Nem az Air France-gép roncsait találták meg

2009.06.05. 06:38 Módosítva: 2009.06.05. 13:01
Az illetékesek komolyan vizsgálják azt az eshetőséget, hogy a sebességmérő műszerek zavara okozta a hét elején az Atlanti-óceánba zuhant francia utasszállító repülőgép katasztrófáját. Az eddig talált maradványok közönséges tengeri szemétnek bizonyultak.

Név nélkül nyilatkozó repülésügyi szakemberek szerint ha helytálló az a - többek között amerikai újságokban és a párizsi Le Monde hasábjain megjelent - feltételezés, hogy a Rio de Janeiróból Párizsba tartó Air France-gép a műszerek hibájából nem megfelelő sebességgel repült bele az Atlanti-óceán fölött a viharba, és ez okozta a katasztrófát, akkor két eset lehetséges: az, hogy eljegesedett egy légnyomás-érzékelő külső szonda, illetve az, hogy a repülőgép belső sebességmérő műszere mondta fel a szolgálatot.

Üzemanyagfolt a víz felszínén
Üzemanyagfolt a víz felszínén

Csütörtökön bennfentes repülésügyi szakértők kifejtették, hogy a külső szonda továbbítja azokat az adatokat, amelyekből a fedélzeti számítógép kiszámítja az utazósebességet és a repülési magasságot. Ha a szonda eljegesedett, az a fűtőrendszerének a hibájából következhetett be - jegyezték meg. A másik lehetőség, hogy maga a betáplált adatokat leolvasó sebességmérő működött rosszul.

Ha a két említett műszer közül az egyik nem pontos adatokat továbbított, megtörténhetett, hogy a repülőgép túl gyorsan vagy túl lassan repült bele a - meteorológiai jelentések szerint igen heves - viharba. Az előbbi esetben a gép törzse több darabra törhetett, az utóbbi esetben pedig a pilóta elveszíthette az uralmát a gép fölött.

Az Air France 447-es Rio-Párizs járata fedélzetén 228 emberrel nem sokkal a brazil partok elhagyása után tűnt el június 1-jén, hétfőn. A 216 utas között négy magyar, egy férfi, egy nő és két kisfiú volt. Bár holttestüket még nem találták meg, bizonyosan életüket vesztették.

A 447-es járat katasztrófájának oka továbbra sem ismert, csupán feltételezések vannak. Nem voltak jelei annak, hogy a repülőgéppel műszaki problémák lettek volna a felszállás előtt. Elképzelhető, hogy sosem derül ki, mi történt a géppel, mivel kicsi az esély, hogy a mentőegységek megtalálják az óceánban a gép fekete dobozát, amely több ezer méterrel lehet a vízszint alatt.

Roncsok, amik nem azok

Közben a brazil légierő közölte, a transzatlanti járat hétfői légi katasztrófájának feltételezett helyszínén fellelt roncsok nem a szerencsétlenül járt Airbus elemei.

Korábban repülőgépről megfigyeltek egy hétméteres roncsdarabot, egy repülőgép-ülésnek tűnő tárgyat, továbbá üzemanyagfoltokat láttak az óceán vizén a térségben, a brazil partoktól északkeletre. De mint péntekre kiderült, mégsem az Air France 447-es járatának maradványait találták meg az Atlanti-óceánon - jelentették be csütörtök este hivatalos brazil források. Ahogy a hajók megközelítették a törmeléket, kiderült, közönséges tengeri szemétről van szó.

"Egyelőre egyetlen darabot sem találtunk meg a repülőből" - mondta csütörtök este Ramon Cardoso, a brazil légiirányítás igazgatója csütörtök este Recifében. Azok a tárgyak, amelyeket csütörtök reggel kiemeltek a vízből, valószínűleg egy hajóról származnak. Ezek egyike egy fából készült raklap volt, "az Airbus A330-as fedélzetén ilyen nem volt" - írja az AFP.

Cardoso elmondta azt is, hogy az olajfolt - amelyről eddig azt hitték, hogy a szerencsétlenül járt repülő üzemanyag-maradványa - szintén egy hajóról származhat. A brazil hatóságok ennek ellenére továbbra is folytatják az eltűnt francia utasszállító roncsainak felkutatását a körzetben.

A francia közlekedési államtitkár pénteken rossz hírnek nevezte, hogy a brazil légierő nem a lezuhant Airbus roncsait találta meg a katasztrófa feltételezett helyszínén, és "rendkívüli óvatosságra" intett mind a keresésben, mind az óceánban talált roncsokról szóló bejelentésekkel.

Dominique Bussereau az RTL rádiónak kijelentette: a keresést folytatni kell, és a legfontosabb feladat, hogy megtalálják az Air France 447-es járatának fekete dobozait. "Az idő ellenünk dolgozik, viszont a kutatási területet ki kell szélesíteni" - hangsúlyozta.