Budapestre tervezett metrót akar az SZDSZ

2003.11.05. 12:06
A moszkvaihoz hasonló, de a fővárosi metróhálózat távlati igényeinek megfelelően kialakított metrókocsik beszerzését javasolja a fővárosi önkormányzat SZDSZ frakciója. Az egyterű szerelvények 2030-ig közlekedhetnének a 2-es metró vonalán.
Szerdai sajtótájékoztatóján a Fővárosi SZDSZ frakció bemutatta a 2-es metró szerelvényeinek cseréjére vonatkozó javaslatokat. A tervek szerint a 2007-re megújuló metróvonal infrastruktúrája korszerűbb lesz, az állomások egyedi formavilágot és esztétikusabb megjelenést kapnak, ehhez szorosan kapcsolódik a szerelvények felújítása vagy cseréje.

Tekintse meg képeinket!
A jelenleg futó metrókocsik az 1950-es évek (szovjet) technikai színvonalát képviselik. 1998-ban elérték tervezett élettartamuk határát, 3 millió megtett kilométert. Ekkor a részleges felújításuk elindult, de ez csak minimális műszaki átalakítást jelent, például kocsiszekrény- és alváz felújítást, ami tíz évnyi élettartam növekedést jelent. Eddig kilenc szerelvény, azaz 45 kocsi újult meg, ha a teljes felújítási program befejeződik, akkor is csak 2015-ig futhatnának ezek a meglévő kocsik. Ezért a BKV Rt. 2003. elején felfüggesztette e program végrehajtását, és Demszky Gábor kérésére vizsgálatot készítettek a Budapesti Műszaki Egyetemet is bevonva.

Az elemzés hét megvalósítható konstrukciót sorol fel, a járműfelújítástól, a részleges járműparkcserén keresztül a teljes cseréig. Bár az SZDSZ frakciója még nem egyeztetette álláspontját az MSZP frakciójával, az SZDSZ száztíz, a budapesti metróhálózat távlati igényeinek megfelelően kialakított, egyterű, speciálisan Budapestre kifejlesztendő, orosz gyártmányú metrókocsi beszerzését támogatja (lásd keretes anyag 7. pontja).

Az új körúti villamos műszaki színvonalát képviselő, a moszkvai metróéra hasonlító szerelvények energiatakarékos, illetve áramvisszatáplálásra képes, legalább 2030-ig használható kocsijai mintegy 33 milliárd forintba kerülnének, ráadásul más metróvonalakon is közlekedhetnének. Az összeg 25 százalékát önerőből teremtené elő a főváros, a maradékot EU-s hitelekből illetve támogatásokból lehetne finanszírozni.

A vizsgálat javaslatai
  • A járműfelújítás folytatása:
    1. A már felújított 45 db motorkocsi mellé további 45 kocsi felújítása az eredeti program szerint. Várható élettartam: 10 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 27 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 0 millió kWó/év.
    2. Az élettartam-növelő felújítás bővített műszaki tartalommal (a meglévő járművekre saját fejlésztésű, korszerű hajtásvezérlés beépítése). Várható élettartam: 10 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 28 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 2,05 millió kWó/év.

  • Részleges járműparkcsere:
    3. Az élettartam-növelő felújítás leállítása mellett 45 db új (1980-ban kifejlesztett, ma már nem korszerű), egyenáramú vontatómotoros, energia-visszatáplálásra képes jármű beszerzése. Várható élettartam: 10 és 30 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 22 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 1,67 millió kWó/év.
    4.a. Az élettartam-növelő felújítás leállítása mellett 85 db. új (1980-ban kifejlesztett, ma már nem korszerű), egyenáramú vontatómotoros, energia-visszatáplálásra képes jármű beszerzése. Várható élettartam: 10 és 30 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 18 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 3,11 millió kWó/év.

  • Teljes járműparkcsere:
    4.b. 125 db. új (1980-ban kifejlesztett, ma már nem korszerű), egyenáramú vontatómotoros, energia-visszatáplálásra képes jármű beszerzése. Várható élettartam: 30 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 15 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 4,57 millió kWó/év.
    5.a. 120 db alacsonyabb árkategóriájú, korszerű, aszinkron motoros metrókocsi beszerzése. Várható élettartam: 30 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 21 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 9,69 millió kWó/év.
    5.b. 110 db alacsonyabb árkategóriájú, korszerű, aszinkron motoros egyterű metrókocsi beszerzése. A járművek műszaki paraméterei lehetővé teszik a kocsiszám további csökkentését. Várható élettartam: 30 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 23 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 9,69 millió kWó/év.
    6. 110 db magasabb árkategóriájú, korszerű, aszinkron motoros metrókocsi beszerzése. A járművek magas műszaki színvonala lehetővé teszi a kocsiszám további csökkentését. Ezek a járművek megfelelő üzemeltetési referenciával rendelkeznek, ilyenek közlekednek Varsóban, Prágában. Várható élettartam: 30 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 33 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 9,69 millió kWó/év.
    7. 110 db a budapesti metróhálózat távlati (4. metróvonal) igényeinek megfelelően kialakított, egyterű belső elrendezésű, speciálisan Budapestre kifejlesztendő metrókocsi besuerzése. Ezek a járművek a legkorszerűbb műszaki színvonalat képviselik, s az új körúti villamos színvonalával egyenértékű megoldás lenne. Várható élettartam: 30 év. Összes beruházási költség 2003. évi áron: 33 milliárd Ft. Összes energiamegtakarítás: 9,69 millió kWó/év.