagyását. A DBR Metró Projektigazgatóság megerősítette az értesülést. Az igazgatóság bejelentette a jogszerűtlen magatartást a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak. A tét több százmillió forintnyi álláspénz.

Elismerte a DBR Metró Projektigazgatóság az Index érdeklődésére, hogy valóban, a hatóság felszólítása ellenére a szükséges bányakapitánysági jóváhagyás nélkül a BAMCO konzorcium újraindította hétfő este 10 óra körül a déli alagútépítő pajzsot és kedd délelőtt behatolt vele arra a területre, ahol a majdani átkötő alagútnak kell elkészülnie.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság levélben bejelentette a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak a jogszerűtlen magatartást, kérve, hogy az ellen a szükséges intézkedéseket soron kívül tegye meg. Az Index keresi a hatóságot, hogy milyen lépést tervez.

Mint arról a napokban az Index beszámolt, a Nemzeti Közlekedési Hatóság felfüggesztette a 4-es metró alagútjának az építését, a fúrópajzsoknak ezért határozatlan ideig le kell állniuk. Klados Gusztáv, a DBR Metró Projektigazgatóság operatív projektmenedzsere az Indexnek elmondta, azért függesztették fel a munkát, mert egy átkötő alagútnak (ez tartartalmazza azt a váltót, amivel át lehet vinni a szerelvényt az egyik alagútból a másikba) nem volt engedélye.

Arra a kérdésre, hogy fordulhatott elő, hogy nem volt engedély, Klados Gusztáv azt válaszolta: a Bamco nem gondolta, hogy az átkötő alagút építéséhez engedélyt kell kérnie. A hatóság viszont a DBR álláspontjával értett egyet, és úgy döntött, hogy kell az engedély. A fúrópajzsoknak a hatósági jóváhagyásig állni kellene, a hatóságnak pedig két hónapja van az engedély kiadására.

A Fővám téri állomás építésének csúszása miatt a pajzsok várhatóan a Duna alatt is állnak 2-4 hónapot. A két leállás között az a hatalmas különbség, hogy a Gellért téri leállás miatt a Bamcónak nem jár álláspénz, hiszen ő nem építette meg a felfüggesztést okozó átkötő alagutat, a Duna alatti állás után viszont költségtérítést kap, ami becslés szerint elérheti akár az egymilliárd forintot is. A

Úgy tudjuk, hogy a kivitelezőnek az az érdeke, hogy a fúrópajzs ne álljon meg a Gellért téren, hanem menjen be a Duna alá, és közelítse meg a Fővám teret. Ha ott áll meg ugyanis a pajzs, akkor az alagútépítő költségtérítést, azaz álláspénzt követelhet a BKV-tól. Minél hamarabb ér oda, annál többet.

Alapfogalmak

A 4-es metró építtetője, más néven a beruházó a BKV Zrt. A beruházást a BKV-n belül felállt önálló DBR Metró Projektigazgatóság bonyolítja. A metró alagútjának az építője, a kivitelező, a francia vezetésű Bamco konzorcium. Az állomásokat külön erre a célra szerződött cégek vagy konzorciumok építik. A Gellért téri állomást éppen a Bamco, a Fővám térit pedig a Hídépítő Rt (amely korábban a Bamco-t vezető francia Vincy cégcsoporthoz tartozott) építi. A szerződések szerint a kivitelezőnek kötbért kell fizetnie, ha az építkezés nem lesz kész a vállalt határidőre, kivéve, ha a csúszást a szerződésben meghatározott állapotoktól eltérő állapotok okozzák, vagy más, a cég részére nem felróható okból történik. A beruházó BKV-nak is kell kötbért fizetnie, jobban mondva költségtérítést, ha az építési területet nem tudja időben a kivitelező rendelkezésére bocsátani. Ilyen esetben a vállalkozó felszámíthatja az állásból fakadó költségeit, például a munkabért, a munkagépek költségeit.