További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody’s
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
„Az emberek véleménye szerint a fogyasztáson felül vannak olyan tételek a számlákban és a díjakban, amelyekkel a szolgáltatók újabb bőrt próbálnak lehúzni a magyar családokról. Ezeket pedig meg kell szüntetni"
- összegezte Rogán Antal a rezsifórumok résztvevőinek gondolatait. A Fidesz frakcióvezetője bejelentette, egyebek mellett azt javasolja a kormánynak, hogy szűnjön meg, vagy csökkenjen a rezsi alapdíja, a mérőórákon jelzett fogyasztás és a számlázás pedig kerüljön szinkronba. "Fájni fog a szolgáltatóknak, de azt gondoljuk, itt az ideje, hogy a lehúzásokat megszüntessük” - mondta.
Ők vezették be
A Rogán által említett lehúzásokkal kapcsolatban már sokan sokfelé háborogtak, piacon, orvosi rendelőkben, kocsmai asztaloknál, pártgyűlések pódiumain: miért ilyen drága minden, milyen alapon kérnek a cégek az emberektől a fogyasztáson felül egyéb díjakat, például alapdíjat? A háborgókat azonban sokáig még az Orbán-kormány politikusai is érvekkel próbálták meggyőzni. Ha másért nem, hát azért, mert éppen ők vezették be a rendszert még 1999 márciusában.
Matolcsy Györgyöt például ritkán idézik meggyőző forrásként energiapolitikai kérdésekben, pedig 2002 februárjában gazdasági miniszterként éppen ő hűtötte le szakmai magyarázattal a gáz alapdíja miatt dohogó szocialista képviselőtársát.
Rámutatott: az alapdíjat a fogyasztónak azért kell fizetnie, mert a szolgáltató állandó költségei jelentősek, teljesen mindegy, hogy valaki mennyit fogyaszt, a hatalmas infrastruktúrát fenn kell tartani. Hálózatellenőrzés, karbantartás, vezetékszivárgás, mérőcsere stb. - egy sor dolog, ami a gáz árán kívül anyagi terhet jelent pusztán azért, mert a rendszer részei vagyunk.
A díjszabást az energiahivatal állapítja meg, a szolgáltató annyit szed be, amennyit engednek neki. Ugyan jogi lehetősége erre meglenne, sejthetjük, hogy egy forinttal sem számláz kevesebbet, de ha trükközni próbálna, a hivatal lecsapna rá, ez a dolga, ezért fizetjük.
Matolcsy annak idején beszélt arról is, hogy a gázdíjat az árszabályozó hőértéken állapítja meg, mivel a földgáznak ez a fizikai tulajdonsága fejezi ki legjobban a gáz használati értékét. A földgáz hőértékének mérése azonban költséges, lényegesen olcsóbb az elfogyasztott földgáz térfogatának megállapítása.
Az elszámolás alapja a gázmérőn leolvasott köbméterben szereplő érték, amelyet a gázszolgáltató jogosult gáztechnikai normál m3-re vagy referencia körülményeknek értelmezett m3-re átszámítani. A gáztechnikai normál állapotra való átszámítás miatt a gázmérőn leolvasott és a számlán szereplő fogyasztás m3-ben kifejezett mennyisége egymástól eltérhet. Úgy vélem, fontos bemutatni a fogyasztóknak, hogy a gázszámla kiállítása a jogszabályokkal összhangban korrekt módon történik
- magyarázta tehát az első Orbán kormány minisztere 2002-ben értetlenkedő képviselőtársának. A mérőóra cseréje szintén szigorúan szabályozott dolog, bizonyos esetekben - például a gázszolgáltatásban - nem a fogyasztó tulajdona, hanem a társaságé, éppen ezért ők intézik a cserét, míg például a vizeseknél egyes esetekben az óra is a fogyasztóhoz tartozik, ott neki kell a zsebébe nyúlnia, ha hitelesíteni kell.
Mennyi megtakarítást hozna?
