Ezekre az utakra repülhetne rá a Sólyom
További Gazdaság cikkek
Jelenleg 28 olyan kihasználatlan útvonal van, amelyet egykor a Malév repült, a Sólyom megcélozhatná ezeket is, egyelőre azonban nincs erre lehetősége a légitársaságnak.
Az egészen biztos, hogy a Sólyom Hungarian Airways Kft. belátható időn belül nem szállít utasokat például Vietnamba, Kubába, Kuvaitba, Indiába, Japánba, vagyis azon országokba, ahová egykor a Malév is repült. A magyar légitársaság tavaly februári leállása után még mindig maradt 28 olyan ország, ahová − viszonossági alapon − nem repül gép Budapestről. Ezek olyan Európán kívüli célpontok, ahova a repülési jogot a két ország közötti légügyi egyezmény határozza meg, az országok hatóságai döntenek arról, hogy az adott desztinációra jelentkező cégek közül melyiket választják. Ilyen eljárás során jutott a Wizz Air több, például a tel-avivi, moszkvai, isztambuli, kijevi járathoz.
Jelenleg nincs folyamatban e jogok igénybevételére irányuló kérelem elbírálására vonatkozó eljárás, így hatósági döntés sem várható − tájékoztatta a Napi Gazdaságot a fejlesztési tárca. A Sólyom vezetői korábban kilátásba helyezték, hogy az új légitársaság a szabaddá vált egykori Malév-útvonalakon is repül majd, bár azt nem hozták nyilvánosságra, hogy ezek közül pontosan melyeket céloznák meg. A minisztérium szerint a Sólyom egyelőre nem nyújtott be kérelmet légi közlekedési jogok igénybevételére. Igaz, ezt addig nem is teheti meg, amíg a szükséges engedélyeket (légijármű-üzembentartási engedély, működési engedély) meg nem szerzi.
A Sólyom majdani utasainak egyelőre várniuk kell, ha az említett országok mellett például Szingapúrba, Malajziába, Iránba vagy éppen Afganisztánba szeretnének repülni a céggel, hiszen a hatósági eljárás a megindításától számítva három hónapig tart, ráadásul egy-egy desztinációra 322 ezer forint eljárási díjat is fizetnie kell a pályázónak. Az is kérdés, hogy a Sólyom miért látna fantáziát azon célállomásokban, amelyek iránt eddig nem mutatkozott kereslet − ezért is vannak parlagon −, más cégek − például a Wizz Air − pedig már kimazsolázták az arra érdemes útvonalakat.
Európai célállomásokra bármely európai társaság repülhet, ha meg tud állapodni az adott ország repterével. Az előbbi adminisztrációs nehézségek miatt és feltehetően üzleti okokból is a Sólyom kezdetben ezeket a piacokat próbálja majd megcélozni. A cégvezetés korábban azt közölte, az induláskor (amit korábban augusztusra ígértek, de már október elejére teszik) 22 célállomásra repül majd a vállalat, de ezt a számot az év végére 36-ra kívánják emelni.
A hírek szerint az első úti célok között lesz egyebek között Amszterdam, Párizs, London és Frankfurt − e városokba jelenleg is több légitársaság repül, a hagyományosak mellett diszkontcégek is, vagyis az utasoknak adott a választás lehetősége például a téren is, hogy a drágább központi repülőtéren akarnak-e leszállni vagy az olcsóbb távolin. Kérdés, hogy a Sólyom hogyan, milyen ár- és szolgáltatáspolitikával tud betörni erre az erős versenypiacra.