MiG-felújítás vagy amerikai gépbeszerzés?

2000.07.10. 18:34
Egyre újabb információk látnak napvilágot a magyar légierő jövőjét meghatározó beszerzésekről, fejlesztésekről. Egy héttel ezelőtt a Honvédelmi Minisztérium (HM) a MiG-29-es vadászgépek esetleges felújításáról írt alá szándéknyilatkozatot a DaimlerChrysler német-amerikai céggel, azóta viszont kiderült, hogy amerikai F-16-osok vagy F-18-asok beszerzése sem kizárt.
Peter F. Tufo
Bírálta a HM-et
Peter F. Tufo budapesti amerikai nagykövet pénteken Taszáron elmondott beszédében élesen bírálta a HM lépését, amely a MiG-29-esek felújítását célozta meg. Szerinte ,,Magyarország hibát követne el, ha meglévő tartalékait a MiG-29-esek, egy idejétmúlt technika felújítására költené. A gépek még felújítva sem vethetők be semmilyen esetleges NATO-akcióba, sőt nem erősítik Magyarország helyzetét a szövetségben".

Tufo megjegyezte azt is, hogy reményei szerint nincs messze az idő, amikor a hazai bázisokról magyar felségjelű F-16-osok vagy F-18-asok szállnak majd fel.

Az amerikai nagykövetség közleménye

F-18 Hornet
Jobb integrációt biztosítanának
Az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége hivatalos közleményében, amelyet az Indexhez is eljuttatott, hangsúlyozza: Peter F. Tufo arra hívta fel a figyelmet Taszáron, hogy Magyarországnak stratégiai döntést kell hoznia: vagy a NATO-kompatibilitás és a NATO-beli hadrafoghatóság útján halad, vagy más úton.

A nagykövet - a közlemény szerint - kiemelte, hogy az F-16-osok, az F-18-asok vagy más nyugati, ,,dual-use", vagyis kettős felhasználhatóságú (önálló légi harcra és bombázásra egyaránt alkalmas, úgynevezett vadászbombázó - A szerk.) repülőgép tovább integrálná Magyarországot a nyugati védelmi struktúrába.

Szeptemberben újabb ajánlatok érkeznek?

A Népszabadság értesülése szerint szeptemberre várható az első részletes árajánlat használt amerikai vadászgépek beszerzésére. ,,Az ajánlattevőket valószínűleg meglepte, hogy a Honvédelmi Minisztérium a múlt héten szándéknyilatkozatot írt alá a meglévő MiG-29-esek felújításáról. Ez magyarázhatja az amerikai nagykövet múlt heti éles bírálatát is" - írja a lap.

Az Index információi szerint az sem vált a HM-elképzelés javára, hogy a volt NDK-tól megörökölt MiG-ek a német légierőnél ma sem tudnak teljes értékű harci feladatokat ellátni, jóllehet azokat is felújították már időközben.

Szabó János: még nincs döntés

Egy magyar MiG-29-es
Mégsem biztos a felújításuk?
Szabó János honvédelmi miniszter - a MiG-ek felújításáról szóló szándéknyilatkozat aláírója - a közszolgálati M1 csatornának nyilatkozva elmondta, ,,a MiG-29-es vadászgépek felújításának kérdésében még nem született döntés, még nem lehet tudni, hogy ezeket újítatja-e fel a honvédelmi tárca, szó lehet ugyanis egy másik repülőgéptípusról". A műsorban elhangzott: egy másik NATO-tagország esetleg más típusú gépeket bocsátana a Magyar Honvédség rendelkezésére.

A Népszabadság értesülései szerint a tárca vezetője azokra az amerikai ajánlatokra utalt, amelyek szerint használt F-16-osokat kaphatnánk. A lap úgy tudja, hogy több ilyen általános jellegű megkeresés érkezett az utóbbi időben a HM-be.

F-16-os vadászgép
Segélyként érkeznének?
Az F-16-ost a Lockheed Martin gyártja, de kizárólag az amerikai kormány exportálhatja - írja a Népszabadság. (Az Index ezzel lényegében egybevágó információi szerint kormányzati exportellenőrzési jogról van szó.) A napilap szerint az sem elképzelhetetlen, hogy ilyen típusú gépek segély formájában gyakorlatilag ingyen kerülnének hazánkba.

Lockheed-ügy már volt nálunk...

Az ügy pikantériája, hogy Peter F. Tufo különösen kényes helyzetbe került korábban, amikor a Lockheed Martin egyik Magyarországon dolgozó alkalmazottját a Fidesz egyes parlamenti képviselői és államtitkárai az amerikai Kongresszus bizottsági elnökének figyelmébe kívánták ajánlani, mint alkalmas jelöltet a budapesti USA-nagyköveti posztra. (Hogy ezt megtették-e vagy sem, az azóta sem tisztázódott egyértelműen, mindenesetre az érintettek hevesen cáfolták ezeket az állításokat, bár egy levéltervezet létét azért elismerték.)

A különböző repülőgépgyártók már régóta lobbiznak Magyarországon azért, hogy a honvédség légierejének korszerűsítésekor az ő termékeiket, szolgáltatásaikat vegyék figyelembe.

Az amerikai F-16-osok és F-18-asok beszerzése mellett, a német-amerikai DaimlerChrysler gépfelújítási projektje és jóval korábban a svéd Gripenek vásárlása is szóba került. Ez utóbbiak esélye azonban az 1998-as kormányváltás óta - legalábbis a megfigyelők szerint - jelentősen csökkent, s ma már csak kuriózumként emlegethetjük a svédek eladási próbálkozásait.