Rogán úgy számolt, az általa javasolt intézkedések - az alapdíj csökkentése, mérőórák cseréjének ingyenessé tétele, a számlák további szabályozása, a bekötési, bekapcsolási díjak és fejlesztési hozzájárulások felülvizsgálata - nagyjából 100 ezer forint megtakarítást hoznának egy-egy családnak évente.
Ez az összeg a részletek ismerete nélkül is kissé túlzónak tűnik, főleg mivel az általa felsoroltak közül a mindenkit érintő tétel egyedül az alapdíj, ami ha a vízzel, gázzal, villannyal számolunk is legfeljebb 20 ezer forint alatt jön ki évente, a százezer körüli összeg inkább a távhősöknél jöhetne szóba.
Az áramnál ugyanis a lakosságra vonatkozó alapdíj évi 1536, gáznál 9870 forint a 20 köbméter/óránál kisebb gázmérősöknél. A távhőszektorban az alapdíj nem egységes, és magasabb, akár a számla 40 százalékát is kiteheti, ez valóban, mint ahogyan Rogán említette, 57-84 ezer forint is lehet, a Főtávnál például légköbméterenként kicsit több, mint 400 forintot kell fizetni évente.
A távhősök árcsökkentésénél viszont nagyrészt nem a külföldi cégek zsebére megy a játék, hanem az állam egyik zsebéből pakol pénzt a másikba. A cégek jelentős része önkormányzati tulajdon, és már jó ideje különböző keresztfinanszírozásokon keresztül működik a rendszer, az áramfogyasztók, az adófizetők többet fizetnek azért, hogy a távhősök rezsije ne ugorjon meg.
Nem lehet eleget csökkenteni
A kormány belengetett intézkedései egyébként az energiaszektornak ismét a nagy infrastruktúrával bíró részét terhelné, azokat a cégeket, akik kezében a hálózati elemek vannak, és akik nem tudják áthelyezni tevékenységüket pillanatok alatt egy másik országba. Őket terhelte a közműadó, a rendszerhasználati díjak lefaragása, és az a szabály is, amely megtiltotta, hogy egyes költségeiket az árban érvényesítsék. (Noha jóval nagyobb proft landol például az energiakereskedőknél, velük nem harcol olyan nagy átéléssel a kormány, különösebb veszteségek nélkül kivonulnának.)
Áram kb. 5,1 millió háztartásnál van, vezetékes gáz 3,4 millió háztartásnál, ha csak ezeken a helyeken eltörölnék az alapdíjat, az érintett cégek 40-50 milliárdot buknának évente. A kormány visszatérő állítása, hogy ezeket a cégeket a kilencvenes években nagy hiba volt a külföldieknek olcsón eladni, a multik azóta túl sokat keresnek rajtunk. A cégekről és a privatizációról részletesen a cikk végén olvashat.
Most kimondott cél, hogy a szabályozáson keresztül ellehetetlenítsék a cégek üzleti működését és eladásra kényszerítsék őket. Németh Lászlóné korábban már előrehaladott tárgyalásokról beszélt több energiacéggel, utóbb azonban úgy tűnt a vállalatok kivárnak. Legalább a választásokig.
Ez már szinte huszonöt
Igazság szerint a 25-30 százalékos csökkentés már lassan meg is van, hiszen 2013 január elsején 10 százalékkal csökkentették a távhő, áram és gáz árát, majd július 1-től a víz, szemétszállítás, PB-gáz, kéményseprés, szippantás árát. November 1-től aztán újabb 11,1 százalékos áram-, távhő-, gázárcsökkentés jött, majd 2014 április 1-től újabb 6,5 százalékkal csökken a lakossági gáz ára, szeptember 1-től 5,7 százalékkal az áram ára, október 1-től 3,3 százalékkal a távhő ára.
