További FOMO cikkek
- Brasch Bencét elpáholták, a legendát kiütötték, Istenes a mennybe ment
- Jeff Bezos teljesen kiborult, mert azt terjesztették, hogy már a napokban feleségül veszi menyasszonyát
- Beadta a derekát Vilmos herceg, megszüntetik a feudális előjogokat Cornwallban
- Blake Lively szexuális zaklatással vádolta meg a Velünk véget ér rendezőjét
- Térkép helyett katalógus: így lett az IKEA bútoraiból túraútvonal
Sok szektor megszenvedte a koronavírus-járvány okozta bezártságot, köztük a vendéglátás mellett a mozik is, amelyek ugyan mára részben visszanyerték korábbi népszerűségüket, ám továbbra sem annyira látogatottak, mint a Covid előtt. A Nemzeti Filmiroda 2022-es statisztikája szerint például, míg tavaly 10,2 millió, 2021-ben pedig 6,2 millió látogatója volt a hazai moziknak, addig a pandémiás időszakot megelőzően, 2019-ben a számuk 15,1 millióra volt tehető.
A járvány miatt sokan szoktak el a moziba járástól – vagy az infláció miatt mondtak le róla –, és tértek át a streamingoldalakra, amelyek jelenleg virágkorukat élik. Ez a váltás egyébként részben annak is köszönhető, hogy a járvány után még a filmipar is csak lábadozott, így kevesebb filmet tudtak vetíteni a mozikban, illetve az alkotások nagy része már eleve valamelyik streamingoldalon jelent meg, ahol nagyobb közönséget érhetett el.
Az idei látogatottsági adatok a mozikat tekintve viszont vélhetően a korábbi éveknél némileg jobban fognak alakulni. Elég, ha azt vesszük számításba, hogy idén jelent meg a Barbie című film, ami minden rekordot megdöntött. A Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével készült alkotás mellett pedig a Cillian Murphy fémjelezte Oppenheimer sem teljesít rosszul.
A Filmforgalmazók Egyesületének összesítése alapján előbbit eddig 675 949-en, míg utóbbit 547 372-en látták a magyar mozikban. A dobogó harmadik fokára felfért még A galaxis őrzői: 3. része, amit 318 888-an néztek meg. Csak összehasonlításképp, tavaly a legnézettebb film az Avatar: A víz útja volt, amire 556 786-an vettek jegyet. Egy nemrég a TikTokon felbukkant módszer azonban könnyen keresztbe tehet nemcsak a főnixmadárként hamvaiból feltámadó mozinak, hanem akár a streamingplatformoknak is.
Ügyes marketingfogás
Kétségtelen, hogy a TikTok jelenleg a legnépszerűbb közösségi oldal a fiatalok körében, és a legfrissebb adatok szerint felhasználóinak száma már 1,7 milliárdra tehető. Úgy vélik, 2024 végére akár a kétmilliárdot is elérheti, és ha csak az 1,7 milliárd főt vesszük alapul, az már most is lefedi India és az Egyesült Államok lakosságát. A hatalmas videóhalmaz, ami a platformon fogadja a felhasználókat, soha véget nem érő szórakozást kínál. Egy óra görgetés is egy percnek tűnik, ám az appon a tréfás, edukatív, kreatív tartalmak mellett belefuthatunk olyanokba is, amelyek egyes iparágakat nézve a jövőben kifejezetten károsak lehetnek.
A TikTokon nemrég ütötte fel a fejét az a jelenség, hogy egyes profilok filmeket osztanak meg az oldalon néhány perces részekre vágva. A jeleneteket pedig egy lejátszási listába rendezik, így egymás után következnek a szétdarabolt képsorok. Nemrég, október 3-án a Mean Girls Day alkalmából – ami a Bajos csajok című filmből ered, amelyben ezen a napon kérdezte meg a Jonathan Bennett által alakított Aaron a főszereplőt, Cadyt (Lindsay Lohan), hogy milyen nap van – a Bajos csajok forgalmazója, a Paramount Pictures 23 részre bontva feltöltötte az egész filmet a TikTokra, ahol egy napig volt megtekinthető, majd eltávolították a videókat.
A filmstúdió valószínűleg ügyes marketingfogásnak szánta mindezt, mivel a Bajos csajok musicalváltozata a jövő év elején debütál az amerikai mozikban, és össze is jött a hírverés. Hasonlóval tett próbát egyébként korábban az NBC Universal, miután a Killing It című sorozat első évadának kezdő epizódját feltöltötték a TikTokra – és szintén így tettek a Brooklyn Nine-Nine-széria három részével. Érthető, hogy a cégek ezzel a módszerrel próbálják becserkészni a Z generációt, amelynek tagjai különösen kaphatóak a sorozat- és filmnézésére. Ám a gond ott kezdődik, amikor nem az adott produkciót készítő vállalat nyomán kerülnek ki a videórészletek.
Bevételtől eshetnek el a mozik
A Paramount Pictures és az NBC Universal esete egyedülálló, mivel maguk a gyártók döntöttek úgy, hogy korlátozott ideig elérhetővé teszik egyik alkotásukat. Viszont a platformon sok olyan profil jön szembe, amelyeken magánszemélyek, rajongók teszik mindenki számára ingyen elérhetővé a filmeket, sutba dobva a szerzői jogokat – és a megtekintésekből akár pénzhez is jutnak. A filmrajongók örülhetnek, a filmiparban dolgozók szempontjából nézve viszont vészjósló, ami történik.
Annak ellenére, hogy egyelőre a TikTokon fellelhető filmrészletek többsége évekkel ezelőtti alkotásokból származik, csak kevés választ el minket attól, hogy olyan produkciók kerüljenek fel a platformra, amelyek még a mozikban futnak. Ezáltal komoly bevételtől esnének el az amúgy is pengeélen táncoló filmszínházak, bár tény, hogy a TikTokon részletek formájában közzétett produkciók döntő többsége már megtalálható a streamingoldalak valamelyikén, így e tekintetben azok jelenleg is hátrányból indulnak.
Az üggyel kapcsolatban nemrég nyilatkozott egy közösségimédia-szakértő is, Jessica Piper, aki kiemelte, a filmek TikTokon való nézése annak rugalmassága miatt vált népszerűvé. Ezalatt azt értette, hogy a néző a részekre bontott tartalmakat egyszerűen átlapozhatja, ami sokkal hatékonyabb, mintha át kellene váltani egy streamingoldalra vagy bekapcsolni a tévét.
A TikTok a közösségek dolgát is megkönnyíti, mivel sok klasszikus filmnek nagy a rajongótábora, akik mindannyian kapcsolatba léphetnek egymással a kommentek révén – amit a filmnézés más formái nem tesznek lehetővé
– fejtette ki a szakértő, akinek szavai nem hatnak nyugtatólag a filmgyártás jövőjét nézve.