Így nem fog repülni augusztusban a Sólyom

2013.08.17. 07:35
Már ebben a hónapban charterezni készül az új légitársaság, viszont úgy látszik, hogy erre még egyáltalán nincs felkészülve. Iparági szereplőket is kérdeztünk arról, hogy milyen esélyeket adnak az új piaci szereplőnek: annyi biztos, hogy nem lesz könnyű dolga a Sólyomnak, mivel a charterpiac már jó előre betelt, és a cég kisméretű gépei nem igazán versenyképesek.

Az első Sólyom-Boeing augusztus 18-án, vasárnap délután érkezik meg Budapestre, és várhatóan két napig nézheti majd meg a nagyközönség a ferihegyi kettes terminál előtti teraszon. Vágó József, a Sólyom Hungarian Airways vezérigazgatójának nyilatkozatai alapján a terv szerint már augusztusban megkezdik a jegyárusítást, és a légitársaság járataira charterezéssel indítanak, akár már ebben a hónapban. Mivel sok a kétkedés az új légitársaság körül, piaci körökben érdeklődtünk az új szereplő lehetőségeiről, és a légitársaságot is megkérdeztük arról, hogyan állnak az utak lekötésével. Egyelőre sehogy.

A tervek már csak olyanok, hogy megcsúsznak

A légitársaság műszaki és karbantartó partnere az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. (ACE) lesz – mondta el az az Index kérdésére Hévizi Tamás, a Sólyom Hungarian Airways kommunikációs igazgatója. Az online helyfoglalási rendszert bonyolító céggel is megegyeztek már, de titok, hogy kivel.

Mi az a charter?

A charterjáratok lényege, hogy a nem menetrend szerint, hanem leginkább utazási irodák által szervezett utakhoz bérelve repülnek. Ennél fogva jóval olcsóbbak a menetrend szerinti járatoknál, és előnyük, hogy a turistákat egyenesen az úti célhoz viszik, ezzel megspórolva az átszállásokat.

A vállalat repülőinek földi kiszolgálásával kapcsolatban Hévizi azt mondta: több céggel is tárgyaltak, de egyelőre még nem nyilvános, hogy kire esik majd a választásuk. A vasárnapi bemutatás után a gépet valamelyik műszaki előtérbe fogják leparkolni, mivel a cég célja, hogy költséghatékonyan tárolja a repülőket.

Hévizin keresztül sok kérdést tettünk fel Vágó Józsefnek, de ő most Angliában van, éppen a frissen festett Álmos vezért, az első gépet veszi át, így nem kaptunk válaszokat az első repülési célpontokkal, a jegyárakkal és az utazási irodákkal tervezett chartermegállapodásokkal kapcsolatban.

Hévizi annyit mondott el, hogy sok tárgyalás folyamatban van, de ezekről nem beszélhet vagy üzleti titokra, vagy információhiányra hivatkozva. A meghirdetett 32 pozícióra több ezren jelentkeztek, a Sólyom több száz alkalmazottal indul majd, a jelentkezés csütörtökön éjfélkor zárul, a pályázók kiértékelése pedig csak ez után kezdődik. „Most a vasárnapi érkezéssel vagyok elfoglalva, a kérdésekre nem tudok válaszolni” – ezt az érvet is hallottuk.

Mindezek fényében az augusztusi indulás realitását megkérdőjelező felvetésünkre Hévizi közölte, hogy az ezzel kapcsolatos nyilatkozatok csak tervek voltak, és a tervekben egy induló cég esetén lehetnek csúszások.

Megkésve, de nem megtörve

A Sólyom már érdeklődött a Kartagónál, de személyesen velem még nem tárgyaltak – mondja a Kartago Tours cégvezetője. Füri Mihályné nem zár ki egy lehetséges együttműködést, „nyitott vagyok a tárgyalásra a légitársasággal”.

Ugyanakkor tény, hogy nagyon sok feltételnek kell teljesülnie egy esetleges együttműködés kialakításához. Ugyan eseti jelleggel egy charterjárat-bérléshez rövidebb idő is elég, de a megfelelő garanciáknak akkor is meg kell lenniük – mondja. Az ilyen alkalmi együttműködés viszont nagyon ritka, mert az utazási irodák nagy része előre leköti a kapacitásokat.

„Jóval a szezon előtt aláírjuk a teljes szezonra vonatkozó charterszerződéseket, a nyári szezon végéig minden járatunk aláírt szerződés alapján üzemel. A téli szezonra is már előrehaladott tárgyalásokat folytatunk, és már a jövő nyári terveket készítjük elő.”

Ezt egyébként egy név nélkül nyilatkozó forrásunk is megerősítette, aki szerint a regionális piacon erős szezonális hatások érvényesülnek, és a tél elenyésző mozgásteret ad a piacon versengő cégeknek a nyári szezonhoz képest. A forrás szerint az augusztusi utak pedig már rég le vannak kötve.