Lázár János a Miniszterelnökséget vezető államtitkár február 23-án Székkutason jelentette be, hogy a kormány szerdai ülésén tárgyalja, hogyan lehet valóban nonprofittá tenni a közműszolgáltatásokat
„Úgy látszik, nem tudjuk annyival csökkenteni a rezsit, hogy ne legyenek nyereségesek az energiaszolgáltatók” – fogalmazott Lázár, aki már 2013-mas adatokra utalt, noha a cégek beszámolóikat még nem tették közzé. A politikus szerint 25-30 százalékos tartós rezsicsökkentés hozhat érezhető eredményeket a lakosság számára.
Nagyobb dolgokra készülnek
Rogán ötleteit a nonprofit közműtörvény részeként mutatta be, ugyanakkor sejthető, hogy nem javaslatai alkotják majd az új törvény magját. A közműszolgáltatások nonprofittá alakításának gondolata nem egy rezsifórum ötletviharából került elő, hanem a kormány régi, nagyívű terve, már 2012-ben bedobták. Orbán Viktor miniszterelnök akkor egy nagyköveti értekezleten arról beszélt, nagy vitára számít Brüsszellel amiatt, hogy nonprofittá alakítaná a kormány a "rezsiszolgáltatásokat".
Később időről időre elővették, próbálgatták a témát: Rogán Antal tavaly szeptemberben azt mondta, egy olyan törvényt kelene alkotni, amelyik a közműszolgáltatásokat Magyarországon "egy rendszerbe fogja". A javaslat beadását először az őszi ülésszakra ígérték, azonban ez elcsúszott, a legutóbbi verzió szerint a választások előtt ismertetik a tervet, ha pedig győz a Fidesz, a választások után elfogadják.
Hogy lehet ebből nonprofit szektor?
Jelenleg a kommunikációban még abban is teljes zavar van, hogy pontosan melyik része lenne a szektornak nonprofit. Leggyakrabban rezsiszolgáltatókról beszélnek, de ilyenkor feltehetőleg az elosztó cégekre, az infrastruktúrát fenntartó hálózati engedélyesre gondolnak, és nem a lakosságot ellátó egyetemes szolgáltatóra. (Az uniós szétválasztási szabályok értelmében ezek valójában külön cégek, legalábbis az áram és gázszolgáltatásban.)
Ez már csak azért is valószínű, mert a most bejelentett intézkedések szinte mind ezeket az elosztócégeket terhelik, ráadásul az egyetemes szolgáltatók egyébként is évek óta veszteségesek, nem lenne tőlük mit elvenni.
A nonprofit közműszektor megvalósításának nagyjából egy lehetséges útja van. Szabályozással ellehetetlenítik a külföldi kézben lévő elosztócégek üzleti alapú működését, a multik pedig eladják a magyar államnak a vállalatukat. A magyar állam hitelből vásárol tízmilliárdokért, majd miközben az adónkból törleszti a felvett hitelt, nyereség nélkül üzemelteti tovább a cégeket.
Az államivá tett cégek az időnként szükségszerűvé váló áremeléseket így sem úszhatják meg: vagy árat emelnek, vagy benyelik a veszteségeket, további milliárdokat költve erre az adónkból. Ráadásul a beruházásokhoz szükséges tőke költségét mindenképpen ki kellene tudnia termelni az energiapiaci tevékenységnek, enélkül összeomlik a rendszer.
Az energetika egy rendkívül tőkeintenzív iparág, ahol csak hosszú távon térülnek meg a projektek, nem csoda, ha most - persze Paksot leszámítva - nem nagyon tervez senki semmit Magyarországon: 2012-ben több mint felére estek vissza az energetikai beruházások, 2013-ban további 25 százalékkal csökkentek. Erősen kérdéses, hogy a folyamatot az erősödő állami szerepvállalás vissza tudja-e fordítani.
Magára marad az állam
Persze nem kizárt, hogy az állam a vásárlás után félreteszi a nonprofit energiaszolgáltatás gondolatát és egyszerűen profi, üzletszerű működésbe kezd, mint tették azt a korábbi külföldi tulajdonosok, és mint teszik azt sikeres nyugat-európai állami energiavállalatok. Sőt, kihasználja, hogy a játékban nem csak ő a legnagyobb, sőt egyetlen játékos, hanem még a szabályokat is ő írja.
