Megmenthetik a lengyel Malévot
További Gazdaság cikkek
- A Mol gázüzemet és kutatás-termelési eszközöket vásárol Kelet-Magyarországon
- Átfogó fejlesztési programot indít a Pécsi Tudományegyetemet fenntartó alapítvány
- Szijjártó Péter szerint Európa egyik legvonzóbb beruházási környezete jött létre Magyarországon
- A karácsonyi vásárok sem ússzák meg, lecsapnak az adóellenőrök
- Döntött a bíróság: a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak támogatnia kell a Volánbuszt
Az Európai Bizottság szerint összeegyeztethető az uniós versenyjoggal az a mintegy 100 millió eurónak megfelelő hitel, amelyet a lengyel kormány nyújtott a LOT lengyel állami légitársaságnak, hogy a cég fizetőképes maradhasson - tudatta szerdán a brüsszeli testület.
A bizottság szerint az intézkedés mind időben, mind mértékében megfelelően korlátozott, ez ugyanis az egyik feltétele annak, hogy a bizottság jóváhagyja egy vállalat támogatását, vagy akár megmentését közpénzből. A másik feltétel, hogy az adott ország hatóságainak a támogatás folyósítását követő fél éven belül be kell mutatniuk a bizottságnak a vállalat átalakítására vonatkozó terveket annak érdekében, hogy a cég hosszú távon, állami segítség nélkül is fenntarthatóan életképes tudjon maradni. Erre Lengyelországnak június 20-ig van ideje, amit Varsó vállalt is - tudatta a bizottság.
A Malévnál is engedték volna.
A Malévnál is lett volna lehetőség egy egyszeri nagy átstrukturálásra állami pénzből, az állam azonban azonban 2010 után is inkább kis összegeket adott nekik folyamatosan, ami csak a fennmaradáshoz volt elég, és az uniós versenyjoggal is ellentétes állami támogatás. Így a Malév rohamosan javuló eredményei ellenére nem sikerült rohamtempóban eladni a céget egy szakmai befektetőnek, és végül a tavaly február 3-i váratlan és kaotikussá vált csődjével a létező legrosszabb forgatókönyv valósult meg. Azaz a nemzeti légitársaság gépei úgy álltak le, hogy nem volt lehetőség azonnali újraindításukra. Holott ezt tartotta a lehetséges legjobb – és lényegében egyetlen működőképes – forgatókönyvnek a cég 2010-es visszaállamosítása előtt készített tanulmány.
Azóta csak egyelőre komolytalan ötletek keringenek a légitársaság esetleges újraéledéséről. A csőd után az állam is felismerte, hogy ezt a helyzetet nem sikerült jól megoldani, de csak szavakban akartak új céget. A lengyel döntéshozóknál pedig kifejezetten a magyar megoldás számít a rossz példának.
A testület azt is világossá teszi, hogy egyelőre csak ideiglenesen hagyta jóvá a LOT-nak nyújtott állami támogatást, végleges álláspontját majd annak függvényében alakítja ki, hogy megfelelőnek ítéli-e meg a lengyel légitársaság átalakítására vonatkozó terveket.
A LOT 47 repülőgépből álló flottát üzemeltet, és 2200 embernek ad munkát. Az elmúlt években pedig pénzügyi nehézségekkel küzdött, miután 2008 óta veszteséges. A cégnek azt követően támadtak likviditási problémái, hogy rendelkezésre álló forrásai kimerültek, értékesíthető vagyonát pedig már eladta.