Andre Agassi lesz a Norbi Update arca

2014.09.04. 11:50
Tőzsdére megy a Norbi Update. Elemzők szerint akkor éri meg a részvénykibocsátás, ha a cég a következő pár évben óriási nyereséget tud elérni. A cél a nemzetközi terjeszkedés, a cég külföldi arcának pedig nem mást, mint Andre Agassit sikerült leigazolnia Schóbert Ferenc Norbert és Rubint Réka cégének. Elemzők szerint viszont túlárazott lehet a cég részvénye, ezért aztán izgalmas lesz, hogy bejön-e a nagy terv.

Tőzsdére megy az Aerobic Norbiként vagy Schobert Norbiként híressé vált Schóbert Ferenc Norbert mostani fő cége, a Norbi Update Lowcarb Nyrt. Ez nemcsak azért érdekes, mert nem túl gyakran tűnnek fel új magyar cégek a kisebbnek számító magyar tőzsdén vagy mert Norbi a hazai celebvilág egyik oszlopa. Hanem azért is, mert most befektetők is értékelni fogják a vitatott, de itthon kétségkívül sikeres tevékenységét, a Norbi Update franchise-t.

A cég nemzetközi terjeszkedésre készül: tíz országban fogják piacra dobni a termékeket. A megcélzott piacok Németország, Ausztria, Csehország, Románia, Egyesült Királyság, Szerbia, Törökország és Olaszország. Mivel itthon a cég eddig főleg Rubint Réka és Norbi ismertségére alapozott, a terjeszkedéshez leigazolták Andre Agassit, aki a cég nemzetközi arca lesz. A terv szerint Schobert Norbert és Rubint Réka vissza fogja forgatni a cégbe a tőkét, ami a részvénykibocsátásból jön.

Ha minden jól megy, ebből legalább 840 millió forint fog befolyni, amire azért is szükség lesz, mert Agassi nem olcsó: a teljes nemzetközi marketingkampányra nagyjából 630 millió forintot terveznek költeni.

Egy olyan embert tudtam megnyerni három évre az Update nagykövetének – sőt, üzlettársamnak –, aki nagyon különleges. Magyarország ezeréves történelmében ugyanis ilyen erős ember nem állt magyar cég élén. Ha nem kockáztatunk, akkor csak a kudarcot tudjuk választani. A sikerhez kockázatot kell vállalni, és mi a sikert választjuk.

– mondta Schobert Norbert a Budapesti Értéktőzsdén csütörtökön, az Update részvénykibocsátásáról szóló sajtótájékoztatón. Norbi aztán még hosszasan beszélt arról, hogy milyen kemény munka előzte meg a részvénykibocsátást, és hogy mit várnak a lépéstől.

A kutya még nem is sejti

„A mi nevünket olyan 15 millió ember ismeri, Andre Agassiét nagyjából hatmilliárd. Sokáig tartott a folyamat, kiküldtük Amerikába a termékeket, hosszasan egyeztettünk. Ezek után döntött úgy Agassi, hogy olyan jó dolog az Update, hogy mellé áll. Jövő szerdán fog Budapestre érkezni, itt megmutatom neki a magyar konyhát, a céget, kiválasztjuk az Agassi-termékeket. Itt fogadjuk a nemzetközi sajtót és forgatunk is a kampányhoz. Rékával főzünk neki egy magyar csirkepörköltet Update galuskával. Lothar Matthäus is hivatalos hozzánk, a kutya még nem is sejti, hogy kik fogják aznap megsimogatni."

Schobert szerint ugyanakkor nem csak Agassi a siker záloga: „Több mint egyéves munka volt az előkészítés, mindenből csak egy alsó középre lőttük be a várakozásainkat. Minden pénzem ebbe teszem, mi nem a részvényesek pénzére utazunk. Most a feleségemmel azt mondhatjuk, hogy nullán vagyunk, és ebből is láthatjátok, hogy bízunk ebben a cégben" – mondta Schobert, majd arról is beszélt, hogy ő olyan vállalkozó, aki nem tudott részt venni a rendszerváltás privatizációjából, sosem jutott állami támogatásokhoz, ezért az maradt számára, hogy a piacon bizonyítson. „Magyarország egy nagyon jó hely, politikai kötődés nélkül mondom azt, hogy nem kell innen elmenni, lehet itthon üzletet csinálni, de csak lassan és kemény munkával lehet előre haladni.”