Ez a kombináció nem túl elegáns, de tulajdonosi szempontból mindig vonzó, hiszen a haszon garantált. Gondoljunk bele, Orbánék 2012-ben már javában nonprofit energiaszektor mellett kardoskodtak, amikor a hazai árampiacot uraló állami óriáscég, az MVM 2012-ben ötven éve nem látott, közel száz milliárdos adózás előtti eredménnyel zárt.
Melyik cégekről van szó?
Gázcégek
Az 1995-ös privatizációval eladták a gázszolgáltatókat: a Ddgázban, a Főgázban és a Kögázban német, a Dégázban és az Égázban francia tulajdonos jelent meg, a Tigázt olasz pályázó nyerte. A GDF Suez kezében lévő Égáz-Dégáz Magyarország hat megyéjében - Vas, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Bács-Kiskun, Csongrád és Békés megye, valamint Veszprém megye két települése - végez földgázelosztási tevékenységet. A Dél-dunántúli gázszolgáltató (Ddgáz) 1993-ban alakult részvénytársasággá, majd 1996-ban privatizálták. A társaság többségi tulajdonát a Ruhrgas vette meg, fő részvényese az E.On.
Mára szintén az E.On a fő tulajdonosa a Kögáznak is. A céget 1995. decemberben a Bayernwerk konzorcium vásárolta meg, a részvények 40 százaléka önkormányzati, 10 százaléka munkavállalói tulajdonba került. A Közép-dunántúli gázszolgáltató Zala, Somogy és Veszprém megyében 445 településen van jelen.
A Budapestet uraló Fővárosi Gázművek az egyetlen önkormányzati többségi tulajdonban lévő gázszolgáltató. A Gázművek részvénycsomagjának 50 százaléka a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában van. Szakmai befektetőként az RWE-nek volt jelen egy 49,83 százalékos pakettel, ezt idén megvásárolta az állami MVM.
A Pest megyében és az ország keleti és északi részében jelenlévő Tigázt az olasz ENI csoport birtokolja, a német RWE-nek 43 százalékos részesedése volt a cégben tavalyig, ezt eladta az ENI-nek. Egyszázalékos rész pedig önkormányzati kézben van, az MNV ennél is kevesebb részesedéssel rendelkezik.
Áramcégek
A hat áramszolgáltató önálló részvénytársasággá vált. A Budapestet uraló Elmű és az Észak-Magyarországon szolgáltató Émász közvetett tulajdonosa, a EnBW: 27,25 százalékkal rendelkezik az Elműben, az Émászban pedig a részvények 26,83 százalékát birtokolja. A Démász mintegy 750 ezer fogyasztót lát el villamos energiával az ország dél-keleti részén, amely a Magyarországon szolgáltatott összes villamos energia 11,3 százalékát teszi ki, tulajdonosa a francia EDF.
Dél-Dunántúlon a száz százalékban E.On tulajdonolta Dédász (EDD) végzi az elosztói tevékenységet, az észak-dunántúli Édász (EED) felét a 1995 decemberben lezajlott privatizáció során a francia EdF France vásárolta meg, amelynek a felét 1997-ben eladta a Bayernwerknek. A társaság mostani főrészvényese a Bayernwerkből alakult E.On. Szintén az E.On a főrészvényes a tiszántúli Titászban (ETI), amelyen először az Isar-Amperwerke AG, az ÁPV Rt. és az önkormányzatok osztoztak. Az Isar-Amperwerke részesedését 2000-ben vette át a német cég. Az Émászban az MVM még 2008-ban 8,6 százalékos részesedést szerzett, az Elmüben 12,5 százalékot. Mára az Elműben 15,63 százaléka van, az Émászban 11,66 százaléka a bét adatai szerint.
A távhő és vízközmű cégek elég jelentős része önkormányzati tulajdonban van.