A magyar gazdaságra is hathat a Volkswagen-botrány
- Kitiltotta Svájc a dízel Volkswageneket
- Az ügyészség is nyomoz a VW főnöke ellen
- Dízelbotrány: Kétmillió hamisítós motor készült Győrben
- 1998-as uniós tanulmány figyelmeztetett a dízelbotrányt okozó csalási technikára
- A spanyol kormány nekiment a Volkswagennek
- Bank of America: A magyarok szívják meg a legjobban a VW-botrányt
- A német óriás, amely tarkón vágja Magyarországot
További Gazdaság cikkek
-
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik
- Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók
- Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció
- Fontos határidőre figyelmeztet a NAV
- Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap
Nekünk is fájhat
Tegnap már megírtuk, hogy a magyar Audi-gyárban biztosan gyártottak dízelmotorokat, amelyek akár érintettek is lehetnek a szoftvermanipulációs botrányban. A Portfolio most kiszámolta, hogy az ügy potenciálisan mekkora részét érintheti a magyar gazdaságnak.

A magyar gazdaság egyik legnagyobb és legjobban fejlődő ága az autóipar, ennek is az egyik zászlóshajója az Audi, amelynek több hazai beszállítója is van. A győri gyárban készülnek dízelmotorok, és az Audi árul is dízelmotoros autókat. Ennél többet nem igazán lehet megtudni egyelőre, mivel a botrány kirobbanása óta a cég kommunikációját teljesen központosították, de közelítő becslést lehet adni a magyar gazdaság érintettségéről. 2015-ben az exportbevételeink 21,5 százalékát adta a járműipar, ebből a gazdasági szaklap szerint 8,7 az Audinak köszönhető. A 2 millió itthon legyártott Audi-motorból 800 ezer dízel, ha a fenti adatokkal számolunk, akkor ez azt jelenti, hogy a magyar kivitel 2 százalékát érintheti érzékenyen a botrány. Hogy ebből mi lesz, még nem tudni, de nem szükségszerű, hogy rosszul jöjjünk ki a dologból. Nagy esély van arra is, hogy Magyarországon korszerűbb, az előírásoknak megfelelő motorok készültek.
Az ág is húzza
Ha mi meg úszhatjuk könnyebb sérülésekkel, a Volkswagen-csoport biztosan nem. Az már napok óta látszik, hogy a következmények, amelyekkel már az új vezérigazgatónak, valószínűleg Matthias Müllernek kell megbirkóznia, durvák lesznek. Bár úgy tűnik, hogy a legrosszabb, vagyis a csőd nem következik be, van néhány dolog, amire fel kell készülnie a gyártónak.
Először is valószínűleg mostantól nehezebb lesz dízelautókat eladni, bizonyos elemzők szerint a szegmens akár teljesen eltűnhet. A cégnek új stratégiát kell kitalálnia az amerikai piacra, ahol eddig a most kamunak bizonyul clean dieselt erőltették. A kihívás nagy, de mivel tavaly 5 éves, 7 milliárd dolláros beruházási programot hirdettek meg az USA-ban, nem valószínű, hogy veszni akarnák hagyni a piacot.

Az is valószínű, hogy ezek után emelniük kell majd a fejlesztésre szánt összegeket, mivel mint látható, az eddig erőfeszítésekkel csak a csalásig sikerült eljutni, a valóban tisztább technológiáig nem. Akár a dízel-, akár a benzinmotorok fejlesztését választják, nem lesz olcsó. Ezzel az problémával egyébként nem egyedül a VW szembesül majd: valószínűleg mostantól világszerte szigorodnak majd a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályok, amelyek az egész autóágazatra nagy terhet róhatnak a fejlesztési költségek hirtelen radikális félhizlalásával.
Ehhez jönnek majd hozzá a bírságok, és a perek, amelyekben személyi felelősöket is elszámoltathatnak majd. A sűrűn emlegetett 18 milliárd dolláros bírság, amit Amerikában kiszabhatnak, csak az elméleti maximum. Ennél kevesebbel is megúszhatják, de a hatóságok valószínűleg példát akarnak statuálni, ezért nem bánnak majd velük kesztyűs kézzel. És mivel Németországban 2,8 millió, világszerte összesen 11 millió érintett járműről tudnak már most, a vizsgálatok több országban is megkezdődhetnek, így máshol is kiszabhatnak büntetéseket a Volkswagenre.
