További Gazdaság cikkek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
- Teljesen felborultak az ingatlanárak, már nem Budapesten van az ország legdrágább utcája
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) tanulmányt készített arról, hogy mégis hogyan lehetne elérni, hogy több pénz jusson az egyre rosszabb közúthálózatra.
Az 55 oldalas tanulmány – ami alapján az M0-s és az autópályák városi elkerülő útjai is bekerültek a fizetős rendszerbe januártól – a Kormány.hu-ra is felkerült. Ebből kiderül, hogy a KKK már tavaly áprilisban elemezgette a matricabevételek emeléséről szóló lehetséges verziókat, és a forgatókönyvek között egy egészen kemény is felmerült.
A kormány azonban ezt a verziót elvetette, bár a Napi.hu szerint az azóta lemondott Kurucz Éva kormányszóvivő korábban elejtett egy megjegyzést, amit úgy is lehet értelmezni, hogy nincs messze az útdíj további kiterjesztése. A kormányszóvivő három hete arról beszélt, hogy Romániában és Bulgáriában minden útért fizetni kell, és Nyugat-Európában is terjed a használatarányos útdíjrendszer.
NFM: Nem lesz változtatás
A kormány a február 1-jével véglegesített formában kívánja működtetni a személyautók útdíjfizetési rendszerét – közölte megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Elmondták, hogy a kormány a szakmai megalapozó tanulmányok egyes javaslatait (pl. teljes hálózati kiterjesztés) elvetette. A közlemény viszont jelzi azt is, hogy „az átalakítás eredményessége megalapozottan egy teljes év üzemeltetési tapasztalatai alapján mérhető fel”.
A benzinkútnál is fizetjük az útfelújításokat
Pedig már most is minden autós fizet az utak fenntartásáért, és nem csak akkor, amikor valamilyen autópálya-matricát vesz.
A '90-es években még az Útalapból finanszírozták az útépítéseket. Az alapba ment az üzemanyagokból befolyó áfa és jövedéki adó egy része – ez az Útalap indulásakor 5 forint volt az akkor 75 forintos benzinárból.
Az első Orbán-kormány egy 1998-as döntésével azonban az Útalap a költségvetésbe olvadt. Innentől minden évben kormányzati döntés volt, hogy mennyi pénz fordítható ilyesmire. Az adókat természetesen ma is fizetjük, de ezeknek célzottan már semmi közük nincs az útfenntartáshoz. Most a közutak felújítását is leginkább az autópálya-matricákból befolyó pénzből fizetjük.