Németh Lászlóné nem hatotta meg a rendőrséget

2013.07.23. 12:37
A rendőrség elutasította a nyomozást az az első útdíjtender bedőlése miatt az autópályakezelő által tett feljelentés ügyében. A pályázat azért hiúsult meg, mert a győztes cég visszalépett, arra hivatkozva, hogy megzsarolták. Az állam úgy tűnt, elfogadja ezt a magyarázatot, a megismételt eljárást már nemzetbiztonsági okokra hivatkozva titkosította.

Elutasította a rendőrség, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) feljelentése alapján nyomozást indítson az útdíjtender miatt – írta az Indexnek a Budapesti Rendőr-főkapitányság.

Az ÁAK tavaly ősszel írt ki nyílt közbeszerzést a teherforgalmat megadóztató útdíjszedő rendszer kiépítésére. A tenderen a müncheni Aurelius Grouphoz tartozó Getronics Kft. nyert, a cég azonban piaci nyomásgyakorlásra hivatkozva visszalépett.   

Németh Lászlóné fejlesztési miniszter február elején egy parlamenti kérdésre adott válaszában azt írta, hogy a kormány vizsgálatot fog kezdeményezni a tender bedőlése miatt. A miniszter akkor azt írta, hogy a rendőrséghez és a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordulnak majd.

Az ÁAK március 20-án tett feljelentést a BRFK-nál ismeretlen tettes ellen. A rendőrség májusban feljelentés-kiegészítést rendelt el, vagyis a nyomozóknak további adatokra volt szükségük, hogy eldöntsék, indítanak-e nyomozást, vagy sem.

Az Index információi szerint ennek részeként a rendőrség írásban számos kérdést tett fel a Getronicsnak. Többek között arra voltak kíváncsiak, ki mikor gyakorolt nyomást a cégre, illetve ennek során történt-e erőszak. A kérdéseket a cég megválaszolta, a levelükben megnevezték azokat a cégeket is, amelyek szerintük a zsarolási kísérlet mögött állnak.   

A BRFK május végén ennek ellenére a feljelentés elutasításáról döntött, ennek okait azonban az Indexnek nem árulta el. A döntéssel kapcsolatban megkerestük az ÁAK-t, többek között arra voltunk kíváncsiak,  hogy terveznek-e további lépéseket az ügyben. Hétfői levelünkre egyelőre nem kaptunk választ.

A rendőrség határozata azért érdekes, mert az elmúlt hónapokban úgy tűnt, hogy az állam elfogadja a Getronics magyarázatát. Erre utalt az is, hogy az útdíjrendszer kiépítéséről szóló megismételt eljárást nemzetbiztonsági okokra hivatkozva titkosították. Áprilisban a titkosított eljárás keretében az i-Cell Kft-t választották ki a munkára.

Az útdíjszedés a tervek szerint elindul ugyan július 1-én, de akadozva. A rendszer az első napon gyakorlatilag egyórás működés után összeomlott. Az autópályakezelő szerint túlterheléses támadás érte őket, de a hiba elhárítása után is zavarokra panaszkodtak a fuvarozók.

Hétfőn kiderült, hogy menesztették posztjáról az ÁAK vezérigazgatóját, és az üzemeltetési igazgatót. Az Index információi szerint a két vezetőt az útdíjrendszer körüli botrányok miatt menesztették, az ÁAK felügyeletét gyakorló MFB szerint azonban közös megegyezéssel távoztak.