Pénteki fejlemény, hogy nemcsak személyautók, de a kisebb tehergépjárművek motorját is manipulálták. Az érintett autók esetében ráadásul még az is felmerülhet, hogy a cégnek vissza kell vásárolnia legalább egy részüket, ugyanis előfordulhat, hogy a szoftver kijavításával megváltoznak azok menettulajdonságai, a tulajok pedig nem erre fizettek be.
Végül a vállalat amiatt is aggódhat, hogy a hitelminősítők lerontják besorolását, így drágábbá válhat a hitelfelvétel, és emiatt nehezebbé a cég finanszírozása. Ezzel összefüggésben maga a márkanév is drasztikusan veszíthet az értékéből. A Brand Finance értékelemző cég 2014 végén még 27 milliárd dollárra értékelte a VW-márkát, de most várhatóan 10 milliárdot rontanak majd ezen.
A botrányba belebukott CEO, Martin Winterkorn egyébként nem bukott akkorát, mint azt elsőre gondolnánk: csak a Volkswagen vezérigazgató székéből távozott, a Porche SE vezetésének továbbra is tagja, a Porsche SE pedig 50,7 százalékos tulajdonosa a Volkswagennek - írja az MTI.
Elindult a lavina
Pénteken a dízelmotorokat régóta bíráló Német Környezetvédők nevű szervezet bejelentette: részletes információi vannak róla, hogy minden német autógyártó, így például az Opel, a BMW és a Mercedes (Daimler) is trükközött a kibocsátási adatokkal - írja az MTI. Az már tegnap bejárta a világsajtót, hogy a BMW-nek legalább egy típusával gond van, ugyanis az csúnyán elbukott ugyanazon a mérésen, amin a VW is, a többi vád viszont új. A Daimer persze a leghatározottabban visszautasította a vádakat, de persze még meglátjuk, mi lesz, ha nekik is a körmükre néznek. Arról megoszlanak a vélemények, hogy az egész botrány mekkora károkat okozhat a német gazdaságnak összességében, egy mai hír szerint vezető londoni elemzők továbbra is 1 és 2 százalék közti növekedést jósolnak a következő évekre Európa vezető gazdaságában, eszerint a németeket nem vágja majd falhoz az eset.
Franciaország gyorsan reagál a dízelbotrányra, jövő héten megkezdődnek náluk a szúrópróbaszerű tesztelések minden az országban forgalomban lévő márka esetében - írja az MTI. Csütörtökön már megvolt a kerekasztal-beszélgetés, amelyen az összes, francia piacon értékesítő gyártó képviselője tárgyalt a környezetvédelmi tárcával. A Zöldek azt javasolták, hogy 2025-ig tiltsák be az összes dízeljárművet, de ezt a környezetvédelmi miniszter mint komolytalan ötletet elutasította. A francia vizsgálatok érdekesek lesznek, mivel most kiderülhet, hogy a trükközés a német gyártókra korlátozódik-e, vagy mások is bepróbálkoztak a fogyasztók és a hatóság durva átverésével.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
GVH: Kistermelők jutottak értékesítési lehetőséghez és új munkahelyek is létesültek a SPAR-nál
A Gazdasági Versenyhivatal intézkedésével a hazai kistermelők jártak a legjobban.
február 19., 19:40
- Gazdaság
Rangos díjat nyert Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója
265 vezérigazgató véleménye alapján nyerte el az elismerést.
február 19., 13:27
- Gazdaság
Tömeges leépítést jelentett be egy német autóipari beszállító
2026 végéig hajtják végre.
február 19., 12:37
- Mindeközben
Szikora Róbert a fiatal zenészek generációjáról: Ők is a fogyasztói társadalom áldozatai, és ezért sajnálom őket
1 órája
- Mindeközben
Gelencsér Tímea egyáltalán nem készült az eljegyzésére: „Nagyon romantikus volt, el is sírtam magam”
2 órája
- Gazdaság
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik
A kisebb szereplők bajban lehetnek.