Nem butaság, ha

Nem tudok arról, hogy eddig bárkit ténylegesen is megkeresett volna a Sólyom – mondta az Indexnek az egyik ismert magyar utazási iroda névtelenséget kérő ügyvezetője. Szerinte egyáltalán nem butaság a Sólyom terve, ha nagyon jó és versenyképes árakon jó szolgáltatást tud nyújtani.

A gond az időhiány: az idei nyári és téli charterszezonra már minden iroda jó ideje leszerződött a légitársaságokkal, így ezen a piacon már csak az ezt követő időszak után teremhet babér.

Persze az is lehet, hogy a Sólyom nem Magyarországról, hanem más országokból fog járatokat indítani – a hazai piac most a Best Reisen csődjével ráadásul éppen szűkült is –, de erre is csak akkor van esélye, ha már több hónapja lekötött szerződései vannak. Az ügyvezető tapasztalata szerint egyébként egyre gyakoribb, hogy a légitársaságok keresik az utazási irodákat charterajánlataikkal; pár éve ez még csak fordítva működött.

Szerinte az sem feltétlenül riasztó, hogy a Sólyom gépparkjának átlagéletkora húsz év fölött van, mert hallott már olyat, hogy a társaságok régi géptípusok folyamatos felújításával, az alkatrészek vagy akár a hajtómű cseréjével jó szolgáltatást tudnak nyújtani.

Mire elég a 110?

Mivel a hírek szerint a Sólyomnak 110 üléses gépei lesznek, kérdés, hogy ezekkel például bírja-e majd az árversenyt a jellemzően 180 üléses gépekkel szemben. A repülés ára egy kisebb gépnél értelemszerűen kevesebb utas között oszlik el, tehát az egy főre vetített repülési költség is jóval magasabb. A jelenlegi charterpiac és a kereslet nem arra megy, hogy a mostaninál drágább legyen az utazás, viszont a Sólyom kisebb kapacitása kisebb távokra, például az Európán belüli utakra akár jó is lehet, hiszen egy kisebb gépet könnyebb megtölteni utasokkal, mint a nagyobbakat – hallottuk Füritől.

Egy, az iparágat átlátó, az Indexnek név nélkül nyilatkozó forrás szerint viszont a charterpiacon a 110 férőhelyes gép nem életképes alternatíva, mivel a vetélytársak 180 fő körüli gépei sokkal gazdaságosabban működtethetők.

Kikkel kell versenyezni?

A magyar charterpiacot jelenleg 3 nagy szereplő dominálja: a Wizzair, a Travel Service és a Samair. A magyar Wizz Air jelenleg 16 bázison üzemel a régióban, több mint 250 útvonalat kínálva utasainak, a légitársaságnak Airbus A320 típusú gépei vannak, és mind a 41 gép 180 fős.

A Travel Service Csehország legnagyobb magán-légitársasága, a magyarországi utazási irodák egyik fő partnere a cég. A vállalat központja a prágai Ruzyne repülőtéren található, a charter-légitársaságuk 2001 óta működik Magyarországon. Hetente közel húsz gépet indítanak főleg Európába, de Egyiptomba is repülnek. 22 darab 186-189 fős és 3 darab 148 fős Boeinggel repülnek.

A szlovák Samair 2010-ben jött létre, és nem menetrendszerű utas- és teherszállítással foglalkozik. 4 darab 165 fős Boeing 737-400-assal bonyolítják útjaikat.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik

Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik

A kisebb szereplők bajban lehetnek.

február 24., 17:26

  • Gazdaság
Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció

Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció

Elrettentők a veszteségek, és nem látni, mikor és hogyan lesz vége a vérontásnak.

február 24., 15:38

  • Gazdaság
Megszereztük a kormány tervét, százmilliárdokról döntött Orbán Viktor

Megszereztük a kormány tervét, százmilliárdokról döntött Orbán Viktor

Az Index birtokába jutott egy kormányzati számítás.

február 25., 07:33

  • Címlapon
Páratlan kultúrpolitikai botrány, hazamenekítették Romániából a milliárdokat érő magyar kincseket

Páratlan kultúrpolitikai botrány, hazamenekítették Romániából a milliárdokat érő magyar kincseket

Páncélautóval, az éj leple alatt érkezett vissza Magyarországra az 5 és fél milliárd forintot érő gyűjtemény.

2 órája

  • Gazdaság
Orbán Viktor figyelmeztetése után a kereskedők nyitottak a tárgyalásra

Orbán Viktor figyelmeztetése után a kereskedők nyitottak a tárgyalásra

Ha nem sikerül megállapodni, jöhetnek a hatósági árak.

