További Belföld cikkek
- Megérkezett a havazás, baleseteket és fennakadásokat okozott az utakon
- Uszály ütközött a Margit híd lábának, több hajóban is kárt tett
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
Újrafogalmazzák a reklám definícióját
Az Index munkatársa a Parlament gazdasági bizottságának irodájában megtekintette a kérdéses módosító indítványt, de abból nem tudta kihámozni az ÖRT által vélelmezett jelentést. A javaslat valójában arra irányul, hogy a reklám definíciójába tartozzon bele az az eset, amikor a sajtó híradása "előmozdítja (...) a vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenységének népszerűsítését vagy az áru (...) megismertetését."
A Forma1-ben maradnak a dohányreklámok |
Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára szintén az eddigi ,,együttes feltétel" - cég- és terméknév említése - különválasztását nevezte a módosítás céljának, de ez szerinte bizonytalanságot fog okozni a reklám- és sajtószakmában egyaránt.
Reklám a vásárlás ösztönzése is
,,Az a jogalkalmazás során dől el, hogy a kérdéses sajtóanyag alkalmas-e reklám funkcióra" - szögezte le a GM tanácsadója. Azonban továbbra sem tartozna a törvény hatálya alá a politikai vagy társadalmi célú reklám, illetve a szponzorálás. Ugyanakkor a Magyar Reklámetikai Kódex, amelyet az ÖRT is elfogadott, a reklám fogalmát a törvényben meghatározottakon túl kiterjeszti a vásárlás-ösztönzés teljes eszköztárára: a szponzorálásra és a társadalmi célú reklámra is - mutatott rá Kajdiné.
Egy másik megkérdezett szakértő szerint a javaslat elfogadásával talán hatékonyabban lehet fellépni a pr-anyagok, vagyis a híradásnak álcázott reklámok ellen. Ezek közlése egyébként elvileg ma is törvénysértő, viszont igencsak gyakori. Elég megnézni bármelyik televíziós autósmagazint, vagy elolvasni egy tetszés szerinti napilap szakosított mellékletét, hogy belássuk, mennyire így van.
Az Önszabályozó Reklám Testület néhány nappal ezelőtt amiatt tiltakozott, hogy egy másik módosító indítvány szerint bemutatás előtt minden reklámot kötelező lenne ,,előcenzúrára" bemutatni a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségen. Az Index korábbi cikkéből kiderül, hogy erről szó sem volt: az előzetes véleményezés a Parlament előtt fekvő javaslatok szerint továbbra is önkéntes alapon menne.
Betiltják a dohányreklámot, a Forma1 kivételével
|
A Parlament gazdasági bizottsága által elfogadott módosítók között akad még néhány érdekesebb darab. Például az, amely szerint - ha máshogy nem lehetséges megszüntetni a jogsértést -akár be is lehetne zúzni a törvénytelenül reklámozó sajtóterméket. Az ÖRT tiltakozik a terv ellen.
Eljön a 'hagyományos mosóporok' végnapja?
Babák Mihály fideszes honatya a jelek szerint sokat bosszankodhatott a kereskedelmi tévék műsorán, mert a gazdasági bizottság által is támogatott egyik indítványa betiltaná a nem létező vagy ,,önazonosíthatóan meg nem jelölt" áruval való összehasonlítást a reklámokban. Vesszen a hagyományos mosópor és az átlagos tampon! Koltai Ildikó és Molnár Oszkár a pedofil nezők nagy szomorúságára véget vetne a gyermekkorúaknak szóló gyógyszerreklámoknak. Összes szakértő enigmatikusnak nevezte viszont azt az indítványt, amely szerint tilos lenne ,,úgy reklámozni árut, hogy a reklám egyúttal nyereményjátékban való részvételre hívjon fel.".