Tök üresen is járnak a repülők Európában
További Chart cikkek
Mindig is ki akarta próbálni, hogy milyen élmény Orbánnak, amikor valamelyik üzletember barátja épp magángépes utat ajándékoz neki a kedvenc focimeccsére? Egy kicsit közelebb kerülhet ehhez, ha mostanában muszáj repülnie.
A mostani járvány miatt drámaian bezuhant a légi forgalom, a Wall Street Journal szerint a 2001-es terrortámadások óta nem szívtak ekkorát a légicégek. Itt nem is csak a törölt járatokra kell gondolni, de általában sokkal kevesebben repülnek ilyenkor lényegében mindenhol. A Flybe már be is csődölt, igaz, ők talán normál esetben is becsődöltek volna, csak lassabban.
Az elérhető januári adatok alapján a kínai belföldi légi közlekedés már akkor bezuhant.
Egy brit légitársaság a BBC-nek elárulta, hogy a következő két hétben 32 olyan járatot fognak indítani, amelyeknél az összes ülés 40 százaléka van eladva: úgy néz ki, hogy csak náluk ötezer üres helyet fognak megreptetni. Jó tudni, hogy normál időszakban 80 százalék feletti töltöttséggel illik repülnie a legtöbb légitársaságnak.
Ilyen arányok mellett ez azt jelenti, hogy könnyen lehet, a személyzeten kívül négy-öten fognak ülni a gépen, ha mondjuk hajnalban menne Londonból Stuttgartba. Azaz, ha valami kevésbé népszerű időpontban repül a járat egy közepesen forgalmas városba. Shai Weiss, a Virgin Atlantic vezetője nyíltan is elismerte, hogy majdnem teljesen üres gépeket kell elindítaniuk.
Miért reptetik üresen a gépeket?
A légicégek nem azért indítják el kvázi üresen is a repülőiket, mert imádnak kerozint égetni.
Muszáj repülniük, ha nem akarják elveszíteni az értékes reptéri idősávjaikat,
az úgynevezett slotjaikat a nagy reptereken. Pontosabban a reptereknél jellemzően él egy olyan szabály, hogy ha a légitársaság nem használja ki legalább 80 százalékban a meglévő slotját, akkor azt el lehet venni tőle, és újra ki lehet osztani. Alaphelyzetben ez egy értelmes szabály, hiszen olyan cégeknek tényleg kár lefoglalniuk a hatalmas infrastruktúrát, amelyek durván nem használják ki. Járványok idején viszont elég egyértelmű, hogy nem kellene betartani a rendelkezést. Ez a jelenség nem ismeretlen, de eddig nagyon ritkának számított.
Az EU-ban és a világ többi részén is ez a szabály van érvényben. Így minél értékesebb egy nagy reptér használható idősávja, annál valószínűbb, hogy az adott járat akár üresen is felszáll továbbra is, ha nem sikerül gyorsan valami mindenkire érvényes megoldást kitalálni.
Most a nagy légitársaságok ezért komoly lobbiba kezdtek a szabályozóknál, hogy az értelmetlen repülőzést minél hamarabb le lehessen állítani. Grant Shapps angol közlekedési miniszter külön látványosan bevetette magát, a Twitteren üzente meg azt, hogy levelet írt a brit szabályozásért felelős Edmond Rose-nak. Ebben pedig a szabály felfüggesztését kérte ő is.
Aviation demand is reduced due to COVID-19, but airlines are being forced to fly some ‘ghost flights’ to avoid losing their slots – bad news for the environment, airlines & passengers. I've written to the regulator to request urgent reconsideration of 80% slot utilisation rule. pic.twitter.com/OsKEH2S4Ab
— Rt Hon Grant Shapps MP (@grantshapps) March 5, 2020
Éppen ezért kedden Ursula Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is azt javasolta Brüsszelben, hogy függesszék fel a repülőtéri résidőkre vonatkozó szabályokat a koronavírus-járvány idejére, vagyis ne kelljen a társaságoknak üres járatokat reptetniük ahhoz, hogy ne veszítsék el a résidőiket. A törvényjavaslat azt hivatott szabályozni, hogy a légitársaságok fenntarthassák résidőik jogát, abban az esetben is, ha úgy döntenek, hogy nem indítanak el üresjáratot, írja az MTI.
Mindenesetre amíg nincs felfüggesztés, vagy ahol nem lesz, ott továbbra is repkedni fognak a lényegében üres gépek.
Rovataink a Facebookon