Rudolf
2 °C
13 °C

Soha nem lesz meg a fekete doboz

2009.06.03. 09:43 Módosítva: 2009.06.03. 15:13
A francia légügyi hatóságok szerint semmilyen jele nem volt, hogy a lezuhant gépnek műszaki problémái lettek volna a felszállás előtt. Azt is közölték, hogy valószínűleg soha nem fogják megtalálni a gép fekete dobozát. Négy nappal a repülő eltűnése előtt bombafenyegetést kapott a légitársaság.

Négy nappal az Air France Rio-Párizs járatának eltűnése előtt bombafenyegetés miatt kellett törölni a légitársaság egyik járatát. A gép Buenos Airesből indult volna Párizsba, de az Ezeiza reptérre befutó telefonhívásban egy ismeretlen robbantással fenyegetőzött, írja a Momento24 argentín hírportál.

A biztonságiak átvizsgálták a gépet, de nem találtak rajta robbanószert.

000T TRPar2588610

A hétfőn lezuhant 447-es járat katasztrófájának oka továbbra sem ismert. Nem voltak jelei annak, hogy a repülőgéppel műszaki problémák lettek volna a felszállás előtt - közölte a balesetet vizsgáló polgári légügyi hatóság vezetője, Paul-Louis Arslanian. Azt is elmondta: "nem optimista" a tekintetben, hogy a mentőegységek megtalálják a viharos tengerben a gép fekete dobozát, amely több ezer méterrel lehet a vízszint alatt. Arslanian szerint június végére elkészülhet a vizsgálati jelentés első verziója.

Időközben újabb részletek derültek ki: így az irányítótoronynak automatikusan információkat továbbító rendszer a pilótafülke mérőműszereinek jegesedését jelezték. A legvalószínűbbnek továbbra is az tűnik, hogy a gép súlyos viharba került, bár ugyanazon a viharon két másik gép sértetlenül átrepült, az Airbus 330-asban pedig elvileg a villámlásnak nem szabadott volna kárt okoznia.

Ezért felmerült a terrortámadás lehetősége is, de egyelőre ezt semmilyen adat sem támasztja alá. A roncsok átvizsgálása talán választ ad majd a kérdésekre.

Hiszen az most már bizonyos, hogy kedd délután a lezuhant gép roncsaira bukkantak az Atlanti-óceánon. "Nincs kétség" - nyilatkozta az AFP-nek Christophe Prazuck francia vezrékari tiszt, bár ezt hivatalosan még nem erősítették meg.

000T TRPar2588613

A gép maradványait a brazil légierő felderítői találták meg, azóta egy francia felderítőgép is átrepült a térség felett. A katasztrófa helyszínére magyar idő szerint szerda délelőtt érkezik meg a brazil haditengerészet egyik hajója, majd a nap folyamán odaér két francia és egy holland teherhajó is. Szintén úton van a szerencsétlenség zónája felé egy másik francia hajó, amely fedélzetén két kisméretű tengeralattjárót is visz.Szerdán a helyszínre érkezik egy francia AWACS felderítő radarrepülőgép is.

Egyrészt minél több roncsdarabot igyekeznek megtalálni és azt Brazíliába szállítani, másrészt a kutatók egy csoportja csakis a holttestek esetleges megtalálásával foglalkozik, harmadrészt pedig meg kell keresni a gép fekete dobozait. A munkálatokat egyrészt a viharos időjárás nehezíti, másrészt pedig az, hogy a katasztrófa körzetében az Atlanti-óceán 5-6 ezer méter mély. A fekete doboz körülbelül 6 ezer méteres mélységet "bír ki" 30 napig és addig küld magáról, a helyzetéről jeleket.

Az Air France 447-es járata fedélzetén 228 emberrel nem sokkal a brazil partok elhagyása után tűnt el. A 216 utas között négy magyar, egy férfi, egy nő és két kisfiú volt. Bár holttestüket még nem találták meg, bizonyosan életüket vesztették.

Magyar áldozatokkal járó repülőbalesetek

  • 1966. november 24. A Kis-Kárpátok fölött lezuhant a Tabszo Bolgár Légiforgalmi Társaság IL-18-as típusú repülőgépe. A fedélzeten 16 magyar utazott, valamennyien életüket vesztették.
  • 1971. augusztus 28. Egy Iljusin Il–18V típusú repülőgép (HA-MOC) Koppenhága közelében a tengerbe zuhant, hárman élték túl a szerencsétlenséget. A gép pilótája Szentgyörgyi Dezső volt, a második világháború legeredményesebb magyar vadászpilótája.

  • 1971. szeptember 16. Egy Tupoljev Tu–134A típusú repülőgép (HA-LBD) Kijev/Boriszpol mellett szenvedett katasztrófát,  41 utas és a személyzet életét vesztette.
  • 1975. január 15. Ferihegyen lezuhant a Malév egyik Iljusin Il–18-as repülőgépe (HA-MOH). A gép kilenc fős személyzete életét vesztette.

  • 1975. szeptember 30. Bejrút partjai előtt lezuhant a Malév 240-es járata (egy Tupoljev Tu–154) a fedélzetén 50 utassal és 10 fős személyzettel. (Egyes információk szerint a gépet lelőtték, roncsai a mai napig is a tengerben nyugszanak.

  • 1977. szeptember 21. A Malév egyik Tupoljev Tu–134 típusú repülőgépe Bukarest/Urziceni leszállás közben katasztrófát szenvedett, a nyolctagú személyzet, valamint 24 utas az életét vesztette.
  • 1988. december 21. - A Pan Am amerikai légitársaság Londonból New Yorkba tartó Boeing 747-ese fölrobbant és a skóciai Lockerbie városára zuhant. A gépen négy magyar is volt. A merényletet a líbiai titkosszolgálat tervelte ki és hajtotta végre. 

  • 1991. május 26. - Thaiföld fölött, húsz perccel a felszállás után felrobbant és lezuhant a Lauda Air osztrák légitársaság egyik Boeing 767-ese. Az áldozatok között két magyar állampolgár is volt.
  • 1993. július 31. - A nepáli hegyvidéken 18 emberrel a fedélzetén lezuhant az Everest Airways repülőgépe, amelyen egy magyar állampolgár is volt.
  • 2001. január 25. - Venezuelában, Ciudad Bolivar közelében lezuhant a Rutaca légitársaság DC 9-es gépe. A fedélzeten tartózkodó 24 személy között volt két, szabadságát töltő 27 éves budapesti fiatal is.