Készül az útdíjtörvény − tájékoztatta a Napi Gazdaságot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya –, a törvénytervezet egyeztetése tavaly decemberben megkezdődött. A közigazgatás legtöbb szereplője és a szakmai képviseletek megtették észrevételeiket, ezeket figyelembe véve folyamatban van a javaslat átdolgozása.
A szakmai előkészítés várhatóan még februárban befejeződik, a törvényt az Országgyűlés döntésétől függően, de még 2013. július 1-je előtt elfogadják. Az eredeti tervek szerint július 1-jétől lépne életbe az elektronikus útdíjrendszer. Így elegendő idő áll majd rendelkezésre a végrehajtási rendeletek kihirdetésére, arra, hogy a jogalkalmazók felkészüljenek − véli a minisztérium.
Az új törvény megalkotását a tárca szerint a 2012. és 2013. évi költségvetési hiánycél biztosításához szükséges további intézkedésekről szóló kormányhatározat indokolja, amely "felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a nemzetgazdasági miniszter bevonásával tegyen javaslatot az elektronikus útdíj-fizetési rendszer legkésőbb 2013. július 1-jétől történő bevezetésére". Olyan önálló intézményi keret, alapelvi és eljárási rendszer jön létre, amely mindenképpen önálló jogszabály létrehozását indokolja. A közúti közlekedésről szóló törvény szerkezetébe a jogbiztonság követelménye miatt nem illeszthetőek bele bizonyos − például a díjszedésről, az ellenőrzésről és a díj felhasználásáról szóló − rendelkezések.
A közlekedési infrastruktúra finanszírozásának a záloga a megfelelő útdíjrendszer, emellett erősödő elvárás a belföldi szállítmányozóktól az ellenőrzés hatékonyságának fokozása is. A tervezet lehetőséget kínál az ellenőrzési jogosultságok jelentős növelésére, a kapcsolódó intézményrendszer átalakítására. A részletszabályok meghatározzák majd a díjbevétel felhasználásának kereteit, alapvető rendelkezéseket tartalmaznak a díjstratégiáról − közölte a minisztérium −, emellett rögzítik a szolgáltatók működésének és felügyeletüknek alapvető előírásait, rendezik a díjellenőrzés kérdését, a díjellenőrök jogosultságait és státusát.