55 perce

  • Gazdaság
Történelmi pillanat következik, jön Matolcsy György búcsúja

Történelmi pillanat következik, jön Matolcsy György búcsúja

Fontos döntés érkezik kedden.

február 25., 06:04

  • Gazdaság
Azt hisszük, nem tudnak átverni a kibercsalók, pedig…

Azt hisszük, nem tudnak átverni a kibercsalók, pedig…

9 hónap alatt csaknem 34 milliárd forintot loptak el.

február 24., 19:35

  • Gazdaság
Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók

Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók

A dolgozók nem értik, miért nem jut több pénz a béremelésükre.

február 24., 17:23

  • Gazdaság
Fontos határidőre figyelmeztet a NAV

Fontos határidőre figyelmeztet a NAV

Már csak néhány nap van hátra.

február 24., 12:51

  • Címlapon
Török Gábor fontos szempontra figyelmeztetett a Trump–Zelenszkij-vita értelmezésénél

Török Gábor fontos szempontra figyelmeztetett a Trump–Zelenszkij-vita értelmezésénél

A politológus szerint inkább Volodimir Zelenszkij volt az, aki nem akart engedni.

34 perce

  • Gazdaság
Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap

Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap

Az orosz gazdaság számos szektora érintett.

február 24., 11:21

  • Gazdaság
Új csalássorozat terjed a Booking oldalán, 177 millió forintot csaltak ki magyarok tömegeitől

Új csalássorozat terjed a Booking oldalán, 177 millió forintot csaltak ki magyarok tömegeitől

Megjelentek az adathalászok a szállásközvetítő oldalán.

február 25., 11:37

  • Gazdaság
Donald Trump milliárdos támogatója szerint az európai vezetők ostobasága lenne visszatérni az orosz gázhoz

Donald Trump milliárdos támogatója szerint az európai vezetők ostobasága lenne visszatérni az orosz gázhoz

Harold Hamm úgy véli, az amerikai vállalatok nem vágynak vissza Oroszországba.

február 22., 17:02

  • Gazdaság
Eurostat: Olaszországban a legmagasabb az átlagéletkor, de a magyarok is törnek előre

Eurostat: Olaszországban a legmagasabb az átlagéletkor, de a magyarok is törnek előre

Az uniós átlag fölött vagyunk.

február 22., 14:54

  • Gazdaság
Nagy Márton: Bécs csak pislogva néz, mi pedig örülünk ennek

Nagy Márton: Bécs csak pislogva néz, mi pedig örülünk ennek

A miniszter felvázolta, hogyan pörgetik a magyar húzóágazatot.

február 24., 10:48

  • Címlapon
„Ocsmány módon viselkedik Trump” – az ellenzék máshogy látta a Trump–Zelenszkij-találkozót, mint a kormány

„Ocsmány módon viselkedik Trump” – az ellenzék máshogy látta a Trump–Zelenszkij-találkozót, mint a kormány

A magyar politikusok sem hagyták szó nélkül a történteket.

3 órája

  • Gazdaság
BÉT-vezér: Ez az egyik legkedvezőbb befektetési mód Európában

BÉT-vezér: Ez az egyik legkedvezőbb befektetési mód Európában

Végh Richárd elárulta, melyik befektetés verte az állampapírt és minden mást is.

február 25., 09:58

  • Gazdaság
Kijöttek az adatok: a magyarok átlagkeresete 11 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál

Kijöttek az adatok: a magyarok átlagkeresete 11 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál

A bérek vásárlóereje is erősödött.

február 25., 08:41

  • Gazdaság
Megszólalt a kormány az áfa-visszatérítésről, kiderült, mikortól lehet igényelni

Megszólalt a kormány az áfa-visszatérítésről, kiderült, mikortól lehet igényelni

Vitályos Eszter szerint a támogatás közvetlenül azokhoz jut, akiknek szükségük van rá.

február 23., 14:31

  • Címlapon
Megvan a FIA első áldozata, 16 millió forintnak megfelelő büntetést szabna ki

Megvan a FIA első áldozata, 16 millió forintnak megfelelő büntetést szabna ki

Minden, ami a Formula–1-es teszten történt: áramkimaradás, parkoló busz, zuhanó üvegpanel.

1 órája

  • Gazdaság
Egyre nagyobb a rejtély Warren Buffett meglepő befektetési stratégiája körül

Egyre nagyobb a rejtély Warren Buffett meglepő befektetési stratégiája körül

A 94 éves pénzügyi guru közzétette éves levelét.

február 22., 21:11

  • Gazdaság
Kiszámolták, mennyivel nőhet egy háromgyermekes család jövedelme Orbán Viktor bejelentése után

Kiszámolták, mennyivel nőhet egy háromgyermekes család jövedelme Orbán Viktor bejelentése után

Fény derült a pluszbevételek összegére.

február 23., 11:00

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Száz új gyár épül idén Magyarországon

Szijjártó Péter: Száz új gyár épül idén Magyarországon

A miniszter szerint a magyar gazdaság minden válságból győztesként került ki.

február 23., 13:29

  • Gazdaság
Öveket becsatolni, Orbán Viktor elmondta, mi következik

Öveket becsatolni, Orbán Viktor elmondta, mi következik

A miniszterelnök szerint hiába az áttörés a politikában, ha nem tudják megfékezni az inflációt.

február 23., 08:01

  • Címlapon
Van olyan verseny, amelyet még Orbán Viktor sem nyerhet meg

Van olyan verseny, amelyet még Orbán Viktor sem nyerhet meg

Meglepő eredmény született.

2 órája