Négyes metró: a rövidebb változat mellett döntött a kormány
További Belföld cikkek
-
A volt vezérkari főnökök sem kímélik Ruszin-Szendi Romuluszt
- Egy diák panasszal fordult az alkotmánybírákhoz az iskolai mobilhasználat korlátozása miatt
- Rákosmente legnagyobb rendelője mostantól feleannyi tb-finanszírozott beteget tud csak ellátni
- Hekkertámadás érte a Nemzeti Régészeti Intézet szervereit
- Hónapok óta nem takarítják az egyik magyarországi kórházat, elképesztő állapotok alakultak ki
Demszky Gábor közlése szerint a fővárosnak 47,6 milliárd forintja van a metróberuházásra, ez a rövidebb nyomvonalat figyelembevéve az összköltség 24 százalékára elegendő. A hiányzó hat százalékot, vagyis 17,5 milliárd forintot az illetékszabályok változásából tervezi finanszírozni a főváros. Ennek alapján ugyanis nagyobb bevétel marad az önkormányzatoknál a befizetett illetékekből. Ha ez a bevételi forrás nem fedezné a hiányzó részt, akkor csak a tervezett fejlesztések átcsoportosításával teremthető elő a szükséges pénz.
Megmondtam a miniszterelnöknek
"Megmondtam néhány napja a miniszterelnöknek, ha igent mondtok a metróra, akkor meg fognak benneteket választani, ha nemet mondtok rá, akkor garantálom, hogy elveszítitek a legközelebbi parlamenti választásokat" - lepte meg hallgatóságát Demszky Gábor főpolgármester a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség 2003. március eleji budapesti ülésén. Hogy a választási győzelem és a négyes metró között milyen összefüggés van, az politológusok kutatási témái között ugyan még nem szerepel, ám az biztos: 2002-ben a négyes metrót támogató Demszkyt újabb négy évre választotta főpolgármesterré Budapest népe, míg a metróépítést 1998 novemberében megtorpedózó Orbán-kormánynak át kellett adnia helyét a Medgyessy-kabinetnek.
Az ötödik ötéves tervben már szerepelt
A Dél-Buda és Rákospalota között közlekedő metró megépítéséről egy 1972-es közlekedésfejlesztési terv szólt először. A Minisztertanács elé 1976-ban került az addigra véglegesített vonalvezetés, és Lázár György kormánya döntött: a beruházást 1978-ban meg kell kezdeni, az ötödik ötéves tervben a metróvonal építésére 1,1 milliárd forint felhasználását engedélyezte. Az alagútfúrás nem kezdődött el, helyette szinte évenként született döntés arról, hogy majd a következő évben döntés születik.
![]() |
A négyes metró tervezetének rövidebb útvonala: az esélyes variáció |
A Grósz-kormány alatt merült fel először, hogy a szovjetek építsék meg a dél-budai metrót tartozásuk fejében. A rendszerváltozás idején már több külföldi érdekeltségű cég - Siemens, AWG, Skanska, Intermetro, Matra Transport - is jelentkezett, hogy részt vennének a metróépítésében és hajlandók lennének azt finanszírozni. Végül az Antall-kormány írt ki eredménytelennek bizonyult nemzetközi tendert, amelyre négy ajánlat érkezett. A Dél-Buda-Rákospalota metróvonal történetében közvetlenül az 1998-as választások előtt állt be fordulat. Medgyessy Péter, a Horn-kormány akkori pénzügyminisztere és Demszky Gábor polgári jogi szerződést írt alá az első, Etele tér-Baross tér közötti szakasz hatvan-negyven százalékos arányban történő finanszírozásáról. Nem sokkal később a Horn-kormány megbukott, majd a Fidesz vezette kabinet még ugyanannak az évnek a novemberében bejelentette, hogy nem kíván részt venni a metróépítésben.
Megindul a munka
Ezzel kezdetét vette a nagy metróper a főváros és az állam között, amelyben 2001-ben hozott jogerős ítéletet a Legfelsőbb Bíróság: a Medgyessy-Demszky-szerződés nem pénzfizetésre, hanem törvényjavaslat-előkészítésre vonatkozott, ezzel elutasította a Fővárosi Önkormányzat keresetét. A 2002-es kormányváltást követően ismét reménykedhetett Demszky Gábor a beruházás minél gyorsabb elkezdésében, ám az önkormányzati választást követően fővárosi koalíciós ellentétek bontakoztak ki a fővárosi szocialisták és szabad demokraták között. A vitát Medgyessy Péter zárta le a parlamenti országértékelő beszédével: "Az Európa Terv részeként még a tavaszi ülésszakon benyújtjuk a 4-es metró megépítéséről szóló törvényjavaslatot és az év második felében megindul a munka."
