Négyes metró: a rövidebb változat mellett döntött a kormány
További Belföld cikkek
-
Orbán Viktor legnagyobb bizalmasa posztolta ki, hogy kivel tárgyal a miniszterelnök
- Magyar Péter beleszállt Deák Dánielbe, aki visszaszólt neki
- Orbán Viktor fogadta a boszniai Szerb Köztársaság elnökét
- Autósok, figyelem: hamarosan indul egy forgalmas budapesti felüljáró korszerűsítése
- Orbán Viktor: Csak idő kérdése, és az euró árfolyama benézhet 400 forint alá
Demszky Gábor közlése szerint a fővárosnak 47,6 milliárd forintja van a metróberuházásra, ez a rövidebb nyomvonalat figyelembevéve az összköltség 24 százalékára elegendő. A hiányzó hat százalékot, vagyis 17,5 milliárd forintot az illetékszabályok változásából tervezi finanszírozni a főváros. Ennek alapján ugyanis nagyobb bevétel marad az önkormányzatoknál a befizetett illetékekből. Ha ez a bevételi forrás nem fedezné a hiányzó részt, akkor csak a tervezett fejlesztések átcsoportosításával teremthető elő a szükséges pénz.
Megmondtam a miniszterelnöknek
"Megmondtam néhány napja a miniszterelnöknek, ha igent mondtok a metróra, akkor meg fognak benneteket választani, ha nemet mondtok rá, akkor garantálom, hogy elveszítitek a legközelebbi parlamenti választásokat" - lepte meg hallgatóságát Demszky Gábor főpolgármester a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség 2003. március eleji budapesti ülésén. Hogy a választási győzelem és a négyes metró között milyen összefüggés van, az politológusok kutatási témái között ugyan még nem szerepel, ám az biztos: 2002-ben a négyes metrót támogató Demszkyt újabb négy évre választotta főpolgármesterré Budapest népe, míg a metróépítést 1998 novemberében megtorpedózó Orbán-kormánynak át kellett adnia helyét a Medgyessy-kabinetnek.
Az ötödik ötéves tervben már szerepelt
A Dél-Buda és Rákospalota között közlekedő metró megépítéséről egy 1972-es közlekedésfejlesztési terv szólt először. A Minisztertanács elé 1976-ban került az addigra véglegesített vonalvezetés, és Lázár György kormánya döntött: a beruházást 1978-ban meg kell kezdeni, az ötödik ötéves tervben a metróvonal építésére 1,1 milliárd forint felhasználását engedélyezte. Az alagútfúrás nem kezdődött el, helyette szinte évenként született döntés arról, hogy majd a következő évben döntés születik.
![]() |
A négyes metró tervezetének rövidebb útvonala: az esélyes variáció |
A Grósz-kormány alatt merült fel először, hogy a szovjetek építsék meg a dél-budai metrót tartozásuk fejében. A rendszerváltozás idején már több külföldi érdekeltségű cég - Siemens, AWG, Skanska, Intermetro, Matra Transport - is jelentkezett, hogy részt vennének a metróépítésében és hajlandók lennének azt finanszírozni. Végül az Antall-kormány írt ki eredménytelennek bizonyult nemzetközi tendert, amelyre négy ajánlat érkezett. A Dél-Buda-Rákospalota metróvonal történetében közvetlenül az 1998-as választások előtt állt be fordulat. Medgyessy Péter, a Horn-kormány akkori pénzügyminisztere és Demszky Gábor polgári jogi szerződést írt alá az első, Etele tér-Baross tér közötti szakasz hatvan-negyven százalékos arányban történő finanszírozásáról. Nem sokkal később a Horn-kormány megbukott, majd a Fidesz vezette kabinet még ugyanannak az évnek a novemberében bejelentette, hogy nem kíván részt venni a metróépítésben.
Megindul a munka
Ezzel kezdetét vette a nagy metróper a főváros és az állam között, amelyben 2001-ben hozott jogerős ítéletet a Legfelsőbb Bíróság: a Medgyessy-Demszky-szerződés nem pénzfizetésre, hanem törvényjavaslat-előkészítésre vonatkozott, ezzel elutasította a Fővárosi Önkormányzat keresetét. A 2002-es kormányváltást követően ismét reménykedhetett Demszky Gábor a beruházás minél gyorsabb elkezdésében, ám az önkormányzati választást követően fővárosi koalíciós ellentétek bontakoztak ki a fővárosi szocialisták és szabad demokraták között. A vitát Medgyessy Péter zárta le a parlamenti országértékelő beszédével: "Az Európa Terv részeként még a tavaszi ülésszakon benyújtjuk a 4-es metró megépítéséről szóló törvényjavaslatot és az év második felében megindul a munka."
