Nagyon fog fájni az autóhiteleseknek

ARGENTINA-Crisis2
2015.01.15. 15:24 Módosítva: 2015.01.15. 15:24

A svájci frank árfolyama kilőtt, miután nagy meglepetésre a svájci jegybank csütörtök délelőtt elengedte az euróval szembeni árfolyamküszöbét. Rögvest mélypontra került a forint a frankkal és az euróval szemben is. Előbbinél 378 forintnál volt a gyengülés teteje, az euró délelőtt 327 forintba került.

A svájci frankhoz képest hirtelen legyengült forint legérzékenyebben a devizahiteleseket érinti Magyarországon, de nekik is csak egy kisebb részüket. A lakáshiteleseket ugyanis épp most ősszel mentették ki a kötelező forintosítással, az akkori piaci árfolyamon, őket tehát nem érinti a kérdés. A vállalkozások pedig már lecserélhették a jegybank őrült kedvezményes NHP-hitelével a drágább hiteleiket olcsó forinthitelre.

Az árfolyamváltozás nagyban érinti viszont a devizában eladósodott autóhiteleseket, akik kimaradtak a forintosítási hullámból. 

Arányosan nőnek a terheik

Nagy vonalakban ez automatikusan a havi törlesztések arányos növekedését vonja maga után, tehát a 20 százalékkal magasabb árfolyam 20 százalékos törlesztőrészlet növekedést jelent

– mondta erről Lévai Gábor a Lízingszövetség főtitkára. 

„A bankok az autó- és egyéb fedezetlen devizahiteleken várhatóan újabb veszteségeket kénytelenek elkönyvelni, ezek azonban talán nem lesznek olyan súlyosak, mint amit a jelenlegi piaci reakció mutat" – mondta erről Balatoni András, az ING vezető elemzője.

Azaz az autóhitelesek döntő többsége nem tud majd mást csinálni, mint kifizetni a jócskán megnövekedett hitelt. Balatoni nem számít tömeges nemfizetésre.  

300 milliárdból 360 milliárd lett pár óra alatt

„Nagyságrendileg 250 ezer gépjármű hitelszerződés van még svájci frankban, ezeknek az ügyfeleknek összesen mintegy 300 milliárd forint a fennálló hitelállományuk. Az MNB adatai szerint az ügyfelek mintegy 20 százalékának van valamilyen késedelme, ezen belül a tartós késedelmes ügyfelek aránya néhány százalék” – egészítette ki Lévai. 

Eszerint az átlagos autós devizahitel fennálló hitelállománya 1,2 millió forint (ami az új árfolyammal 1,4-1,5 millió forint közé ugrik), és nagyjából 50 ezer embernek van már most problémája ennek a maradéknak a rendes visszafizetésével. 

„Ha egy ügyfél nem tudja a megnövekedett havi törlesztéseket fizetni, akkor a szerződés átütemezése lehet az első lépés” – magyarázta Lévai. Ha ez nem működik, meg kell próbálni értékesíteni az autót, és a befolyó pénzből visszafizetni a hitelt. Ez történhet úgy, hogy az ügyfél talál vevőt az autóra, vagy a lízingcég értékesíti azt. Mivel az árfolyam 20 százalékos növekedése a fennálló tartozás 20 százalékos növekedését is jelenti, így jó eséllyel az autó eladása után is marad még tartozása az ügyfélnek, amit vissza kell fizetni.

Az pedig már a lízingcégtől függ, lehet-e további megállapodást kötni arra, hogy ne egy összegben kelljen megfizetni a fennmaradó tartozást .