Könnyű metró, nehéz metró
A négyes metró nemcsak a politikai, hanem a szakmai viták kereszttüzébe is került az elmúlt években. A Levegő Munkacsoport szerint például egyáltalán nincs szükség erre a beruházásra, mivel szerintük így csak a budapestiek 10 százaléka utazhatna luxuskörülmények között, a többség azonban alacsonyabb szintű szolgáltatásban részesülne. Két éves javaslatuk szerint a 7-es buszcsalád szabad útjának feltételeit kellene biztosítani, az így felszabadult forrásokból pedig fel lehetne újítani a metró-, villamos- és HÉV-vonalakat.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nem tagadja azt, hogy szükség van a beruházásra. Horváth János, a szervezet elnöke az Indexnek elmondta: súlyos szakmai hibának tartják, hogy a jelenlegi tervezetben a moszkvai típusú úgynevezett nehézmetró szerepel, a villamoshoz közelebb álló könnyű metróval szemben. Tapasztalatuk szerint Európában ez utóbbi a népszerű, mert nem mindenhol kell a föld alá vinni a szerelvényeket, azok a felszínen is könnyebben kanyarodnak, kevesebb helyet foglalnak. Ilyen közlekedésre alkalmasak egyébként a két éve használtan vásárolt hannoveri villamosok, amelyek képesek olyan gyorsan haladni, mint a metró. Az egyesület szerint további érv a könnyű metró mellett, hogy ezeknek elég egy alagutat fúrni.
Közgazdászokból, várostervezőkből, közlekedési mérnökökből áll az M4+Team tanulmányát 2003 elején tárta a nyilvánosság elé. A négyes metróra szerintük is szükség van, ám a vonal a felszínen bővíthető. Terveik szerint a Kelenföldi Pályaudvaron a MÁV már meglévő vonalán haladhatnának a szerelvények Albertfalván, Budafok belvárosán át a Camponáig. Kedvező tapasztalatok esetén a vonal Budaörsig, a pesti oldalon pedig Rákoskeresztúrig lenne bővíthető a MÁV sínein. Ezzel kiváltható lenne két költséges beruházás, a Fehérvári út alá tervezett metrószárnyvonal és a rákoskeresztúri gyorsvillamos. Ilyen kombinációra egyébként Kiotóban, Párizsban és Londonban is van példa.
Tovább bővíthető
Leghamarabb jövő tavasszal indulhat meg az alagút fúrása a Kelenföldi Pályaudvarról. A Baross térig tartó szakasz befejezése 2008 végére várható. A DBR Metró Projekt Igazgatóság tervei szerint a négyes metró Budán a Sasadi útig, Pesten a XV. Kerületi Szentmihályi útig bővíthető.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Feltörték a közmédia YouTube-csatornáját, kriptoelőadások váltották a híradókat
Az M1 tartalmai helyett a Ripple Labs pénzügyi techvállalat videói jelentek meg az oldalon.
február 10., 12:32
- Belföld
Orbán Viktor szerint őrületes pénzek mozdulhattak meg a kormány megbuktatására
A Facebookon jelentkezett a miniszterelnök.
február 10., 12:36
- Belföld
Komoly egészségügyi kockázatot rejtő kórokozók lehetnek a nyers tejben
Az ultrahőkezelt tejek vizsgálatával próbálják azonosítani a potenciális veszélyforrásokat.
február 10., 17:04
- Mindeközben
Hatalmas feltűnést keltett Vera Wang a BAFTA-gálán, nem sokat takart a 75 éves divattervező ruhája
3 perce
- Címlapon
Egy diák panasszal fordult az alkotmánybírákhoz az iskolai mobilhasználat korlátozása miatt
Szerinte a szabályozás megnehezíti, illetve ellehetetleníti, hogy a diákok veszélyhelyzetben azonnal elérjék a szüleiket.
41 perce
- Belföld
A volt vezérkari főnökök sem kímélik Ruszin-Szendi Romuluszt
Magyar Péter is reagált a közleményre.
31 perce
- Belföld
Berlinben fogták el a Motherless-ügy elkövetőjét
A nőkről készült képeket egy magyar férfi tölthette fel.
február 10., 13:00
- Belföld
Karácsony Gergely bejelentette, hogy indulhatnak a metróbuszok Budapesten
Szentkirályi Alexandra szerint még a Városházán is érzik, hogy ez nem nagy teljesítmény.
február 10., 15:45
- Címlapon
Hekkertámadás érte a Nemzeti Régészeti Intézet szervereit
A dolgozókat haza kellett küldeni.
