Lezuhant egy MiG-29-es Kecskeméten

2005.05.11. 19:01
Sikerült katapultálnia annak a pilótának, akinek MiG-29-ese szerda délután gyakorlórepülés közben zuhant le Kecskeméten, a repülőtértől egy kilométerre, lakott területen kívül. A gépet az a Szabó Zoltán százados repülte, aki 2003-ban a fairfordi légibemutatón világbajnok lett. Ezzel a balesettel huszonhatra fogyatkozott a magyar MiG-29-es flotta.

Magyar MiG-29-es a 2003-as RIAT-on
Fotó: jetfly.hu

Szerdán délután, nem sokkal fél öt után a repülőtértől egy kilométerre lévő legelőre zuhant egy MiG-29-es Kecskeméten, adta hírül a HavariaPress. A pilóta éppen a hagyományos augusztusi légibemutatóra gyakorolt, amikor eddig ismeretlen okból a vadászgép egyik hajtóműve kigyulladt. A Hírös.Index információi szerint a gépet a legújabb kecskeméti világbajnok, Szabó "Topi" Zoltán százados repülte.

A pilótának sikerült időben katapultálnia, de a gép lezuhant. Az elsődleges információk alapján a pilóta nem sérült meg, de megfigyelésre kórházba szállították. A Honvédelmi Minisztérium sajtóosztálya megerősítette az információt. A gép a repülőtéren kívül, lakott területektől távol zuhant le, tudtuk meg Hortobágyi István őrnagytól, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivőjétől.

Szabó Zoltán százados 2003-ban az angliai Fairfordban megrendezett Royal International Air Tattoo-n (RIAT) MiG-29B vadászgépével bemutatott programmal elnyerte az abszolút kategória díjat. Az angliai airshow a világ egyik legnagyobb katonai repülőnapja, ahol a bemutatott programokat különböző kategóriák alapján egy tizenegy fős szakmai zsűri díjazza. Szabó Zoltán százados a The FRIAT 'As The Crow Flies' Trophy díjat, az abszolút kategória díját nyerte el. Szabó bemutató-pilóta kiképzését még Vári Gyula őrnagy kezdte el és folytatta egészen addig, míg a politikai pályafutása el nem indult.

Gyakorlórepülés közben


Szabó "Topi" Zoltán százados
(Fotó: jetfly.hu)

Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője az MTI-vel közölte: gyakorlórepülés közben zuhant le a vadászgép. A baleset 16 óra 38 perckor történt, miután repülés közben leállt a repülőgép egyik hajtóműve. A szaktárca politikai államtitkára a baleset körülményeinek kivizsgálására vizsgálóbizottságot hozott létre, amelynek vezetője a közigazgatási államtitkár és a légierő parancsnokának helyettese. A Katonai Légügyi Hivatal is megkezdte a baleset kivizsgálását.

A Magyar Honvédség kecskeméti, 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisán az első, MiG-29-esekből álló század 1994. szeptember 1-jén állt hadrendbe. Az ezred két repülőszázaddal hajtja végre kiképzési feladatait és készül a Gripen vadászrepülőgépek fogadására. Magyar vadászrepülők jelenleg csak Kecskeméten állomásoznak.

Vári szerint "Topi" jól döntött

Vári Gyula MSZP-s parlamenti képviselő, korábbi vadászpilóta az MTI-nek elmondta, hogy a lezuhant repülőgép vezetője, Szabó "Topi" Zoltán százados jó döntést hozott, amikor a kétezer méter alatti magasságban a zuhanó repülőből katapultált. A képviselő elmondta, hogy beszélt a kórházba szállított pilótával, aki különösebb sérülés nélkül úszta meg a légi balesetet.

A repülőgép hajtóműve gyulladt ki még a lakott terület felett, s a pilótának sikerült a repülőgépet a repülőtéren túlra, lakatlan terület fölé irányítani. Kővári László szakértő az MTI-nek hangsúlyozta, hogy a MiG-29-es leszállni és felszállni is képes egy hajtóművel, az viszont elképzelhető, hogy olyan manőverben volt a pilóta, amelyhez egy hajtómű már nem volt elegendő.

Az MTI tudósítójának helyszíni beszámolója szerint a repülőgép a leszállópályától egy kilométerre zuhant a földbe, csak a hátsó szárnyak látszanak ki a föld síkjából.

A második MiG-29-et veszítette el a légierő

A honvédség 1993 őszén kapott 28 MiG-29-es vadászgépet az orosz államadósság fejében. 1998 nyarán már lezuhant egy ilyen vadászgép a kecskeméti repülőtéren, akkor a pilóta meghalt. A vizsgálat szerint akkor nem műszaki hiba okozta a szerencsétlenséget. A tavaly befejeződött hajtómű felújítás és üzemidő hosszabbítás után 14 MiG-29-est tartott hadrendben a légierő, a többit alkatrésznek használják. Ezeket a repülőgépeket a jövőre érkező 14 Gripen vadászrepülőgépek mellett is alkalmazni fogják még egy ideig. A honvédségnek a mai baleset után 26 MiG-29-es típusú vadászgépe maradt.

A MiG-29-es repülőgépet a MiG-23-as utódjaként az 1980-as évek közepén állították hadrendbe a Szovjetunióban. A repülőgép kéthajtóműves, szuperszonikus elfogóvadász, modernizált változatai korlátozottan csapásmérésre is alkalmasak. A két utánégetős gázturbinás hajtóművel felszerelt tíztonnás MiG-29-es a hangsebesség több mint kétszeresével képes repülni.

Katonai repülőgépek balesetei
1990. január 26. Egy kétüléses MiG-23-as kiképzôgép lezuhant, két pilótája meghalt.
1990. június 29. Lezuhan egy együléses MiG-21-es harcigép, a pilóta katapultált és túlélte.
1990. április 20. Egy együléses MiG-23-as harcigép lezuhant, a pilóta katapultált és túlélte.
1990. szeptember 16. Bemutató közben lezuhant egy együléses MiG-23-as harcigép, pilótája meghalt.
1991. szeptember 12. Egy kecskeméti együléses MiG-21-es gép lezuhant, pilótája meghalt.
1994. június 1. Egy pápai kétszemélyes MiG-21-es gyakorlógép lezuhant, a katapultálást, csak az oktatópilóta élte túl.
1995. május 25. Egy kétüléses Su-22-es gyakorlógép zuhant le, a pilóták katapultáltak és túlélték.
1995. július 25. Egy L-39-es kiképzôgép lezuhant, a pilóták katapultáltak és túlélték.
1995. szeptember 13. Légi ütközés után lezuhant egy egyszemélyes Szu-22-es harcigép, a pilóta katapultált és túlélte.
1995. szeptember 13. Légi ütközés után lezuhant egy kétszemélyes MiG-23-as gyakorlógép, a pilóták meghaltak.
1996. szeptember 19. Hidraulika hiba miatt lezuhant egy együléses MiG-21-es. A pilóta sikeresen katapultált.
1998. júl. 23. A kecskeméti repülőtér légterében a repülőnapon lezuhant a légierő egyik MiG-29B típusú vadászrepülőgépe, pilótája meghalt.
2003. nov. 13. Lezuhant egy Jak 52-es katonai gyakorló repülő Szolnoknál, a gép két pilótája meghalt.