Rapidtüntettek a taxisok az Uber ellen
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
200 autóra kértek engedélyt, végül több mint 300 autóval tüntettek a taxisok az Alkotmány utcánál kedden dél és fél egy között, de az autók már fél órával korábban elkezdtek gyülekezni – mondta az Indexnek Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. A demonstráció miatt a rendőrség délután kettőig lezárja az Alkotmány utcát.
A taxisok azért tüntettek, hogy a kormány fogadja el a már tavaly november óta kidolgozott, valamint a kormányzati szervek és a taxis szervezetek által már elfogadott taxisrendeletet, és a rendelet jelöljön ki a taxis cégekre és a fuvarmegosztó alkalmazásokra egyaránt vonatkozó szabályokat. „A demonstráció békésen zajlott, a taxisok egységesen kiálltak az Uber ellen, ami azzal jut versenyelőnyhöz a taxis cégekkel szemben, hogy a kiskapukat kihasználva nem tartja be azokat a szabályokat, amiket a taxisoknak be kell tartaniuk" – mondta Metál.
Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) által közösen szervezett tüntetés végén a taxisok petíciót adtak át a kormánynak, amiben a rendelet elfogadására szólítottak fel.
A taxisok legutoljára márciusban demonstráltak, akkor a fővárosi taxisrendeletek és a hétvégére meghirdetett Uber-promóció ellen tiltakoztak. A készülő rendeletben az Uberre és a Wundercarra vonatkozó szabályok is lesznek, és ez a rendelet döntheti el, hogy a fuvarmegosztást a taxispiac részének tekintik-e, vagy saját iparágként kezelik majd. Előbbinek a taxisok, utóbbinak a fuvarmegosztó cégek örülhetnének.
Metál Zoltán korábban arról is beszélt, hogy egy nagyobb, személyszállítással foglalkozó cég havonta átlagosan 100-150 ezer fuvart bonyolít le, egy kisebb vállalkozás pedig 50-60 ezret, és úgy vélte, hogy a taxiengedéllyel nem rendelkező Uber havi átlaga elérheti a 100 ezres fuvarszámot is. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy az Uber 2014-es piaci előretörése óta a hivatásos taxisok a megrendelések 20 százalékos visszaeséséről számoltak be.
A Világgazdaság kedden arról írt, hogy szerdán a kormány elé kerülhet a taxisrendelet, de a lap szerint arra nincs biztosíték, hogy a kabinet el is fogadja rendeletet.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM) és a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) is megkerestük azzal kapcsolatban, hogy mikorra lesz kész a rendelet, és hogy milyen sorsot szánnak az Ubernek és a Wundercarnak, de az NFM-től nem érkezett válasz, az NGM-nél pedig csak annyit árultak el, hogy készül a rendelet, és hogy az uberező sofőröknek addig is be kell tartaniuk az adózásra vonatkozó szabályokat.
Az Uber körüli szabályozási zűrökről és nemzetközi példákról, ahol így vagy úgy, de rendezték a helyzetet, itt írtunk. Az Uber közép-kelet-európai regionális menedzserével készített interjúnkat itt olvashatja.