Milliárdokat hozhatnak az M1-es gyorshajtói
Mióta az M1-en új traffipaxokat helyeztek ki (négy dobozba, mindig máshova helyezve két fényképezőgépet), a lefényképezett gyorshajtók száma ugrászszerűen megnőtt, írtuk néhány napja. Az is kiderült, hogy sebességtúllépés miatt naponta 1600 gépkocsit fényképeznek le. Egy-egy gyorshajtó 30-40 ezer forintos büntetésre számíthat, ami összességében havi másfélmilliárdos bevételt hozhat.
De kinek is?
A bírság nem az autópályarendőrséget gazdagítja, oszlatta el a félreértéseket Oberling József ezredes, az autópályarendőrség parancsnoka. A pénz az államkincstárba vándorol, és onnan a rendőrségnek nem utalják vissza, mondta.
A bírságolás útját nem egyszerű nyomon követni. Amennyiben a Rendészeti és Biztonsági Szolgálat (Rebisz) büntetését valaki megfellebbezi, vagy egyszerűen csak nem fizeti be, azzal a későbbiekben a helyi kapitányságok és az önkormányzat foglalkoznak. Az autópályarendőrség kizárólag a helyszíni bírságokkal foglalkozik.
A Rebisz közgazdasági osztályának vezetője, Újfalusi László az Indexnek elmondta, hogy a helyszínen maximum tízezer forintra büntetett autósok befizetései a Rebisz számlájára érkeznek, az összeg manapság havonta 10-20 millió forint között mozog. Ezt az összeget a Rebisz minden hónap 20-áján továbbítja a rendőrséget felügyelő Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium államkincstárnál vezetett fejezeti kezelésű számlájára.
Újfalusi szerint a hetekben kirakott traffipaxok által lefülelt gyorshajtóknak 45 nap áll rendelkezésükre, hogy befizessék a pénzt, így a büntetések majd csak a jövő februárban, márciusban "éreztetik hatásukat".
A rendőrségen közepesen lelkesednek a traffipaxokért, a több fénykép ugyanis rengeteg pluszmunkával jár. Több ember kell a fényképek feldolgozásához, és az adminisztráció is a költségeket növeli. Kicsit azért mégis mindenki örülhet: amióta autópályarendőrség működik, az autópályákon nem volt halálos baleset.