Nem fejszénk, motoros láncfűrészünk van

Ha ez még nem lett volna elég meggyőző, Schobert azt mondta: „Sportoló vagyok, tízezer aerobicórát tartottam, erre ráment a szívem is, de ezt is átvészeltem. Ha tartok egy aerobicórát a magyar tőzsdén, akkor úgy lépek, hogy ne húzódjak meg." Ekkor már mindenkit meggyőzött, de azért még egy rövid anekdotával belevágta a motoros láncfűrészét a sikerfába:

Azt mondta nekem egy barátom: Norbi, ti nagy fába vágtátok a fejszétek! Én erre azt mondtam neki: a nagy fa igaz, de fejszém nincsen: nekünk motoros láncfűrészünk van”

Gyártással és forgalmazással nem foglalkozik majd az Update, feladata a franchise-rendszer működtetése, a termékfejlesztés, valamint a központi irányítás lesz. A cég kiemelt feladata lesz még a központi marketing támogatása. A franchise-bolthálózat ellátását a HAVI Logistics Kft. végzi majd. Egyéb bevételek, könyv- és DVD-eladásokból, fellépésekből, jogdíjakból származnak. 

Ahol a szabályok engedik, ott csak magyar gyártású élelmiszert fognak felhasználni külföldön is. „Ki akarunk lépni tíz országba, és be akarjuk bizonyítani, hogy a magyar mezőgazdaság nagyon jó. A magyar élelmiszer a világon a legjobb, és a legolcsóbb, annyi országban voltam, hogy ezt biztosra tudom mondani”.

Szükségük van némi pénzre

De mi ez a nagy részvénykibocsátási láz egyáltalán?

Többféle indokból akarhatnak a cégek tőzsdére menni, a legtöbbször azért, hogy tőkéhez jussanak. Itt is ez történik, Norbi és felesége feldarabolták a cégüket 5,2 millió részvényre, és ebből most hajlandóak eladni 0,88-2,2 millió közötti darabot, darabonként 920-990 forint közötti áron. Könnyű kiszámolni, hogy ha minden jól alakul, és mondjuk 2,2 millió részvény megy el 990 forintos áron, akkor 2,18 milliárd forint csoroghat a házaspár kasszájába, cserébe lemondtak a cégük több mint 42 százalékáról.

Ezt azonban nem tartanák meg teljesen, a befolyó összeg 84 százalékát visszaforgatnák a cégbe, hogy segítsék a nemzetközi terjeszkedést. A tájékoztatójuk szerint már tavaly megkötötték az ausztriai, romániai és csehországi franchise-szerződéseiket az ottani fő partnerükkel, idén pedig Szerbia és Németország van célkeresztben.

Franchise?

Schoberték cége ugyanis abból él, hogy franchise-rendszert üzemeltet. A franchise során Norbi eladja a cége márkanevét, üzleti folyamatait és termékeinek forgalmazási jogát. A vevő pedig ha fizet ezért, akkor nyithat ilyen norbis boltot, és árulhatja a cég fogyókúrás termékeit.  

A Norbi Update Lowcarb Nyrt.-nek ahhoz kell a sok pénz, hogy erősen tudják majd nyomni a marketinget a környező országokban is, ahol a márka még viszonylag vagy teljesen ismeretlen. Bár a franchise-díjakból jön a legtöbb bevételük, a cégnek jelenleg van még bevétele a Teletál Ételfutár ételkiszállításai után és az egyedi jogdíjaik, fellépéseik és hasonlók után is.

Ami itthon működött, az külföldön pont ugyanúgy biztosan nem fog

A befektetők abban a reményben fognak vásárolni az új cégből, ha úgy számolják ki, hogy még jelentős növekedési lehetőségek vannak benne, és akkor az ő befektetésük is többet fog érni. Norbiék cégének növekedése azonban korántsem egyértelmű.