Könnyű metró, nehéz metró
A négyes metró nemcsak a politikai, hanem a szakmai viták kereszttüzébe is került az elmúlt években. A Levegő Munkacsoport szerint például egyáltalán nincs szükség erre a beruházásra, mivel szerintük így csak a budapestiek 10 százaléka utazhatna luxuskörülmények között, a többség azonban alacsonyabb szintű szolgáltatásban részesülne. Két éves javaslatuk szerint a 7-es buszcsalád szabad útjának feltételeit kellene biztosítani, az így felszabadult forrásokból pedig fel lehetne újítani a metró-, villamos- és HÉV-vonalakat.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nem tagadja azt, hogy szükség van a beruházásra. Horváth János, a szervezet elnöke az Indexnek elmondta: súlyos szakmai hibának tartják, hogy a jelenlegi tervezetben a moszkvai típusú úgynevezett nehézmetró szerepel, a villamoshoz közelebb álló könnyű metróval szemben. Tapasztalatuk szerint Európában ez utóbbi a népszerű, mert nem mindenhol kell a föld alá vinni a szerelvényeket, azok a felszínen is könnyebben kanyarodnak, kevesebb helyet foglalnak. Ilyen közlekedésre alkalmasak egyébként a két éve használtan vásárolt hannoveri villamosok, amelyek képesek olyan gyorsan haladni, mint a metró. Az egyesület szerint további érv a könnyű metró mellett, hogy ezeknek elég egy alagutat fúrni.
Közgazdászokból, várostervezőkből, közlekedési mérnökökből áll az M4+Team tanulmányát 2003 elején tárta a nyilvánosság elé. A négyes metróra szerintük is szükség van, ám a vonal a felszínen bővíthető. Terveik szerint a Kelenföldi Pályaudvaron a MÁV már meglévő vonalán haladhatnának a szerelvények Albertfalván, Budafok belvárosán át a Camponáig. Kedvező tapasztalatok esetén a vonal Budaörsig, a pesti oldalon pedig Rákoskeresztúrig lenne bővíthető a MÁV sínein. Ezzel kiváltható lenne két költséges beruházás, a Fehérvári út alá tervezett metrószárnyvonal és a rákoskeresztúri gyorsvillamos. Ilyen kombinációra egyébként Kiotóban, Párizsban és Londonban is van példa.
Tovább bővíthető
Leghamarabb jövő tavasszal indulhat meg az alagút fúrása a Kelenföldi Pályaudvarról. A Baross térig tartó szakasz befejezése 2008 végére várható. A DBR Metró Projekt Igazgatóság tervei szerint a négyes metró Budán a Sasadi útig, Pesten a XV. Kerületi Szentmihályi útig bővíthető.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Komoly egészségügyi kockázatot rejtő kórokozók lehetnek a nyers tejben
Az ultrahőkezelt tejek vizsgálatával próbálják azonosítani a potenciális veszélyforrásokat.
február 10., 17:04
- Belföld
Halálra gázolt a vonat egy embert Gödöllőn
A vonat utasait más járatokkal szállították tovább.
február 10., 15:23
- Belföld
Berlinben fogták el a Motherless-ügy elkövetőjét
A nőkről készült képeket egy magyar férfi tölthette fel.
február 10., 13:00
- Belföld
Orbán Viktor legnagyobb bizalmasa posztolta ki, hogy kivel tárgyal a miniszterelnök
Nagy János már nagyon régóta Orbán Viktor egyik legközelebbi munkatársa.
37 perce
- Belföld
Balatonfüreden tartja kihelyezett frakcióülését a Fidesz
Orbán Viktor alig néhány nappal évértékelője előtt ad iránymutatást párttársainak.
február 10., 15:10
- Belföld
Feltörték a közmédia YouTube-csatornáját, kriptoelőadások váltották a híradókat
Az M1 tartalmai helyett a Ripple Labs pénzügyi techvállalat videói jelentek meg az oldalon.
február 10., 12:32
- Címlapon
Radikálisan átalakulhat a BKK-bérlet, nagy változás jöhet a budapesti tömegközlekedésben
A civilek ötlete nyomán Vitézy Dávid újdonságokat lengetett be.
3 órája
- Mindeközben
Emma Stone ellopta a show-t a vörös szőnyegen, étvágygerjesztő ruhában állt a fotósok elé
3 órája
- Címlapon
Ez már rémálom: újabb banki díjemelések jönnek
Már kilenc bank jelentette be az inflációs díjemelését.
5 órája
- Címlapon
Orbán Viktor: Csak idő kérdése, és az euró árfolyama benézhet 400 forint alá
A miniszterelnök szerint a béke gazdasági előnyökkel jár.