1 órája
- Belföld
Koltay András: Eltér a sajtószabadság jogi és morális felfogása
Az online platformok szabályozása és a mesterséges intelligencia térnyerése a médiahatóságot is új kihívások elé állítja.
február 10., 18:22
- Mindeközben
Friss felvételek készültek a 87 éves Jack Nicholsonról, akit évek óta nem láthattunk
2 órája
- Belföld
Mindent ellepő, rendszerszintű korrupcióról ír Deutsch Tamás
Kifakadt a magyar kormány európai parlamenti képviselője.
február 10., 17:42
- Belföld
Kettészakad az ország, nyugaton borúval, keleten derűvel indul a hét
A levegőminőség alapvetően kedvezően alakul.
február 10., 07:24
- Belföld
Kocsis Máté: hosszú évekig fizettek amerikai dollárokból szélsőbaloldali aktivistákat és újságírókat
A Fidesz frakcióvezetője szerint Donald Trumpék a magyar ügynökújságírókat is leleplezik majd.
február 10., 17:49
- Címlapon
Hónapok óta nem takarítják az egyik magyarországi kórházat, elképesztő állapotok alakultak ki
„Semmihez nem mertünk hozzányúlni, mert olyan kosz és mocsok volt” – számolt be egy édesanya.
2 órája
- Címlapon
Debreciner: Több vízhez jutnak Debrecenben az akkugyárak, mint a kiszáradó tavak
A kínai EVE Power akkumulátorgyár engedélyezési dokumentuma alapján egyértelmű a képlet.
38 perce
- Címlapon
Magyar Péter beleszállt Deák Dánielbe, aki visszaszólt neki
Izzik az online tér, váratlan összecsapással indul a hét.
3 órája
- Címlapon
Donald Trump megszólalt Putyinról, és közben cáfolt egy sokat hangoztatott véleményt
11 órája
- Címlapon
Nem javul Ferenc pápa állapota, az orvosok összetett klinikai kórképről beszélnek
Az aggódó hívek virágokat, gyertyákat és üzeneteket helyeznek el a klinika udvarán.
17 perce
- Belföld
Hadtörténelmet írtak Székesfehérváron a honvédelmi miniszter szerint
Ehhez több nemzet együttműködésére volt szükség.
február 10., 18:07
- Belföld
A farsangi jelmezek miatt tett közzé figyelmeztetést a fogyasztóvédelem
Sok a visszaélésre alkalmas, veszélyes termék.
február 10., 10:41
- Címlapon
Elkezdődött az európai válságtalálkozó, nemcsak Ukrajna, hanem Európa jövője is a tét
Tíz ország vezetője ült össze Párizsban, hogy megtárgyalják Donald Trump amerikai elnök béketervét.
17 perce
- Címlapon
Radikálisan átalakulhat a BKK-bérlet, nagy változás jöhet a budapesti tömegközlekedésben
A civilek ötlete nyomán Vitézy Dávid újdonságokat lengetett be.
5 órája
- Belföld
Rejtélyes sírokat keresnek a szegedi Dóm téren
A Tisza-parti város mediterrán hangulatú placcának macskakövei alatt egy középkori temető bújik meg.
február 10., 11:34
- Belföld
Gyurcsány Ferenc Orbán Viktornak: Gazemberek gyülekezetévé lettetek
A politikus a MOK vasárnapi közleménye miatt minősítette a miniszterelnököt.
február 10., 09:58
- Belföld
Százmilliókra perelte az Esztergomban felrobbantott kommandós családja a TEK-et
Peren kívül méltánytalan ajánlatot kaptak, most jelentős összeget követelnek.
február 10., 09:35
- Belföld
Bombafenyegetést kapott az általános iskola Tápiószelén, lezárták a környéket
Kiürítették az épületeket, robbanószert nem találtak.
február 10., 10:47
- Belföld
Elhárították a hibát a paksi atomerőműben
Vasárnap állt le az atomerőmű egyik blokkja.
február 10., 09:35
- Címlapon
Ítélet született a dubajozós ügyben, amelyben felbukkant Kulcsár Edina és Vajna Tímea neve is
Az ügyész szerint több tanú, köztük egy celeb is hamisan tanúzhatott.
4 órája
- Belföld
Több métert zuhant egy férfi építkezés közben, mentőhelikopterrel vitték kórházba
A 45 éves férfi súlyos sérüléseket szenvedett.
február 10., 15:53
- Belföld
170 fát vágnak ki a XII. kerületben védett természeti területen
Megadta az engedélyt a főváros, jöhetnek a láncfűrészek.
február 10., 16:54
- Belföld
Emberölési kísérlettel vádolják a bőnyi iskolai késelőt, hosszú időre javítóintézetbe kerülhet
Előre kitervelten, kiskorú sérelmére követte el a bűncselekményt, ami súlyosbítja a helyzetet.
február 10., 10:07