10 perce
- Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében
A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.
február 19., 14:11
- Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét
Nagy Márton közölte a részleteket.
február 19., 13:14
- Mindeközben
Patrick Schwarzenegger nem tudta előre, hogy meztelenkednie kell A Fehér Lótuszban
4 órája
- Mindeközben
Judy szerint lánya segített neki a válásban: Úgymond, még „várta” is, hogy vége legyen a problémáknak
5 órája
- Gazdaság
A vadkapitalista időszak a múlté, a köd oszlik, a bizalom növekszik a magyar lakosságban
Létezik-e olyan, hogy etikus biztosítás? Utánajártunk.
február 19., 16:03
- Gazdaság
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország
Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.
február 19., 11:45
- Gazdaság
1,3 milliárdért eladta az állam Balatonföldvár egyik legértékesebb területét
Az eladási ár azt mutatja, hogy igen jelentős lehetett az érdeklődés az ingatlanra.
február 19., 11:33
- Gazdaság
Nagy üzletre készül Magyarország, széket kér Orbán Viktor a nagyhatalmak asztalánál
Bejelentést tett a kormány.
február 19., 09:04
- Mindeközben
Nehéz elhinnünk szülinapi fotóit látva, hogy Paris Hilton 44, nem pedig 24 éves lett
6 órája
- Gazdaság
Vészesen fogy a földgáz Európában – meddig bírjuk a telet?
Az európai föld alatti gáztárolók (UGS) töltöttségi szintje 50 százalék alá csökkent.
február 17., 10:38
- Gazdaság
Leállás jön Magyarország egyik legnagyobb bankjánál
Harminc órán keresztül nem lesznek elérhetőek bizonyos szolgáltatások a CIB Banknál.
február 20., 08:36
- Gazdaság
Nagy dobásra készül a 4iG, újra a SpaceX-szel tárgyaltak Washingtonban
A decemberi mar-a-lagói találkozó után folytatódtak a megbeszélések.
február 19., 10:42
- Címlapon
Orbán Viktor nyitotta a parlamentet, bejelentések, kiabálás és óriási vita lett belőle
5 órája
- Gazdaság
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését
A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.
február 20., 07:29
- Gazdaság
Az ingatlanárak repülőrajtot vettek, ám a lakásépítések padlót fogtak
Kérdés, lendíthetnek-e a helyzeten a lakhatási válság enyhítését célzó állami intézkedések.
február 20., 08:55
- Címlapon
Ilyen pozíciót még nem töltött be magyar politikus, de most megtört a jég
A megválasztott elnök az Indexnek árult el részleteket a döntés hátteréről.
8 perce
- Gazdaság
Érkezik az év legnagyobb kamatesője
Több mint 2200 milliárd forint sorsa dől el.
február 20., 08:33
- Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.
Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.
február 19., 07:19
- Gazdaság
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek
Magyarország a termelésben és tárolásban is élenjáró szerepre tör a minisztérium szerint.
február 18., 17:55
- Gazdaság
Pénzeső érkezik, 16,5 milliárd forintra lehet pályázni
Közvetve akár évi 80-100 milliárd forint pluszjövedelmet jelenthetnek a mezőgazdaság számára.
február 18., 13:50
- Mindeközben
Molnár Anikó: Olyan férfira vágyom, aki nem lájkolgat másokat, nem tinderezget a hátam mögött
9 órája
- Gazdaság
Debreciner: Több vízhez jutnak Debrecenben az akkugyárak, mint a kiszáradó tavak
A kínai EVE Power akkumulátorgyár engedélyezési dokumentuma alapján egyértelmű a képlet.
február 17., 16:28
- Gazdaság
Lipők Sándor: A települések kétharmada a szolidaritási hozzájárulás nyertese
A polgármester szerint a települések bevételeit elsősorban az iparűzési adó határozza meg.
február 17., 15:52
- Gazdaság
Óriási pénzek mozdulhatnak meg: a miniszterek ide adhatják le a vagyonukat
Bemutatjuk a bizalmi vagyonkezelés hátterét.
február 17., 15:11
- Gazdaság
Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra
Terítéken a gazdaság, a tőzsde, Szécsényi Bálint, az Equilor elnök-vezérigazgatója tiszta vizet öntött a pohárba.
február 17., 11:51
- Gazdaság
Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek
Rekordot döntött a Török Áramlat.
február 18., 09:13
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij megsúgta az uniós vezetőknek, mely országok lehetnek Oroszország következő célpontjai
Nemzetközi biztonsági csúcstalálkozót tartottak Kijevben, az EU több vezetőjének részvételével.
43 perce
- Gazdaság
Nagy Márton belengetett egy új javaslatcsomagot, hatalmas változások jönnek bizonyos kiadásokban
Most tárgyalják Brüsszelben.
február 18., 13:32
- Gazdaság
Itt az újabb varázsszer, amivel pillanatok alatt lefogyhat, csak egy baj van vele: kamu
Az átveréseket terjesztőkkel szemben akár eljárás is indulhat.
február 19., 16:51