Lezuhant egy MiG-29-es Kecskeméten
További Bulvár cikkek
Szerdán délután, nem sokkal fél öt után a repülőtértől egy kilométerre lévő legelőre zuhant egy MiG-29-es Kecskeméten, adta hírül a HavariaPress. A pilóta éppen a hagyományos augusztusi légibemutatóra gyakorolt, amikor eddig ismeretlen okból a vadászgép egyik hajtóműve kigyulladt. A Hírös.Index információi szerint a gépet a legújabb kecskeméti világbajnok, Szabó "Topi" Zoltán százados repülte.
A pilótának sikerült időben katapultálnia, de a gép lezuhant. Az elsődleges információk alapján a pilóta nem sérült meg, de megfigyelésre kórházba szállították. A Honvédelmi Minisztérium sajtóosztálya megerősítette az információt. A gép a repülőtéren kívül, lakott területektől távol zuhant le, tudtuk meg Hortobágyi István őrnagytól, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivőjétől.
Szabó Zoltán százados 2003-ban az angliai Fairfordban megrendezett Royal International Air Tattoo-n (RIAT) MiG-29B vadászgépével bemutatott programmal elnyerte az abszolút kategória díjat. Az angliai airshow a világ egyik legnagyobb katonai repülőnapja, ahol a bemutatott programokat különböző kategóriák alapján egy tizenegy fős szakmai zsűri díjazza. Szabó Zoltán százados a The FRIAT 'As The Crow Flies' Trophy díjat, az abszolút kategória díját nyerte el. Szabó bemutató-pilóta kiképzését még Vári Gyula őrnagy kezdte el és folytatta egészen addig, míg a politikai pályafutása el nem indult.
Gyakorlórepülés közben
Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője az MTI-vel közölte: gyakorlórepülés közben zuhant le a vadászgép. A baleset 16 óra 38 perckor történt, miután repülés közben leállt a repülőgép egyik hajtóműve. A szaktárca politikai államtitkára a baleset körülményeinek kivizsgálására vizsgálóbizottságot hozott létre, amelynek vezetője a közigazgatási államtitkár és a légierő parancsnokának helyettese. A Katonai Légügyi Hivatal is megkezdte a baleset kivizsgálását.
A Magyar Honvédség kecskeméti, 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisán az első, MiG-29-esekből álló század 1994. szeptember 1-jén állt hadrendbe. Az ezred két repülőszázaddal hajtja végre kiképzési feladatait és készül a Gripen vadászrepülőgépek fogadására. Magyar vadászrepülők jelenleg csak Kecskeméten állomásoznak.
Vári szerint "Topi" jól döntött
Vári Gyula MSZP-s parlamenti képviselő, korábbi vadászpilóta az MTI-nek elmondta, hogy a lezuhant repülőgép vezetője, Szabó "Topi" Zoltán százados jó döntést hozott, amikor a kétezer méter alatti magasságban a zuhanó repülőből katapultált. A képviselő elmondta, hogy beszélt a kórházba szállított pilótával, aki különösebb sérülés nélkül úszta meg a légi balesetet.
A repülőgép hajtóműve gyulladt ki még a lakott terület felett, s a pilótának sikerült a repülőgépet a repülőtéren túlra, lakatlan terület fölé irányítani. Kővári László szakértő az MTI-nek hangsúlyozta, hogy a MiG-29-es leszállni és felszállni is képes egy hajtóművel, az viszont elképzelhető, hogy olyan manőverben volt a pilóta, amelyhez egy hajtómű már nem volt elegendő.
Az MTI tudósítójának helyszíni beszámolója szerint a repülőgép a leszállópályától egy kilométerre zuhant a földbe, csak a hátsó szárnyak látszanak ki a föld síkjából.
A második MiG-29-et veszítette el a légierő
A honvédség 1993 őszén kapott 28 MiG-29-es vadászgépet az orosz államadósság fejében. 1998 nyarán már lezuhant egy ilyen vadászgép a kecskeméti repülőtéren, akkor a pilóta meghalt. A vizsgálat szerint akkor nem műszaki hiba okozta a szerencsétlenséget. A tavaly befejeződött hajtómű felújítás és üzemidő hosszabbítás után 14 MiG-29-est tartott hadrendben a légierő, a többit alkatrésznek használják. Ezeket a repülőgépeket a jövőre érkező 14 Gripen vadászrepülőgépek mellett is alkalmazni fogják még egy ideig. A honvédségnek a mai baleset után 26 MiG-29-es típusú vadászgépe maradt.
A MiG-29-es repülőgépet a MiG-23-as utódjaként az 1980-as évek közepén állították hadrendbe a Szovjetunióban. A repülőgép kéthajtóműves, szuperszonikus elfogóvadász, modernizált változatai korlátozottan csapásmérésre is alkalmasak. A két utánégetős gázturbinás hajtóművel felszerelt tíztonnás MiG-29-es a hangsebesség több mint kétszeresével képes repülni.
|