2 órája
- Mindeközben
Szandi segített kiválasztani lánya eljegyzési gyűrűjét: „Nagyon nehéz volt titokban tartani”
4 órája
- Címlapon
Ítélet született a dubajozós ügyben, amelyben felbukkant Kulcsár Edina és Vajna Tímea neve is
Az ügyész szerint több tanú, köztük egy celeb is hamisan tanúzhatott.
2 órája
- Belföld
Orbán Viktor szerint őrületes pénzek mozdulhattak meg a kormány megbuktatására
A Facebookon jelentkezett a miniszterelnök.
február 10., 12:36
- Belföld
Most tetőzik az évtized influenzajárványa
Minden harmadik felnőtt és minden második gyerek beteg.
február 10., 12:02
- Belföld
Karácsony Gergely: Budapest tudja, mit akar
A főpolgármester szerint a főváros évek óta készül Rákosrendező újrahasznosítására.
február 10., 12:07
- Belföld
Egy BMW-sofőr úgy rángatta a kormányt az M0-s autópályán, mintha a GTA-ban lenne
A bizarr kormányzási technika miatt akár tragédiába is torkollhatott volna az eset.
február 10., 06:07
- Belföld
Felbolygatta a roma közéletet egy petíció, veszélyes kezdeményezés kerülhet az Országgyűlés elé
Amnesztia helyett a roma szervezetek szerint csak romaellenesség jöhet.
február 10., 11:39
- Belföld
Koltay András: Eltér a sajtószabadság jogi és morális felfogása
Az online platformok szabályozása és a mesterséges intelligencia térnyerése a médiahatóságot is új kihívások elé állítja.
február 10., 18:22
- Belföld
Mindent ellepő, rendszerszintű korrupcióról ír Deutsch Tamás
Kifakadt a magyar kormány európai parlamenti képviselője.
február 10., 17:42
- Címlapon
Az utolsó magyarországi csempegyár is feladta, Romániába költözik a Zalakerámia
A dolgozók jelentős része utcára kerül.
3 órája
- Mindeközben
Ijesztő, horrorisztikus babákat gyűjtöget az influenszer, aki a világért sem hagyna fel a furcsa szokásával
9 órája
- Címlapon
Autósok, figyelem: hamarosan indul egy forgalmas budapesti felüljáró korszerűsítése
Több buszjáratnak is megváltozik az útvonala.
2 órája
- Mindeközben
Ábel Anita a Hajdú Péterrel való kapcsolatáról: Ő nekem olyan, mint egy régi gyerekkori barát
tegnap, 21:32
- Címlapon
Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra
Terítéken a gazdaság, a tőzsde, Szécsényi Bálint, az Equilor elnök-vezérigazgatója tiszta vizet öntött a pohárba.
3 órája
- Mindeközben
Barnai Judit: Pontosan érezzük, hogy aminek kezdete van, annak bizony vége is lesz
tegnap, 20:02
- Belföld
A farsangi jelmezek miatt tett közzé figyelmeztetést a fogyasztóvédelem
Sok a visszaélésre alkalmas, veszélyes termék.
február 10., 10:41
- Belföld
Rejtélyes sírokat keresnek a szegedi Dóm téren
A Tisza-parti város mediterrán hangulatú placcának macskakövei alatt egy középkori temető bújik meg.
február 10., 11:34
- Belföld
A Publicus Intézet megmérte, mit gondolnak a magyarok Washington szankciójáról
A kormánypárti szavazók körében többen is valósnak tartják a korrupciós vádakat.
február 10., 09:33
- Belföld
Bombafenyegetést kapott az általános iskola Tápiószelén, lezárták a környéket
Kiürítették az épületeket, robbanószert nem találtak.
február 10., 10:47
- Belföld
Több mint száz szülő indított pert a védőoltások ellen Magyarországon
Már előre elkészített formanyomtatvány is van ebből a célból.
február 10., 08:24
- Belföld
Gyurcsány Ferenc Orbán Viktornak: Gazemberek gyülekezetévé lettetek
A politikus a MOK vasárnapi közleménye miatt minősítette a miniszterelnököt.
február 10., 09:58
- Mindeközben
Selena Gomez vőlegénye nem mindennapi ajándékkal rukkolt elő a szerelmesek napján
tegnap, 17:02
- Belföld
Több métert zuhant egy férfi építkezés közben, mentőhelikopterrel vitték kórházba
A 45 éves férfi súlyos sérüléseket szenvedett.
február 10., 15:53
- Belföld
170 fát vágnak ki a XII. kerületben védett természeti területen
Megadta az engedélyt a főváros, jöhetnek a láncfűrészek.
február 10., 16:54
- Belföld
Emberölési kísérlettel vádolják a bőnyi iskolai késelőt, hosszú időre javítóintézetbe kerülhet
Előre kitervelten, kiskorú sérelmére követte el a bűncselekményt, ami súlyosbítja a helyzetet.
február 10., 10:07