Egyrészt a termékei minősége vitatott. A tájékoztatóban egy kutatásra hivatkoznak a minőséget illetően, amiben 80 fő kétszer két hétig tesztelte a menüt. Annál az eredménynél pedig létezik meggyőzőbb állítás, mint hogy „az Update szénhidrátszegény lisztből készült termékekkel történő diéta részben jobb, de legalább egyenértékű a klasszikus kórházi 600 kalóriás diétával”. A Velvet fagyitesztjén az derült ki, hogy tényleg működhet a fogyás, de arról nem volt szó, hogy mindezt a termék irgalmatlan hasmenéssel éri el. Ha pedig nem átütő a termék, akkor igen magas marketingköltségekkel kell számolni egy olyan országokba való belépésnél, ahol a márkanév ismeretlen.

Hiába írják azt, hogy „ Magyarországon piacvezetők az egészséges életmód termékcsoportban”, ez konkrétumok híján nehezen értelmezhető. A fogalom elég bizonytalan az egész világon, lehet, hogy csak a fogyókúrás termékek egy szegmensére gondoltak, de ha tágabban értették, akkor egyszerre fognak versenyezni a vény nélküli gyógyszerektől az étrend-kiegészítőkön át a vitaminokig mindennel. A gyógyszergyárak pedig erősebb ellenfelek, óriási marketingbüdzsével, komoly orvosi háttértámogatással és nem restellnek bemérni a konkurencia termékeit sem.

Norbiék bíznak a sikerben

„Mi hatmilliárd forintra becsültük a cégértéket, és azt is tudjuk, hogy jelentős marketingkiadások lesznek a terjeszkedés miatt. A részvény-értékesítésnek és a cég tőzsdei bevezetésének pont az a célja, hogy a nemzetközi terjeszkedéshez megteremtse a pénzügyi alapot. Az üzleti tervek arról szólnak, hogy a cégnek jelentősen nőni fog az árbevétele és a nyeresége is: 3-4 éven belül 800-900 milliós, vagy talán még ennél is nagyobb nyereségre számítunk" – mondta Török Bálint, a Budacash elemzője, aki részt vett a részvény beárazásában.

Török szerint nem a múltbeli eredmény alapján, hanem a jövőbeli tervek alapján áraztak, és ezek alapján az a meggyőződésük, hogy reális a részvény ára. „A fő üzenet az, hogy a cég olyan termékeket kínál, amelyek hozzásegítik az embereket ahhoz, hogy egészségesen éljenek. A cég tőzsdei bevezetését megelőző időszakban a Norbi Update felmérte az európai piacot annak érdekében, hogy mérlegelje, mi az, amiben versenyelőnye lehet.”

„Több olyan szempontot is találtak, amiben előnyük lehet. Az egyik az, hogy az európai piacon az egy céghez vagy márkához tartozó legnagyobb kínálat legfeljebb száztermékes, az Update pedig nagyjából 300 terméket forgalmaz jelenleg. Az ezekből az alapanyagokból készült ételeket meg is lehet rendelni, és olyan cég sincs, ami egyszerre forgalmaz és házhoz szállít is. Ehhez még egy kiterjedt (jelenleg 111 tagú) franchise-alapú kiskereskedelmi hálózat is tartozik, és ezek alapján gondolja magáról a cég, hogy piacvezető, és egyedi.”

Sokat kéne még hozniuk

Az általunk megkérdezett részvénypiaci elemzők nem akartak névvel nyilatkozni egy friss tőzsdei kibocsátás előtt,  és árfolyamot sem akartak javasolni, de szinte teljesen egybehangzó meglátásokat osztottak meg velünk. Ezek szerint ilyen kibocsátási árfolyama mellett Norbiék azt gondolhatják, hogy a cég 5-6 milliárdot érhet. Nagyságrendileg akkor érhet tényleg ennyit, ha a cég rövidesen 5-600 milliós nyereséget tud termelni.

Ehhez képest és ha intenzív terjeszkedésbe is akarnak kezdeni, akkor az első években inkább nagy marketingkiadásaik lesznek mint jelentős bevételeik. A hazai piac pedig tovább nem nagyon fog nőni, ezért jellemzően drágállják a részvény árát.